به گزارش سوره سینما، رضا مهدوی در برنامه «شب موسیقی» میزبان بابک چمن آرا و رامین صدیقی، از تهیه کنندگان وفعالان موسیقی بود.
گرامافون طبیعی ترین صدای ضبط و پخش شده
چمن آرا در مورد تداوم استفاده از گرامافون از گذشته تا امروز گفت :صفحه گرامافون طبیعی ترین صدایی ایست که بشر توانسته ضبط و پخش کند. این گوشنواز و طبیعی بودنش برای مصرف کننده باعث طولانی تر شدن عمر استفاده از گرامافون نسبت به دیگر وسایل شده است.
صدیقی در تکمیل صحبت های چمن آرا گفت: تفاوت صدای گرامافون با دیگر ابزار پخش مثل چای دم کشیده با چای کیسه ایست. اما در عین حال پیشرفت وسایل ضبط و پخش باعث از بین رفتن محدودیت ها برای ساخت آثار شده است.
راز موفقیت یک اثر آن چیزی است که در دل اثر نهفته است
چمن آرا در مورد فرآیند تولید توضیح داد: راجع به قطعات با کلام که سفارشی نیستند، ابتدا ترانه سروده می شود و بر اساس آهنگی که در ذهن ترانه سرا است پیشنهادی به آهنگساز داده می شود و بعد آهنگساز آن را پرورش می دهد و بر اساس صدای خواننده قطعه ساخته می شود. اما شیوه های مختلف دیگری نیز وجود دارند. سلیقه تهیه کننده و مخاطب در ساخت قطعات بسیار تاثیر گذار هستند. خیلی وقت ها قطعه ای گل می کند و تهیه کنندگان و ناشران و دیگر عوامل همان را با تغییراتی تکرار می کنند و به این نکته توجه ندارند که آن چیزی که باعث موفقیت آن قطعه شده است، تنها آن چیزی که شنیده می شود نیست بلکه آن چیزی است که در دل اثر نهفته است.
چمن آرا روند پخش مویرگی یا سوپرمارکتی آثار را که برای جلوگیری از کپی شدن آنها بود را از عوامل بسته شدن فروشگاه های موسیقی و کم شدن پخش کنندگان تخصصی موسیقی عنوان کرد.
تهیه کننده ها باید خود را به روز کنند
صدیقی در همین مورد اظهار داشت: ما باید همگام با تغییر و تحولات پیش برویم. خیلی قبل تر از ما در دنیا فروشگاه های پخش موسیقی با شکست مواجه شده اند و این به معنای شکست موسیقی نیست. گسترش کنسرت ها اتفاق بسیار خوبی است چون اساس موسیقی یک رویداد جمعی است. پویایی جامعه با خاطرات مشترک به وجود می آید. تهیه کننده ها باید خود را به روز کنند.
خودِ ما موسیقی را بی هویت کردهایم
صدیقی در مورد موسیقی لاله زاری گفت: نمی شود واقعیت وجود این نوع موسیقی را انکار کرد و وجود آن نه چیز خوبی است و نه بد. ما باید زاویه نگاهمان را تغییر بدهیم و به تفکرهای مختلف اجازه بروز و ظهور بدهیم ، مردم را صغیر فرض نکنیم و بگذاریم انتخاب کنند. کارهای مصرفی کوتاه مدت و آثار فاخر در کنار هم معنا پیدا می کنند و هدف گذاری های متفاوتی دارند. ما دائم در حال حرف زدن در مورد مصائب دنیای دیجیتال هستیم اما فراموش کرده ایم که خودمان به دست خودمان به سنگین شدن کفه ی ترازو به سمتی که دوست نداریم کمک می کنیم. وقتی از صنعت توزیع مویرگی یا سوپرمارکتی حرف می زنیم، خودمان قبل از اینکه کالایمان را ارزان کرده باشیم، شأن محتوایش را ارزان کردیم. این ماییم که داریم موسیقی را بی هویت می کنیم و بعد توقع داریم مردم موسیقی به اصطلاح فاخر گوش کنند.
مردم چیزی که خودشان دوست دارند را گوش می دهند نه آثار مجوز دار را
چمن آرا در مورد مجوز گفت: هر آدمی روزی چند ساعت موسیقی گوش می دهد. از این زمان چه مقدارش آن چیزی است که وزارت ارشاد به آن مجوز داده است؟ مردم چیزی که خودشان دوست دارند را گوش می دهند.
صدیقی سرعت بخشیدن به تولید و پخش آثار و عدم نیاز به ساخت آلبوم را از مواهب دیجیتال شدن نام برد و در مورد معایب آن گفت: دیجیتال گوش را کاهل می کند، ما داریم موسیقی را با کیفیت پایینی به گوش مردم می رسانیم.
در پایان چمن آرا در مورد قانون کپی رایت گفت: ما مشکل نداشتن فرهنگ یا نشناختن این قانون را داریم. اگر در طول تحصیل بچه ها توجیح شوند که چگونه از هنر استفاده کنند، شاید بتوان از طریق آنها وارد خانواده ها شد.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ به طور زنده، از شبکه ۴ سیما پخش می شود.