سوره سینما – با توجه به اهمیت و جایگاهی که سینما در ایران و سایر کشورها پیدا کرده امروزه یکی از مؤثرترین شیوهها در معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی و انقلابی خواهد بود و همچنین می توان به عنوان ابزاری یاد کرد که می تواند تبعات اسلام تحریف شده مدنظر گروهکهای تروریستی را به گوش جهان برساند و آن را از مفهوم ناب خود تمیز دهد اما چرا علی رغم تولیداتی که تا کنون در این زمینه ساخته شده است آنطور که باید و شاید دیده نمی شود؟
در نشان دادن یک مفهوم و هدف سکه سینما دو رو دارد به این معنی که هر قدر طرفداران اسلام و جبهه های مقاومت سعی در نشان دادن چهره درست یک اتفاق در سینما دارند دشمن نیز بیکار ننشسته و تمامی ابزارها را برای تخریب این هدف به کار گرفته است. توجه و تبیین اهمیت موضوعات استراتژیک، حق کشور و جامعه است تا با اندکی سیاست گذاری هدفمند، بخشی از تولیدات سینمایی را می توان به سمت تقویت سینمای استراتژیک سوق دهیم و از یاد نبریم که عصر ما عصر رسانه های تصویری و رقابت بر سر انتشار سریع اطلاعات و تحولات روز دنیا است. هرکس که در این میدان دقیق تر و البته جامع تر دست به نمایش اتفاقات جاری بزند، با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان رو به رو خواهد شد.
در تاریخ معاصر کشورهای بسیاری گفتمان انقلاب اسلامی به طور جدی دنبال می شود که ازجمله این کشورها در منطقه می توان به فلسطین، لبنان، افغانستان، عراق و در فرای منطقه می توان به کشورهای امریکای لاتین و برخی کشورهای قاره آفریقا مانند نیجریه و … اشاره کرد. انقلاب اسلامی با وجود آن که انقلابی گفتمانساز و جریانساز در حوزه فرهنگ بوده و مدل جدیدی از الگوی تمدنی و پیشرفت را مبتنی بر معنویت، انسانیت و عدالت در جهان نابرابر و مملو از ظلم، زیادهخواهی و استکبار بنا گذاشته ولی این ویژگی جوهری و هویتی انقلاب کمتر از سوی هنرمندان و سینماگران ما مورد توجه قرار گرفته و به تناسب توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی و امنیتی در این عرصه رشد مناسب و همگن نداشته ایم.
از طرفی اگرچه فضاسازیهای گسترده و مسموم و بمبارانهای خبری و تشویش افکار عمومی جهانی در ترسیم مخدوش چهره انقلاب اسلامی بی تاثیر نبوده است با این حال گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فرهنگی و اجتماعی آن بر سپهر سیاسی جهان امروز، تأثیر خود را گذاشته است. جنبش نوینی که امروزه در جای جای منطقه روییده و حرکتهای چالشی و اعتراضی ملتها در برابر قدرتهای جهانی، نظام سلطه و دیکتاتوریهای منطقه و جهان گویای این تأثیرگذاری از انقلابی است که به اذعان همگان ادبیات و جدیدی را در عرصه سیاست رقم زد و تاریخ تازه ای را شکل داد.
با آنچه گذشت، به رغم برخورداری کشور از ظرفیتهای عظیم فرهنگی و هنری، غنا و قدرت سینما با توجه به مشترکات فرهنگی، تاریخی، آیینی و آرمانی درصد کوچکی از این حجم عظیم حتی در نزدیکترین کشورهای همجوار و همسایه هم به درستی عرضه نشده است.به نظر می رسد یکی از بزرگ ترین چالش ها و خلأها در این حوزه فقدان دیپلماسی فرهنگی و نگاه استراتژیک است.
سینما به دلیل ماهیت تأثیرگذار و جریان ساز خود، ابزار مهمی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی و حقانیت ملت ما است و لازم است با برنامه ریزی و بهره گیری از این ابزار نسبت به شناسایی تاریخ معاصر، پیام و محتوای انقلاب تلاش کرد. امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آثاری به نمایش درآمد که حواشی آن بیش از استحکامات اثر رسانه ای شد و به نظر می رسد همیشه هم نباید رسانه ها را مقصر دانست و گاهی اثر خودش باید چنان قوی باشد که دیگران را به سکوت دعوت و از حاشیه سازی منع کند. البته در این میان نقاط قوت شان را نباید فراموش کرد چرا که به هر حال گاهی سختی های تولید این ژانر باعث می شود ویژگی های ارزشمند یک اثر آنگونه که بایسته و شایسته است منتقل نشود.
روایت و نمایش همه جانبه رشادتهای اخیر جبهه مقاومت اسلامی به دست مستندسازان آگاه به مسائل روز، تنها به مدد حمایتهای مادی و معنوی مسئولان فرهنگی کشورامکان پذیر است. رسانههای غربی با اینکه از آفتهای گروههای تروریستی در امان نیستند اما با بزرگنمایی و تحریف بسیاری از اخبار و گزارشهای منطقه و در اصل حمایتهای رسانه ای از گروههای تروریستی همسو، قصد تشدید اوضاع و برهم زدن معادلات سیاسی در منطقه را دارند بنابراین اگر ما نتوانیم با تولیدات تصویری از درگیریهای موجود در حوزه سینما و تلویزیون، بر جامعه خود تأثیر بگذاریم، این دشمنان ما هستند که با حیله و ترفند نظر مردم جهان را به سوی دیدگاه های خود جلب می کنند.