سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ آبان ۱۳۹۷ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان شد:

حرکتی در جهت مقابله با تحریم فرهنگی و رسانه‌ای غرب/ به‌دنبال زنده نگه داشتن آرمان‌ها

Neshast_Modiran_Moqavemat1

نشست خبری مدیران بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامه‌های سینمای ملی، بین‌الملل، ۴۰ سالگی انقلاب، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و گفتمانی در مجموعه اسوه برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در آغاز این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن قدردانی از همیاری و هم اندیشی اهالی رسانه در زمینه شناسایی بهتر این حرکت، انگیزه این نشست را چنین بیان کرد: همواره در جشنواره‌ها اصل فعالیت‌ها و زحمات بر عهده مدیران بخش‌ها است ولیکن معمولا کمتر در ویترین قرار می گیرند و دیده می شوند. از این رو، دبیر جشنواره پیشنهاد دادند خود مدیران چهره به چهره با رسانه‌ها گفتگو کنند.

وی  با اشاره به گستردگی ساختار جشنواره خاطرنشان ساخت: این رویداد سینمایی طی روزهای ۵ تا ۹ آذر در تهران و با سپس، در چندین استان کشور برگزار می شود و یکی از گسترده‌ترین جشنواره به لحاظ ساختار برگزاری و مسابقات است. هم از نظر بخش‌های مسابقه و هم از نظر برنامه‌های آموزشی- پژوهشی و گفتمانی.

به گفته وی جشنواره بیش از ۱۵ بخش و حدود ۲۰ ایونت و مراسم دارد. همچنین، مسابقه سینمای ایران با زیرمجموعه های سینمایی، فیلم‌های کوتاه، آثار مستند،، جلوه گاه نور، روایت تو- بخش چهل سال سینمای مقاومت؛ مسابقه سینمای بین‌الملل با زیرمجموعه های فیلم های سینمایی، مستند، بخش عماد مغنیه، چهره مقاومت سال، سخنرانی‌های استراتژیک، کارگاه انتقال تجربه، نشست‌های نقد و بررسی، کنفرانس‌های میهمانان بین‌المللی، فیلم‌های بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی همراه با تحلیل، کارگاه های فرهنگی و آموزشی و … .

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر این رویداد فرهنگی شکل گیری ادبیات و گفتمانی جدیدی را شاهد هستیم. جشنواره های سینمایی کارکردهای مشترک از قبیل: شناسایی آثار، مسابقه، انتقال تجربه، کشف استعدادها و … دارند این جشنواره مضاف بر آنها کارکردهای گفتمانی و جریان شناسی این گونه سینمایی به عنوان مهم‌ترین راهبردش است.

Neshast_Modiran_Moqavemat4

وی همچنین، خبر داد: امسال برای نخستین بار در کنار فیلم های سینمایی آثار مستند جشنواره نیز مورد داوری طیف های مختلف مردم قرار می گیرد. و علاوه بر آن، داوری خانواده شهدا  نیز پیش بینی شده است.

عشیری با بیان اینکه جشنواره مقاومت جستجوی صداها و نگاهای مستقل و متفاوت در عرصه بین‌الملل است با اشراه به حضور  فیلمسازانی و آثاری از چهر های چون: عماد برناد، راشد رضوان، باسل الخطیب ، نجدت انزور و ده‌ها سینماگر دیگر و نیز، تماس و گفتگویی اندیشمندانی چون دیوید بارسامیان، نوام چامسکی و … پیرامون این رویداد دیگر اتفاقی شناخته شده است.

وی به تفاوت‌های جشنواره مقاومت با سایر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: معمولا جشنواره‌ها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار می‌شوند. اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد این اتفاق نیز اهمیت مضاعف پیدا می‌کند و مستلزم این است که شناسایی استعداد‌های جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهره‌های مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بین‌الملل هدف مهم این جشنواره است. چهره‌هایی که به دلیل سیطره رسانه‌ای غرب هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند.

