به گزارش سوره سینما، امیرحسین اسدی، دبیر جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت، در خصوص لزوم راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال به ستاد خبری این جشنواره گفت: امروز یکی از ضرورتهایی که برای توسعه استارتآپ ها مطرح است، استفاده از مراکز نوآوری و شتابدهی است. این مراکز خدماتی- از قبیل مکان فیزیکی، خدمات منتورینگ و مشاوره، تامین سرمایه اولیه و بذری، تامین بازار و همکاری در اخذ برخی از مجوزهای قانونی- که یک استارت آپ نیاز دارد را فراهم می کنند.
وی افزود: ما تاکنون به صورت متمرکز مراکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال را نداشتیم؛ به عبارتی شتابدهنده تخصصی سلامت دیجیتال با استانداردهای یک مرکز شتابدهی که همه این خدمات را به صورت یک جا به استارت آپها ارائه کند نداشته ایم. یکی از برنامه های وزارت بهداشت کمک به شکلگیری مراکز نوآوری و شتابدهی است تا از این بستر، استارتآپهای حوزه سلامت دیجیتال رشد روزافزونی داشته باشند.
اسدی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت دیجیتال عنوان کرد: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است تا اواسط مهر ماه اولین مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت الکترونیک یا سلامت دیجیتال راهاندازی شود. هدف این مرکز این است که بتواند حداقل تا پایان سال روی ۳۰ استارتآپ سلامت دیجیتال سرمایهگذاری کند، آنها را پذیرش کرده، رشد بدهد و وارد بازار کند.
اقتصاد دیجیتال و اقتصاد سلامت دیجیتال، اقتصاد غالب در دهه آینده خواهد بود. اگر وزارت بهداشت و هر نهاد دیگری علاقهمند باشد که نقش پررنگی در ارائه خدمات در جامعه داشته باشد، لاجرم باید به سمت مباحث اقتصاد دیجیتال برود.
دبیر جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت در ادامه تأکید کرد: ما در منطقه از لحاظ کاربری اینترنت جایگاه خوبی داریم و ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان حدود ۸۲ درصد است، همچنین نزدیک به ۶۰ میلیون گوشی و ابزارهای هوشمند در اختیار مردم ایران است که از اینها می توان در بحث اقتصاد دیجیتال سلامت کمک گرفت. امیدواریم با راهاندازی مراکز نوآوری و شتابدهی سلامت، پذیرش ایده ها و استارتاپ های جدید قدم بزرگی در راستای دیجیتال شدن صنعت سلامت برداریم.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به استارتآپ ها عنوان کرد: اگر ما بخواهیم ایده ها را جمعآوری و تیمهای فنآور را شناسایی کنیم چند روش وجود دارد. یکی از آنها استارتآپ ویکند یا استارتآپ ایونت است. در استارتآپ ویکند ما ایدههای تیم ها را دریافت و داوری می کنیم و آنها را برای ورود به مرحله شتابدهی آماده میکنیم.
وی در ادامه در خصوص استارت آپ ایونت «سایکاپ» توضیح داد: چند استارتاپ ویکند طراحی شده تا خروجی های آنها در شتابدهنده دیجیتال سلامت مستقر شوند که یکی از آنها استارتآپ ویکند «سایکاپ» است. سایکاپ، استارتآپ ویکندی در رابطه با موضوعات روانشناسی، روانپزشکی و علوم رفتاری است. ممکن است کسی بخواهد سایت مشاوره راهاندازی کند، از راه دور مشاوره بدهد، رزرو مطب و یا تستهای هوش و شخصیت انجام دهد. این ایدهها را میتواند به صورت یک بوم مدل کسب و کار طراحی نموده . در این رویداد ثبتنام کنند. این ایده ها داوری می شوند و از میان این ایده ها، چند ایده انتخاب می شود و در مرکز نوآوری مستقر می شوند.
تا پایان سال نیز قرار است سه مرکز نوآوری سلامت دیجیتال راه اندازی شود. اگر هر کدام از این سه مرکز ۳۰ استارت آپ جذب کنند تا پایان سال نزدیک به ۱۰۰ استارتآپ دیجیتال سلامت خواهیم داشت.
اسدی در مورد اداره شتابدهنده ها اضافه کرد: مراکز شتابدهنده معمولا به صورت خصوصی اداره می شود. البته وزارت بهداشت تلاش دارد که کاتالیزور شود تا راهاندازی این مراکز را تسریع کند. اگر این مراکز به صورت دولتی اداره شوند مشکل ایجاد می شود. وقتی شتابدهنده ها زیر نظر وزارت بهداشت باشند یعنی قوانین وزارت بهداشت را رعایت می کنند اما وزارت بهداشت مالک آنها نیست. وزارت بهداشت، مرکز نوآوری سلامت دیجیتال را حمایت می کند، برای راهاندازی تجهیزات می دهد اما تلاشمان این است بعد از راهاندازی به بخش خصوصی واگذار شود.
نخستین جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت به ریاست سید محمدهادی ایازی و دبیری امیرحسین اسدی، با شعار «نبض اجتماعی شدن سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری موسسه آوای هنر سلامت ۲۵ و ۲۶ مهرماه سال جاری برگزار میشود.
فراخوان و کلیه اخبار و اطلاعات جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت در سایت www.hdmf.ir قابل دسترسی است.