به گزارش سوره سینما، مراسم اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور مدیران فرهنگی، هنرمندان و اهالی رسانه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره، علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، کریستف رضاعی، سیروس الوند، اشکان رهگذر، منوچهر شهسواری، پوران درخشنده، محمود کلاری، ریما رامینفر، مهرزاد دانش، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، هومن بهمنش، احسان رسولاف، نیلوفر خوشخلق، بهنوش طباطبایی، مهدی زمینپرداز، گیتی معینی و… از حاضران در مراسم بودند.
بعد از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، کلیپی با تصاویر مربوط به انقلاب در سالن همایشهای برج میلاد پخش شد و به این ترتیب مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت رسمی آغاز شد.
محمدرضا شهیدیفرد مجری مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه مراسم راس ساعت آغاز شد، به همه حاضران در سالن حضور در این مراسم را خوشامد گفت.
حاضران در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با شنیدن نام علی نصیریان و جمشید مشایخی این بازیگران باسابقه را تشویق کردند.
در ادامه ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به روی سن حاضر شد .
صحبتهای ابراهیم داروغهزاده دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر
ابراهیم داروغه زاده با گرمیداشت ایام مبارک دهه فجر، گفت: «پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم میگویم.
او افزود: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان میبریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطبترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونقترین و پرفروشترین سال سینمای ایران به شمار میآید.
دبیر جشنواره سی و هفتم گفت: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالنهای سینمایی کشور اضافه شد.
او ادامه داد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علیرغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.
داروغه زاده با تاکید براینکه آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلمهای سینمایی این دوره نسبت به دورههای قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است، ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقهمندان به سینما پس از شروع نمایش فیلمها میگفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.
او تاکید کرد: بیتردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیتهای خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقهمندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشنهای پیروزی انقلاب اسلامی است.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانهها خصوصا رسانههای پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود.
او افزود: نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استانها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانهها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظههای باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلمها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.
داروغه زاده گفت: صفهای طولانی علاقهمندان به تماشای آثار و سانسهای فوقالعاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایشها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنوارهای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابلتوجه از شادمانی جشنهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.
دبیر جشنواره تاکید کرد: از همه همکارانم، خصوصا هیئتهای محترم داوری که میدانم و میدانید که در سختترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایستهترین و عادلانهترین قضاوتها را انجام دهند، سپاسگزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شدهها و نشدهها، همه فیلمهای پذیرفته شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قلههای هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو میکنم».
اهدای جوایز بخشهای کوتاه، مستند و نگاه نو
بعد از سخنان ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر سی و هفتم، وله فیلمهای بخش نگاه نو، فیلمهای کوتاه، مستند و انیمیشن پخش شد.
با پخش ولهای محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند.
احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم های کوتاه، مستند و فیلمهای نگاه نو روی سن حضور یافتند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچهخور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.
محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.
بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می گیرند ولی متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش «نگاه نو» به فیلم «مسخرهباز» به کارگردانی همایون غنیزاده اهدا شد.
همایون غنیزاده طی متنی که توسط یک مهاجر افغانستانی قرائت شد از دریافت جایزه امتناع کرد. متن کامل به شرح زیر است:
«اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی ،امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم .امروز باید فقط حرف های خوب بزنیم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران ها می کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.»
سپس خیال محمد، نامه ای از همایون غنی زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند با این متن: «نامه ای از همایون غنی زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده.
لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.»
تقدیر از بازیگران نوجوان «۲۳ نفر» و آزادگان
در ادامه مراسم اختتامیه این جشنواره بعد از پخش کلیپی از فیلم «۲۳ نفر» و چند دیالوگ ، از بازیگران آن تجلیل شد.
شهیدیفرد با حضور روی سن به فیلمهای این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیتهای تاریخی ساخته شدهاند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی».
شهیدیفرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.
همزمان با حضور آزادگان روی سن، حاضران در سالن آنان را ایستاده تشویق کردند.
سپس مجری برنامه از گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شهسواری- مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از اهالی سینما دعوت کرد تا به روی سن بروند و از عوامل این فیلم تقدیر کنند.
در ادامه تقدیر از آزادگان «۲۳ نفر» علاوه بر گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده و منوچهر شاهسواری، شهیدیفرد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد و دکتر حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغهزاده درخواست کرد به جمع حاضران روی سن بپیوندند.
در ادامه این بخش یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد.
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.
مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.
