سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب
در تازه‌ترین محفل «اتفاق ترانه» عنوان شد:

طریقی: تصنیف‌های امروزی دارای روح جمعی نیست

etefagh-tarane1

غلامرضا طریقی گفت: نمونه آثار موفق امروز روح جمعی را انعکاس نمی دهند، شعرهایی انتخاب می شوند و بر این شعرها موسیقی کار می‌شود. به همین جهت نمی توانند موفقیت تصنیف‌های قدیم را ایجاد کنند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، سی و هشتمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با حضور غلامرضا طریقی و امیر تیموری و با اجرای حامد عسکری  شنبه ۷ اردیبهشت در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، علی داوودی مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، غلامرضا طریقی شاعر و امیر تیموری شاعر و خواننده جوان و جمعی دیگر از ترانه سرایان و شاعران حضور داشتند.

حامد عسکری در بخشی از این برنامه با بیان این کلام ترانه تکه ای از مهمترین بخش یک پازل موسیقی است، اظهار کرد: هر زمانی که کسی قصد کرد ترانه‌ای بنویسد حتما باید گوشه ذهن خود این موضوع را مدنظر داشته باشد که روزی این اثر قرار است در قالب موسیقی و توسط یک خواننده اجرا شود.

غلامرضا طریقی، شاعر نیز در سخنانی با بیان این که روزگار ترانه و شعر خوب نیست، اظهار کرد: من سال‌ها ترانه و تصنیف نمی‌نوشتم اما اخیرا تصنیف‌های موسیقی ایرانی می‌نویسم. به تازگی دو متن فارسی برای اپرا بر اساس داستان‌ خسرو و شیرین و داستان سیاوش برای اجرا در ارکستر لوریس چکناواریان نوشته ام. همچنین روی ملودی‌های فردین خلعتبری تصنیف‌هایی نوشته ام که قرار است با صدای سپنتا مجتهد زاده  و علیرضا قربانی خوانده شود. چند ترانه برای محمد معتمدی نوشته ام. چند اثر هم با آقای سراج و بر اساس ملودی اردشیر کامکار نوشته‌ام.

وی با تاکید بر این که تصنیف در قیاس با ترانه به شعر نزدیک تر است؛ اظهار کرد: این تبحر و نزدیکی را در موسیقی پاپ نداشتم که ترانه بسرایم. در ترانه باید بیشتر به طرف موسیقی متمایل شد؛ در حالی که در تصنیف شاعر به متن ادبیات نزدیک‌تر است.

این شاعر کشور خاطرنشان کرد: تا ۷۰ یا ۸۰ سال پیش ساخت تصنیف فحش بوده است و به نظر می آمد برای شاعر نوشتن تصنیف کسر شان است. در دوره مشروطه عارف قزوینی به تصنیف هویت می‌دهد و تاثیر اجتماعی که شعر باید داشته باشد را تصنیف بر دوش می‌کشد. رهی معیری ، ملک الشعرای بهار و … تصنیف می نوشتند . رهی معیری موزیسین بود و با موسیقی هم عجین بوده است. عارف قزوینی و بعدها هوشنگ ابتهاج هم به اقتضای زیست با موزیسین‌های مختلف با این حیطه آشنایی دارند. شاعرانی که تصنیف می‌نوشتند در گذشته تا حد زیادی به موسیقی ایرانی تسلط داشتند.

طریقی همچنین گفت: همایون خرم، پرویز مشکلاتیان و .. هم که تصنیف می‌ساختند در ادبیات شناخت نسبی داشته‌اند. حسین علیزاده به همان اندازه که با موسیقی عجین است با شعر هم عجین شده است. از جایی به بعد این ارتباط به هم ریخته است و ما تعدادی شاعر داریم که ترانه و تصنیف می‌نویسند اما با موسیقی هیچ آشنایی ندارند و از سوی دیگر آهنگسازانی هم هستند که شعر و ادبیات را نمی شناسند.

وی با اشاره به این که بسیاری از آثار موفق موسیقایی مستلزم زیست هنری شاعران و موسیقی دانان بوده‌اند، عنوان کرد: دلیل مهم موفق بودن تصنیف‌های ساخته شده در اوایل انقلاب اسلامی این بوده که افرادی همچون هوشنگ ابتهاج و آهنگسازانی مانند محمدرضا لطفی و حسین علیزاده و … با هم زیست داشته‌اند و برداشت اجتماعی‌شان نزدیک به هم بوده است. نمونه آثار موفق امروز ما ربطی به تصنیف سرایی و انعکاس روح جمعی ندارد و شعرهایی انتخاب می شوند و روی این شعرها موسیقی کار می‌شود و به همین جهت نمی توانند موفقیت تصنیف‌های قدیم را ایجاد کنند. البته در دهه ۷۰ چهره های درخشان موسیقی بسیار کم بودند و مخاطب تنبل را که موسیقی برایش جدی نیست و حوصله پیش درآمد و … ندارد در عدم موفقیت موسیقی سنتی و تصنیف دخیل است.

در ادامه غلامرضا طریقی یکی از آثارش را برای حضار خواند که به شرح زیر است:

چشمه مست است ولی فرصت خوشنوشی نیست

ای تن تازه جهان جای هم آغوشی نیست

چشم در چشم مرا باش که در سینه ی من

سخنی هست که در حوصله ی گوشی نیست

ای بسا مرد که عریان به سیاهی زد و رفت

مرگ پوشیده بگویم به کفن پوشی نیست

جان ققنوسان را از شرر مرگ چه باک

خاطر سوخته را بیم فراموشی نیست

دست از عربده بردار که در گوش فلک

نعره ای نیست که شرمنده ی خاموشی نیست

شیر خود را بخور ای طفل که در قصه ی عمر

آخرین مرحله خوابی است که خرگوشی نیست

عمر کابوس مهیبی است که تکرارش را

چاره جز گیجی و سرمستی و مدهوشی نیست

امیر تیموری شاعر و خواننده نیز در این مراسم از انتشار مجموعه غزل تازه خود با عنوان «فاتحه» خبر داد و گفت: این مجموعه شامل ۳۳ غزل است که از سال های ۹۱ و ۹۲ تا امروز سروده‌ام.

وی همچنین از مراحل پایانی انتشار آلبوم موسیقی و نماهنگ یکی از آثارش خبر داد.

در ادامه تیموری غزلی برای حضار خواند. این شاعر و خواننده همچنین یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی خود را به طور زنده اجرا کرد.

علی داوودی، مبین اردستانی، صدرا کاوه، امیرعباس قبادی، زهرا جوادی پور و جمعی دیگر از شاعران و ترانه سرایان تازه‌ترین آثار خود را در این برنامه خواندند.

«اتفاق ترانه» از جمله محافل ثابت حوزه هنری است که اولین شنبه های هر ماه به همت موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می شود.