به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانهای فیلم، نشست خبری مستند «قطار مسیر ۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری که به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب پرداخته و از هشتم دیماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران خواهد شد، دیروز دوم دی ماه پس از نمایش فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
کتایون جهانگیری کارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» در این نشست بیان کرد: این فیلم سال ۹۱ ساخته شد و تحقیقات آن از سال ۸۷ آغاز شده بود.
او درباره مراحل تولید این مستند گفت: طرح اولیه این فیلم پذیرفته شد اما به مرحله ساخت نرسید تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ساخت آن موافقت کرد. البته تولید آن به دو بخش تبدیل شد و دو برهه را در برگرفت. بخش اول «فریاد شد آواز» بود و سپس «قطار مسیر ۶۰» ساخته شد. در نهایت این مستند سال ۹۲ آماده شد اما به دلیل تغییر تحولات مدیریتی فیلم در آرشیو باقیماند و از آن زمان به بعد به غیر از چند نمایش خصوصی، به اکران عمومی نرسید.
جهانگیری اضافه کرد: این فیلم روایتگر اتفاقاتی در حوزه موسیقی است که در بستر ایران رخ داده نه خارج از کشور. در آندورهای که این فیلم ساخته شد هنوز اثری در این زمینه تولید نشده بود و خط قرمزهای زیادی وجود داشت و خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ سانسوری برای این فیلم اعمال نکرد با این حال برای مجوز گرفتن و پروانه نمایش در ارشاد قسمتهای کوچکی از آن سانسور شد اما بعد که با دولت اصلاحات همزمان شد، نمایش آن متوقف شد.
او درباره نحوهی دریافت پروانه نمایش فیلمش چنین گفت : سال ۹۴ این اثر در شورای هنروتجربه پذیرفته شد اما باز هم در بخش گرفتن مجوز باقیماند و شاید اگر «بزم رزم» اکران نمیشد، با نمایش این فیلم موافقت صورت نمیگرفت و به دلیل موضوعش پروانه نمایش به آن داده نمیشد. با این حال قرار بود این اثر زودتر از «بزم رزم» نمایش داده شود اما این اتفاق نیفتاد. خوشحالم که اکنون بستر نمایش این فیلمها به وجود آمده است.
کارگردان این مستند درپاسخ به انتقاد از اشخاصی که در فیلم حضور داشتند گفت : این آدمها از افراد دست اول دهه شصت بودند و چهرههایی بودند که از پرچمداران موسیقی دهه ۶۰ بودند. من درجریان ساخت این مستند، دنبال نظراتی بودم که بیطرفانه باشد و سعی کردم تمام جوانب را بررسی کنم و اگر چیزی خوب یا بد است باید از همه جهات دیده شود.
وی افزود: من سراغ تمام این آدمها در پروسه تحقیقم رفتم و به این نتیجه رسیدم که در فیلم حضور نداشته باشند. نتیجه هم آنچیزی است که در فیلم میبینید و البته پای آن هم هستم. در زمان ساخت این مستند هنوز تحقیقاتی انجام نشده بود و هیچ منبع مکتوبی وجود نداشت بنابراین باید به سراغ تاریخ شفاهی و آدمها میرفتم.
اینمستندساز با اشاره به اینکه “من نمیخواستم در این مستند تحلیلگر باشم و به دنبال آدمهایی رفتم که صاحب نظر بودند” بیان کرد: با خیلی از هنرمندان مانند آقای لطفی، کامکار ها و … هم مصاحبه کردم. اما برخیشان نگاههای جانب دارانه داشتند. مشکل بین این افراد زیاد بود و خیلی هایشان منکر کارها و حرفهایشان هم میشدند و حاضر نبودند جلوی دوربین قرار بگیرند.
در ادامه نشست سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی درباره مستند «قطار مسیر۶۰» گفت: در ابتدا باید بگویم فیلم یک برش یا مقطع زمانی را به تصویر میکشد و مانند یک مرجع کامل نیست که همه چیز باید در آن وجود داشته باشد. در این میان باید حرفها به درستی زده شود.
او در ادامه گفت: بیشتر مشکلات بین خود اهالی موسیقی وجود دارد تا وزارت ارشاد و آن هم انگار گذشتهای است که در دهه ۶۰ انجام دادهاند. گاهی کار با آنها بسیار طاقتفرسا میشود. حوزه موسیقی بسیار محدود است و شاید نهایتا ۱۰۰ نفر باشند. بودجههایش بسیار کم است و افراد برای رسیدن به خواستههایشان هرکاری میکنند. در نهایت وظیفه فیلمساز در این شرایط بسیار سخت میشود.
اینمنتقد همچنین گفت: این افرادی که در فیلم حضور دارند از اشخاص دست اول حوزه خود هستند و از چهرههای مطرح زمانه خودشان بودند اما این افرادی که زیاد دیده میشدند کسانی نبودند که جهت دهی و خط دهی برای مردم داشته باشند بلکه کسانی این کار را انجام میدادند که کمتر دیده میشدند.
در حاشیه این مراسم از پوستر این مستند که بهزاد خورشیدی طراحی کرده است، رونمایی شد.
عوامل مستند «قطار مسیر ۶۰» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کتی جهانگیری، تدوینگر و صداگذار: فرشاد اکتسابی، مدیرتولید: اکبر آقامحمدی، تصویربرداران: محمد رضایی، رسول رفیع زاده، صدابردار: هومن جهانشاهی، آهنگساز: امید فتح الهی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، عکاس : اکبر آقامحمدی، مشاور رسانهای: سعیده اللهدادی.