به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی دهمین جشنواره سیمرغ؛ محمدمهدی عسگرپور کارگردان نامآشنای سینما و تلویزیون و دبیر تخصصی بخش فیلم نهمین جشنواره بینالمللی سیمرغ گفت: برگزاری جشنوارهها برای مجموعههایی که مأموریت اصلی آنها آموزش و پژوهش است، دو کارکرد دارد؛ یکی اینکه اینگونه جشنوارهها شورونشاط مناسبی در فضاهایی ایجاد میکند که هنر در آن کمتر جاری و ساری است. کارکرد دوم این است که بخش قابلتوجهی از کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند، توان کار هنری را به شکل جدی دارند و هماکنون در حوزه فرهنگ و هنر با تعداد قابلتوجهی از کسانی روبروییم که خاستگاه اصلی آنان حوزه علوم پزشکی است. بنابراین برگزاری جشنوارهای نظیر “سیمرغ” برای دانشجویان و اعضای جامعه علوم پزشکی و سایر افرادی که توان هنری قابلتوجهی دارند، فضایی فراهم میکند که توانمندیهایشان را به نمایش بگذارند و خود را محک بزنند.
*معرفی افراد جدید به حوزه فرهنگ و هنر
وی افزود: جشنواره “سیمرغ” توانسته است، افراد جدیدی را به حوزه فرهنگ و هنر معرفی کند؛ افرادی که خواستگاهشان علوم پزشکی بوده است؛ معتقدم مداومتی که دستاندرکاران و مسئولان جشنواره در برگزاری این رویداد بزرگ به خرج دادهاند جای قدردانی دارد؛ یکی از معضلات جشنوارهها معمولاً عدم مداومت و استمرار در برگزاری است؛ زیرا بسیاری از جشنوارهها کارکرد مقطعی دارد و با یک تغییر و تحول ممکن است برگزاری جشنواره منتفی شود؛ در حالیکه جشنوارهها زمانی میتوانند کارکرد خودشان را ایفا کنند که مداومت و استمرار داشته باشند.
کارگردان نامآشنای کشورمان در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به تغییرات و پیشرفتهای تکنولوژیک در عرصه فیلمسازی گفت: تغییرات فناورانه، ممکن است روند فیلمسازی را سادهتر نشان دهد؛ به همین خاطر این رشد تکنولوژیک منجر به افزایش قابلتوجه آثار ارسالی به جشنوارهها شده است؛ اگرچه آمار و ارقام کمی همیشه برای دستاندرکاران و مخاطبان جشنوارهها مهم است اما درصورتیکه این کمیت با کیفیت آثار پیوند نخورد، جشنوارهها رسالتشان را به انجام نرساندهاند.
*رشد کیفی بخش فیلم در دوره های اخیر
وی با اشاره به اینکه بخش فیلم جشنواره سیمرغ در بعد کیفی رشد خوبی را در دورههای اخیر به نمایش گذاشته است و امیدوارم در دهمین دوره نیز این روند رو به رشد ادامه داشته باشد، گفت: در بخشِ کمی این رویداد فرهنگی و هنری نیز تا اندازه زیادی اطمینان داریم که آمار آثار ارسالی، قابلتوجه خواهد بود.
عسگرپور با طرح این پرسش که با آثار برتر جشنواره چه میتوان کرد و چه فضایی را برای آنان میتوان شکل داد، گفت: پاسخ این سؤال تا اندازه زیادی به مسئولان جشنواره و تلاش آنان در جهت امکان بروز این آثار در رسانههایی نظیر تلویزیون برمیگردد و اگر این مهم نیز انجام شود، میتوان گفت جشنواره بخش زیادی از رسالتش را انجام داده است.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص آسیبشناسی آثار جشنواره، بخشی از ایرادات آثار ارسالی را متوجه تغییرات تکنولوژیک دانست و گفت: تغییرات تکنولوژیک یعنی تبدیلشدن فیلم به دیجیتال؛ این تغییرات علیرغم تمام مزایایی که دارد اما یک عیب و آسیب عمده را با خود همراه کرده است و آن آسیب این است که افراد فکر میکنند بهراحتی میتوانند فیلم بسازند؛ اتفاقی که در بسیاری از جشنوارههای معتبر جهانی نیز شاهد رخ دادن آن هستیم. معتقدم باید روی این آُسیب، کار کرد؛ توصیهام به دستاندرکاران جشنواره سیمرغ نیز این بود که ارتباط مستمر و مکرری با علاقهمندان به فیلمسازی داشته باشند و کارگاههای متعددی برای علاقهمندان پیش از شرکت در جشنواره تدارک ببینند و این افراد را بهعنوان کسانی که ظرفیت ورود به خانواده فیلمسازی کشور را دارند، رها نکنند و ارتباط تنگاتنگی با این عده داشته باشند.
*شرکتکنندگان، سختگیرانه فیلم بسازند
دبیر بخش فیلم نهمین دوره جشنواره بینالمللی سیمرغ عنوان کرد: گاهی اوقات نداشتن یک سوژه و فکر خوب تمام امکانات و زحمات ساخت یک فیلم را بر باد میدهد؛ یکی دیگر از اتفاقات بدی که دیجیتالیشدنِ فیلمسازی برخلاف انتظار در پی داشته است، محدود کردن دایره سوژهها است و این معضل به دلیل سهلالوصول شدن فیلمسازی است؛ یعنی افراد ممکن است به دنبال سوژههای تکراری بروند؛ اینیکی از نکاتی است که شرکتکنندگان باید موردتوجه قرار دهند؛ بهطور مشخص به علاقهمندان شرکت در بخش فیلم جشنواره توصیه میکنم که سختگیرانه به موضوع نگاه کنند؛ زیرا آثار تولیدی در کارنامه آنان باقی خواهد ماند و در آینده افراد را بر اساس همین آثار و کارنامه میسنجند و به داوری مینشینند؛ بنابراین ضروری است علاقهمندان به شرکت در بخش «فیلم» فراموش نکنند که این آثار در حافظهها باقی میماند و اگر سهلانگارانه از آن بگذرند ممکن است که در آینده شرایط رشدشان را فراهم نکند. بنابراین هر پروژه باید بهعنوان یک پروژه مهم تلقی شود و از بعد تکنیکی نیز موردتوجه سازندگان قرار گیرد؛ داوران و البته مخاطبان نیز در مواجهه با آثاری که سختگیرانه ساختهشدهاند و دقت را در ساخت اثر در نظر گرفتهاند، برخورد متفاوتی خواهند داشت و این سختگیری در نهایت، باعث میشود که یک اثر ماندگار شود.
گفتنی است؛ جشنواره بین المللی «سیمرغ» با شعار “سالم زیستن، هنر است” در پنج بخش تئاتر، فیلم، ادبی، هنرهای تجسمی و موسیقی، تابستان ۱۳۹۸ در شهر تهران برگزار خواهد شد.