پیام رییس جمهوری به جشنواره فیلم فجر
در ادامه این مراسم عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت و ضمن خوشامدگویی به حاضران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: جشن ملی سینما و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را تبریک میگویم.
او ادامه داد: در این فرصت کوتاه پیام رئیسجمهور را برای شما قرائت میکنم.
در بخشی هایی از متن پیام رئیس جمهوری کشورمان آمده است:
«بسمالله الرحمن الرحیم
هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسانها و بلکه نسلها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است. ک
در چهلسالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشهدار و پرشاخوبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهمترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار میرود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلیگاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالیترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینهساز تحولی فرهنگپایه و جامعهمحور بوده است.
در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند.
جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه میتواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.
اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس میدارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.
حسن روحانی- رئیسجمهوری اسلامی ایران»
شهیدیفرد در ادامه مراسم از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکاییالاصل مقیم ایران که چندی پیش در آمریکا دستگیر شده بود تقدیر به عمل آورد.
بعد از نمایش کلیپی از فیلم های بخش سودای سیمرغ که با تشویق حضار همراه شد، اعضای هیئت داوران در این بخش روی سن رفتند.
شهیدی فرد از پوران درخشنده، ریما رامین فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری دعوت کرد که روی سن بروند.
بیانیه هیات داوران
مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران، بیانیه داوران را قرائت کرد.
متن کامل بیانیه هیات داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:
۱- رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران،یکی از بارزترین نمودهای جشنواره امسال است، آنسان که انتخاب برترینها از میان گزینههای متعدد،فرایندی دشوار و بحثبرانگیز و البته خرسندی بخش برای هیات داوران بود.
۲- تنوع گونهها و لحنها و سبکهای مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلمهای جشنواره امسال است. توجه سینماگران به ژانرهای مختلف جنگی، کمدی، پلیسی، فانتزی، تخیلی، ملودرام،نوار، تریلر، معمایی و نیز لحنهای اجتماعی، خانوادگی و شاعرانه، غنای موضوعی فیلمهای امسال و فاصلهشان را از قالبهای یکسان دوران گذشته نوید میدهد.
۳- مدتهای مدید است که قاب سینمای ایران، به دلایل مختلف، گرفتار فضاهای محدود و بسته و عمدتا آپارتمانی معطوف به مشاجرههای خانوادگی شده است. باعث خوشنودی است که عوامل فیلمهای امسال، این قاب محدود را شکستند و دوربین خود را به محیطهای باز معابر و خیابانها و جادهها و دشتها و شهرهای مخلتف کشور بردند تا گسترههای وسیع و پسزمینههای عریض و تنوع چشماندازها، قابی در خور نام و هویت سینما پیدا کنند.
۴- تاریخ، عرصه دشوار و ناپیدای سینمای ایران است. تلاش سینماگران در جشنواره جاری،برای نقب زدن به لایههای زیرین این فضای پرمخاطره و حساسیتبرانگیز، چه تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله که در برگیرنده حماسه دفاع شهیدان و ایثارگران و آزادگان بیادعا است،و چه تاریخ معاصر صدساله که بحبوحهای از پیروزیها و شکستها و مقاومتها و رادمردیها و پهلوانیها است، تحسینی در خور میطلبد.
۵- موقعیتشناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیازسنجیهای روزگار ما، از دیگر نکتههای پرتامل جشنواره امسال است. چه آن سینماگری که گوهر ناب آرامش و مسالمت را در فضای عصبیتزده کنونی میجوید و چه آن دیگری که با یادآوری تهدیدهای گذشته و حال جزماندیشان پیرامونی، بر دفاع از پیکره وحدت ملی تاکید میکند.
۶- فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی،آغازبندی و پایانبخشی منطقی، ضرباهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزههای رفتاری و موقعیتی شخصیتها، و حل شدن ایده و درونمایه در تاروپود دراماتیک داستان بایستههای کمتر دیدهشده این عرصه است.
۷- جشنواره امسال نشان داد که سینمای ایران، بضاعتی در خور دارد و در نگاهی واقعبینانه و نه کمالگرایانه و خیالی، درصدآثار برترش به دیگر آثار، چیزی کم از درصد آثار برتر جشنوارههای معتبر جهانی ندارد. این ظرفیت را پاس بداریم و با افراط و تفریطهای بیجا در حسنجویی زیاده از حد و عیبجویی گشاده از وسعت، تضییعش نکنیم.
