سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب
بامداد افشار به سوره سینما گفت:

آهنگسازان فیلم کار طراحی صدا را کمتر انجام می‌‎دهند/ سازی تاثیرپذیر اما بدون جغرافیا

bamdad-afshar

بامداد افشار بیان کرد که برای آخرین فیلم سینمایی هومن سیدی در موسیقی دنبال فضایی بودیم که از نظر رنگ و ساز وارد منطقه جغرافیایی خاصی نشود اما زیر پوسته ملودی به شکلی باشد که مخاطب در آن با فضای موسیقی ایرانی نیز آشنا شود.

بامداد افشار آهنگساز فیلم های سینمایی و تئاتر که با فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» در آخرین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و به تازگی آلبوم موسیقی فیلم «تمارض» را رونمایی کرده است، به سوره سینما گفت: به عنوان آهنگساز در کشور ما خیلی رایج نیست اما من و تعداد انگشت شماری از همکارانم تنها کسانی هستیم که علاوه بر آهنگسازی کار طراحی صدا نیز برای فیلم انجام می‌دهیم. در فیلم سینمایی «تمارض» علاوه بر طراحی؛ کار باند صدا نیز به عهده من بود  به همین خاطر باید به چیزی فکر می کردم که کلی تر از موسیقی و صداگذاری باشد.

وی افزود: توجه به اینکه فرم موسیقی من در چه ژانری است و یا قرار است از چه سازی استفاده شود باعث شد از صداگذاری خاصی استفاده کنم باید فکر می کردم صدای اشیا را بازسازی کنم یا صرفا بیایم به تمیزکاری دیالوگ‌ها بپردازم. در نهایت طراحی صدا و موسیقی را به هم ارتباط دادم و صداگذاری و طراحی صدا و موسیقی را کنار هم بافت دادم تا در نهایت مخاطب یک اثر واحد را بشنود.

افشار درباره واکنش های پس از  انتشار این آلبوم موسیقی بیان کرد: من خیلی ذهنیتی نداشتم که چه بازخوردی می تواند در میان مخاطبان داشته باشد اما در نهایت تصمیم گرفتیم در قالب یک آلبوم منتشرش کنیم و تا الان بازخورد بدی نگرفتیم. جالب این که شنوندگان این موزیک خودشان روی آن ها کلیپ ساخته بودند و ما با آثاری مواجه شدیم که از شهرهای مختلف به دست ما می رسید.

افشار گفت: اتفاقا این نوع موسیقی بیشتر همراه با تصویر است که می‌تواند شنیده شود ولی همین حد بازخوردی هم که گرفتیم برایم جالب بود. ما از ابتدا اصلا در ذهن مان نبود که موسیقی در قالب آلبوم منتشر شود و بعد که فیلم اکران شد از بازخوردها این را در نظر گرفتیم که موزیک ها را در ۱۲ ترک در قالب آلبوم منتشر کنیم، البته این ۱۲ ترک همه داخل موسیقی فیلم نبودند، قطعاتی هم بودند که من اتود زده بودم و داخل فیلم استفاده نشد ولی در آلبوم آوردیم. بالای یک ساعت موسیقی برای این فیلم ساختم که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن در فیلم استفاده شد.

وی همچنین درباره همکاری خود با هومن سیدی گفت: ساخت موسیقی «مغزهای کوچ زنگ زده» دومین همکاری من با هومن سیدی بعد از فیلم سینمایی «اعترافات ذهن خطرناک من» است. ما در موسیقی این فیلم دنبال فضایی بودیم که از نظر رنگ و ساز وارد منطقه جغرافیایی خاصی نشود اما زیر پوسته ملودی به شکلی باشد که مخاطب در آن با فضای موسیقی ایرانی نیز آشنا شود.

وی گفت:  پیش از ساخت موسیقی فیلم سفری به شمال کشور رفتم تا تمرکزم بر آوای چوپان ها بیشتر شود و از بخشی از آن برای بخش افکتیو موسیقی فیلم استفاده کردم و می توان گفت این کلام های افکتیو به نوعی تم اصلی موسیقی فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» شد.

این آهنگساز و طراح صدا که برای نمایش «دیابولیک، رومئو و ژولیت» نامزد بهترین طراحی صدا در بخش مسابقه بین الملل جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر نیز بود، در این باره گفت: موسیقی این کار یک تفاوت عمده با دیگر کارهای من دارد و تاثیر زیادی روی کارهای بعد از آن گذاشت. منظورم استفاده از ساز نی انبان و آشنایی با امید سعیدی از هنرمندان جنوب است. من به شدت به دنبال سازی به این شکل بودم که با چنین صدایی که به سمت فضای فولکوریک برود و از طرفی خیلی هم وارد فضای موسیقی جنوب نشود که خوشبختانه ایشان را پیدا کردم و موسیقی این نمایش را روی ملودی نی انبان و موسیقی الکترونیکی و الکتروآکوستیک ساختیم که باز پایه و اساس آن روی نوای ساز نی انبان است.

بامداد افشار که این روزها موسیقی فیلم سینمایی «دژاوو» را نیز روی پرده سینما دارد، برای توجه بیشتر مخاطب به موسیقی تجربی آلبوم دیگری را با عنوان «شهر-بازی» به صورت رایگان منتشر کرده است.