روزگاری فیلمسازی  در این عرصه فریضه بود اما امروز بیزنس است/ حضور بیش از ۲۵۸ فیلم در بخش چهل سال سینمای مقاومت

در ادامه کامران ملکی مدیر بخش چهل سال سینمای مقاومت و کارگاه­های انتقال تجربه گفت: من تقریبا در بیشتر دوره­ های جشنواره فیلم دفاع مقدس و مقاومت عهده ­دار مسئولیتی بودم و در ستاد برگزاری حضور داشتم اما این اولین بار است که به نشست رسانه ­ای جشنواره دعوت شده ­ام.

وی افزود: کشور ما با تعدد جشنواره ­های سینمایی روبروست. با تعدد جشنواره­ هایی که قطعا هرکدام برای منظوری برگزار می ­شوند. همه این جشنواره ­ها محترم هستند و مورد نیاز جامعه سینمایی، برای همین است که دوام دارند و هر سال گسترده­ تر از سال قبل شکل می­ گیرند. همه این جشنواره ها در زنده نگه داشتن سینمای کشورمان نقش دارند. اما جشنواره مقاومت و دفاع مقدس یک تفاوت مهم و محتوایی با سایر جشنواره ها دارد. هدف جشنواره مقاومت برگزاری آئینی برای زنده نگه داشتن آرمان­های ماست. برای احیای یک احساس است. احساس ایثارگری، ازخودگذشتگی، برادری و مقاومت در برابر ظلم و تهاجم.

ملکی تاکید کرد: متاسفانه جامعه به تدریج دچار فراموشی می­ شود و کم کم به یاد نمی­ آوریم که چه کسانی در سالهای دور در این دیار چه ها کردند. در مرحله بررسی و مرور ۲۵۸ فیلم راه یافته به چهارده دوره جشنواره مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس همواره به یاد این شعر در آن دوران می­ افتادم که: مرا اسب سپیدی بود روزی/ شهادت را امیدی بود روزی/ اما الان در در جامعه ما جای آن اسب سپید را ” پورشه” گرفته، ” شهادت ” به ویزا برای اقامت تبدیل شده و از “امید” فقط فراکسیونی در مجلس باقی­مانده است.

روزگاری فیلمسازی در این عرصه فریضه بود اما امروز بیزنس است. روزگاری سینمای ما بستر صدور آرمان­هایمان بود و پیشانی فرهنگ میهنمان در عرصه های جهانی و محسوب می ­شد. اما الان انتخاب و صادرات فیلم­هایمان بر مبنای خوشایند فرهنگ جهانی است.

سینمای امروز ایران مدیون سینمای دفاع مقدس و مقاومت است و این گونه سینمایی، باعث نجات و استمرار فعالیت­های سینمای نوین کشورمان بوده،  با همه سادگی و بی­ تکلف بودنش.

Neshast_Modiran_Moqavemat3

بخش چهل سال سینمای مقاومت در پانزدهمین جشنواره به این مسائل می­ پردازد و بهانه ­ای است برای توجه به اینکه چطور می ­شود که فیلم­های افق، کیمیا، دَکَل، سجاده آتش، روز سوم، مردی شبیه باران، باشو غریبه کوچک، هور در آتش، کانی مانگا، آژانس شیشه­ای، دستهای خالی، سی و سه روز، لیلی با من است، جنگ نفت­کش­ها، بوسیدن روی ماه، و… هنوز برای ما خاطره ­انگیز و ماندگار هستند. فیلم­هایی که بدون اتکا به تکنولوژی بالا، بدون اسپانسرهای متموّل و بدون تکلف ساخته شده ­اند.متاسفانه الان محتوا به نفع تکنولوژی مدرن، کنار زده می­ شود. در حالیکه بهترین آثار آن سال­ها با کمترین توسل به تمهیدات تکنولوژی و تجهیزات و امکانات ساخته می­ شدند. درست مثل خود دفاع مقدس­مان. در جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس ما هر وقت توپ را در مقابل توپ می ­دیدیم و نفر را در مقابل نفر، شکست خوردیم. عدد و کمیت حرف اصلی ما در جنگ نبود. اگر اینطور بود باید همان روزهای اول جنگ، میهنمان را به دشمن واگذار می­ کردیم .