۸- نزد هیات داوران، جز سنجههای سینمایی، معیار دیگری برای ارزیابی فیلمها ملاک نبود. تقسیمبندیهای جعلی و نادرستی که در برخی محافل عمدتا موجسوار و جناحی برای فیلمها و سینماگران مطرح میشود. جز ایجاد انشقاق برای سینمای کشور، کارکرد دیگری ندارد. همه سینماگران کشور، فرزندان این خاک و دیارند و هر فیلمی که طبق قوانین جاری، به بخش مسابقه راه یافته است، اثری مجاز و محترم است و سهمی برابر با دیرگی برای ارزیابی عادلانه دارد. ساحت داوری، منزه از تاثیرپذیری از سهمخواهیهای محفلی و داد و ستدهای جناحی است.
۹- چه به عنوان نتایج داوری جشنواره در اعلام نام نامزدها و برگزیدگان مطرح میشود، برایند و معدل بینش و داشن و شعور و ذائقه و تجربه سینمایی هفت نفر اعضای هیات داوران است. بدیهی است که در صورت داوری دیگران با کم و کیفی متفاوت، رقم خوردن نتایجی دیگر امکان داشت. داوری دو سو دارد، یکی سو آنچه داوری میشود و سوی دیگر خود داوران که با انتخابهای خود، خویشتن را در معرض قضاوت دیگران قرار میدهند. امیدواریم داوری ما، در انطباق نسبی با خرد و وجدان جامعه هنری و هنردوست باشد».
اهدای جوایز بخش «سودای سیمرغ»
اهدای جایزههای فنی با معرفی نامزدهای بخش جلوههای ویژه میدانی آغاز شد.
برای معرفی سیمرغ بهترین جلوههای ویژه میدانی محمدعلی باشهآهنگر پشت تریبون آمد. ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» سیمرغ بهترین جلوههای ویژه میدانی را دریافت کرد.
ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.
محمود کلاری برای اهدای جایزه جلوه های ویژه بصری پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.
جواد مطوری پس از دریافت جایزهاش گفت: خیلی خوشحالم ک این جایزه را دریافت می کنم از هیات داوران تشکر میکنم. همچنین از همایون غنی زاده به خاطر اعتمادش تشکر می کنم و این جایزه را به همه بچه های گروهم تقدیم میکنم چون کار بصری یک کار تیمی است.
در بخش دیگر این مراسم، ریما رامین فر برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.
محمد بزرگ نیا برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس پشت تریبون قرار گرفت. محمدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای «ماجرای نیمروز: رد خون» دریافت کرد.
محمدرضا شجاعی پس از دریافت این جایزه ضمن تشکر از هیات داوران گفت: از هر دو پروژه ای که در آن همکاری داشتم هم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هم «شبی که ماه کامل شد» تشکر می کنم. از مجموعه عواملی که از ایده تا اجرا به من کمک کردند.
محمد بزرگ نیا همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را هم اهدا کرد. کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.
محمد احسانی برای اعطای جایزه بهترین صدابرداری پشت تریبون قرار گرفت.
ایرج شهزادی برای «متری شیش و نیم» سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد. ایرج شهزادی پس از دریافت این سیمرغ ضمن تشکر از هیات داوران گفت: قبل از هر چیز به بقیه همکارانم در بخش صدا که نامزد بودند تبریک بگویم. از همکاران خودم در صحنه و بچه های استودیو تشکر کنم و همینطور از سعید روستایی و آقای ساداتیان و تیم درجه یک «متری شیش و نیم» و تیم «ناگهان درخت» و تیم «سرخپوست» تشکر کنم.محمد احسانی همچنین جایزه بهترین صداگذاری را هم اهدا کرد.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز: رد خون» اهدا شد.
مهرشاد ملکوتی پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: از محمدحسین مهدویان تشکر می کنم و همچنین از همه عوامل «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ممنونم.
مهرزاد دانش برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین تدوین پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای «متری شیش و نیم» اهدا شد. در غیاب دهقانی سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم جایزه او را دریافت کرد.
پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» اهدا شد.
محمود کلاری برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری پشت تریبون قرار گرفت. او با تبریک به همکاران فیلمبردار خود، اشاره کرد سطح فیلمبرداری در ایران جهانی شده و اعلام کرد بسیار مایل بوده که کاندیداهای بیشتری در این بخش معرفی شود که در نهایت یک نامزد بیشتر معرفی شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد. خضوی ابیانه در سالن حضور نداشت و فرد دیگری به نمایندگی از او جایزه را گرفت.ریما رامین فر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
فرشته صدرعرفایی پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: واقعا از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز خیلی سپاسگزارم. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.
محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز» اهدا شد. حاضران در سالن، نصیریان را ایستاده تشویق کردند.
علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بیان کرد: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال سیمرغ نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.
نصیریان ادامه داد: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.
جمشید مشایخی وقتی علی نصیریان جایزه اش را گرفت، به سمت او رفت و گفت: اولین تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده است.
محمد احسانی برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی پشت تریبون قرار گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.
مهرزاد دانش برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه پشت تریبون قرار گرفت و جایزه این بخش را اعلام کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه به «مسخرهباز» به کارگردانی همایون غنیزاده اهدا شد.
همایون غنی زاده پس از دریافت جایزه بهترین فیلم هنر و تجربه گفت: خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از ۴۰سال جایزه شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند اما این جایزه را دوست دارم و می گیرم.
پوران درخشنده برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن پشت تریبون قرار گرفت. پوران درخشنده گفت: همه بازیگرهای زنی که در این جشنواره بودند خوب بودند. این انتخاب خیلی سخت بود. من به همه کاندیداها تبریک می گویم چون همه شان خوب بودند.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: همیشه خیال می کردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می کنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت.
الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می کنم که در تاریکترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. نقش فائزه برای من یک مسئولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند.
او ادامه داد: امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش جان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.
محمد بزرگنیا برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد پشت تریبون قرار گرفت و جایزه این بخش را اعلام کرد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانوادهام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که ۱۶سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم.
او ادامه داد: از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.
مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در کنار داوران روی سن ادامه یافت.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی «قصرشیرین» اهدا شد.
محسن قرایی پس از دریافت جایزه اش ضمن تشکر از داوران گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشانشان فیلمنامه ما را ارتقا دادند.
محمد داوودی هم گفت: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است.
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی به «سرخپوست» اهدا شد. در غیاب نیما جاویدی نماینده او جایزه ویژه را دریافت کرد.
محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم «سرخپوست» که به جای نیما جاویدی این سیمرغ را دریافت می کرد گفت: برای اقای جاویدی مشکلی پیش آمد نتوانستند بیایند. از من خواستند از این فرصت استفاده کنم از مردم تشکر کنم که با استقبال فوق العاده از سرخپوست به ما خیلی انرژی دادند.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
نرگس آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سیوهفتم گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می آزارد.
او ادامه داد: این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در ۵۰درجه گرما سختی ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد.
محمدحسین قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.
منوچهر شاهسواری بیان کرد: امشب را به همه سینمای ایران تبریک می گویم. باور دارم که بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می شود و همدل و رفیق بود و معرفت به خرج داد. سینمای ایران و همه ما مرهم زخم های این مملکت هستیم. ما زخم نمی زنیم. آن که زخم می زند حتما روزی گرفتار عقوبت خود خواهد شد. در این ایام همکاران من علی آشتیانی پور و همکارانشان در امانتداری این آرا سعی بسیار کردند. همین جا می گویم همه صاحبان آثار اجازه دارند به شکل خصوصی آرای فیلم هایشان را دریافت کنند. امشب می خواهیم فاصله این ۵فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.
او آرای پنج فیلم برتر را چنین اعلام کرد:
«ماجرای نیمروز: رد خون» به تهیه کنندگی محمود رضوی با ۷۸:۵ رده پنجم
«شبی که ماه کامل شد» به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی ۷۹:۷۵ رده چهارم
«غلامرضا تختی» به تهیه کنندگی سعید ملکان ۸۴:۲۵ رده سوم
«سرخپوست» به تهیه کنندگی محید مطلبی ۸۶:۲۵ رده دوم
و جایزه تماشاگران به فیلم «متری شیش و نیم» به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان با ۸۸:۲۵ در رده اول
سیمرغ بلورین بهترین فیلم آرای تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.
سیدجمال ساداتیان گفت: متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. ۵ماه فیلمبرداری و ۱۵ ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می شود تصویر به خدمت می آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر ۲تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما ۲۰۰ میلیارد باشد؟
تهیه کننده متری شیش و نیم در ادامه گفت: سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.
هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری متری شیش و نیم گفت: بزرگترین تجربه این جشنواره این بود که معمولا مدیر فیلمبرداری و صدابرای مردم جذابیت ندارد ولی در این جشنواره کامنت های بسیاری از سوی مردم دریافت کردم و فکر کردم هیچوقت نباید حرفه ام را عوض کنم. از همه ممنونم ما جایزه مان را از مردم و داوران گرفتیم.