اما هر کجا و هر وقت به ایثارگری، به اعتقادات و به آرمان­هایمان فکر می­ کردیم پیروز میدان می­ شدیم. فیلمسازی عرصه دفاع مقدس هم همینطور بود و همینطور باید باشد. و تصور اینکه هرچه هزینه بالاتر باشد فیلم محبوبتر خواهد بود، تصور مناسبی نیست. مسئله دیگر این است که ما در حال حاضر فیلم­های آرمانی­مان را به جشنواره­ های خارجی نمی­ فرستیم فقط به این دلیل که تصور می­کنیم مخاطب جهانی ندارند در صورتیکه فیلم­های جنگی در دنیا از پرفروشترین فیلم­ها هستند.

ما به جای پیدا کردن راه کار برای صدور فیلم­هایمان که در آنها آرمان ­هایمان و فرهنگ­مان جاری است، اجازه میدهیم که فرهنگ خارجی برای انتخاب و ارسال فیلمهای مان  تصمیم بگیرد.

کم کم فراموش می­ کنیم که فیلمسازی­ ما در راستای چه هدفی بوده و باید باشد و چه آرمان جهانی را دنبال می­ کردیم و چه استراتژی مهمی را مد نظر داشتیم و نهایتا اینکه چگونه باید به تکلیف­مان عمل کنیم. باز هم از همه همکاران و دوستان رسانه­ ای تقاضا می­کنم به بهانه مرور چهل سال سینمای مقاومت، این موارد را مد نظر قرار دهند چون همانطور که عرض کردم تفاوت سینمای آرمانی ما با آثار جهانی در محتوا و هویت آن است که پایه و اساس آن مقاومت است.

علاوه بر این، بخش دیگری که در جشنواره داریم به کارگاه­های انتقال تجربه برای دانشجویان، علاقمندان و بخشی از دست­اندرکاران سینما مربوط می­ شود که از ساعت ۱۵ تا ۱۶ روزهای سه­ شنبه ۶، چهارشنبه ۷ و پنجشنبه ۸ آذر ماه در سینما فلسطین برگزار خواهند شد.

کارگاه اول توسط جناب آقای احمدرضا درویش با عنوان چگونگی ساخت پروژه های عظیم در سینمای مقاومت و دفاع مقدس ، کارگاه دوم مربوط به چگونگی جذب مخاطب در سینمای مقاومت و دفاع مقدس است که آقای مسعود ده ­نمکی آن را اداره می­ کنند و کارگاه سوم به جناب آقای علی نصیریان اختصاص دارد که پیرامون ویژگی­های بازی و نقش ­آفرینی در سینمای مقاومت و دفاع مقدس به انتقال تجارب­شان می ­پردازند.

نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایران ستیزی

سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلا اینکه آن‌ها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند.

وی گفت: سینمای آمریکا کار‌هایی تولید می‌کنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان می‌دهد. گاهی اوقاف فیلم‌هایی درباره خانواده درباره ما می‌سازند که نگاه آن‌ها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار می‌دهند.

مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت گفت: سینمای غرب یک‌جوری می‌خواند بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.

Neshast_Modiran_Moqavemat5

حسینی با تاکید براینکه خاکریز‌های مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم فیلم‌های تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلم‌های تازه تولید شده بهترین‌ها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.

وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هسته‌ای است البته با اقبال مخاطب روبرو نشده اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. دکتر مجید شاه‌حسینی آن را نقد می‌کند. فیلم دوم در قالب فیلم‌هایی است که ایرانی‌های مقین آمریکا تولید کرده‌اند که فیلم‌های ضعیفی هستند. «زیر سایه‌ها» ساخته بابک انواری که درباره بمب‌باران ایران است که در زیرلایه‌هایش سنت‌های ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش می‌دهد. سعید مستغاثی آن را نقد می‌کند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شده‌اند.

حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت

احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانه‌ای صدایی بلند باشد صدا‌های دیگر شنیده نمی‌شوند. دنیا با پول و بلندگو‌ها سعی می‌کند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی می‌کند مظلومین را شناسایی کند تا حرف‌شان خریدار پیدا کند و شنیده شود.

وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کار‌های خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامه‌ای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.

Neshast_Modiran_Moqavemat6

جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژه‌ای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بین‌الملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صدا‌های ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.

جشنواره مقاومت حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه/ انتخاب چهره سال مقاومت

سید مهدی جوادی مدیربرنامه ریزی این جشنواره در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود.

وی افزود: به عنوان یک مخاطب می‌گویم این جشنواره حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه است. تعدد موضوعات آن حق آزادی، حق دانست، مبارزه با نژادپرستی در این جشنواره حضور پیدا کردند. این از دستاورد‌های بزرگ این جشنواره است.

مدیر مدیربرنامه ریزی این جشنواره عنوان کرد: ما از کوبا تا سوریه آثاری داریم که به مسئله مقاومت می‌پردازد. یکی از کارکرد‌های ما شبکه‌سازی برای فعالان فیلمسازان مقاومت باشد. جشنواره اتصال خوبی برقرار کرده است و جشنواره محفل نشست و برخواست این فیلمسازان خواهد بود.

Neshast_Modiran_Moqavemat7

جوادی تاکید کرد: جشنواره تکیه خاصی بر شبکه مردمی و توجه به گفتمان مقاومت دارد. موضوعات به قدری متکثر است که مفهوم مقاومت را جهانی کرده است، چون از شیخ زکزاکی تا سعودی موضوعاتی است که در این جشنواره آثار داریم.

وی بیان کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت- که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش- رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کار‌های آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخش‌های این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.

رشد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر

درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: حدود چهار دوره مسوولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش می‌کنم تمام آثار را ببینیم.

وی گفت: این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشم‌گیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که می‌بینیم یک هویت پشت کارهایمان است.

مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: بخش جلوه‌گاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوه گاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت.

Neshast_Modiran_Moqavemat8

درخشانی گفت: ۵۳۳ اثر در بخش‌های دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستان‌ها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهره‌های شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام می‌دهند.

مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه می‌کنند همه اتفاقات جدیدی است که درخصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر می‌گوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی که جا دارد این فیلم‌ها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بین‌المللی پخش شود، چون این آثار می‌توانند راه‌گشا باشند. البته بعضی از آثار به علت بعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.

عدالت فرهنگی در بخش استان‌های جشنواره مقاومت/ نمایش آثار جشنواره در ۱۰۰ نقطه کشور

حسن امجدی‌مقدم مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: در بخش استان‌ها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استان‌ها برگزار کردیم.

وی گفت: جشنواره امسال محدودیت‌های مالی در تهران و استان‌ها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسوولین فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهیمان را در این استان‌ها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.

Neshast_Modiran_Moqavemat2

مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت عنوان کرد: جشنواره تصمیم گرفته تا پایان سال اکران‌هایی را در قالب هفته‌های فیلم داشته باشد و اگر استانی آمادی دارد این ظرفیت وجود دارد. حضور نخبگان و دانشجویان به طور گسترده تفاوت این دوره است که با حضور ۳۰ دانشگاه کشور خواهد بود.

ادامه آموزش‌های محرمانه به فیلمسازان آزادی‌خواه

یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روز‌های جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کرده‌ایم که شامل کارگاه‌های انتقال تجربه، نشست‌های خبری با حضور مهمانان بین‌المللی و همین طور نشست‌های نقد و بررسی خواهند بود.

وی تاکید کرد: کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین می‌توانند با کارت شخصی خودشان در این نشست‌ها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنواره‌ها مختلف فیلم‌های مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد.

Neshast_Modiran_Moqavemat10

وی گفت: مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشست‌های برای فیلمسازان آزادی‌خواه بطور محرمانه برگزار می‌کرد که بیش از ۲۸۰ فارغ‌التحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.

عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانه‌ای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صدا‌های مقاومت می‌شود. جو فشار برای خیلی از فیلم سازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر می‌کند. البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان می‌دهد یک خلا رسانه‌ای در سطح جهان وجود دارد.