سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ تیر ۱۳۹۸ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

دبیر جشنواره فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان با هنرمندان استان اصفهان دیدار کرد

koodk-honarmandan-esfehan

علیرضا تابش دبیر سی‌و‌دومین جشنواره فیلم‌هاى کودکان و نوجوانان در نشستی که با حضور هنرمندان استان اصفهان برگزار شد به گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان پرداخت.

به گزارش سوره سینما ، علیرضا تابش دبیر این جشنواره در نشستی که با حضور هنرمندان سینمای اصفهان در این شهر برگزار شد به گفت‌وگو و تعامل با هنرمندان پرداخت و نظرات، انتقادات و پیشنهادات آنها را شنید.

تابش در این نشست پس از گفت‌وگو با هنرمندان استان اصفهان گفت: در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نکات و موضوعاتی که نیازهای اساسی و اصلی جشنواره است را مطرح و بررسی کردیم.

دبیر سی و دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه مطرح کرد: تصمیم ما این است که مثل هر سال شاهد حضور و مشارکت هنرمندان اصفهانی در جشنواره باشیم چراکه شهر اصفهان یکی از پایگاه‌های مهم خلاقیت هنری در زمینه هنرهای مدرن در کشور است و در عرصه‌ای مثل سینما نیز افتخارات نام آشنایی در ایران و جهان دارد.

وی همچنین اضافه کرد: استان اصفهان نه تنها در هنرهای سنتی، که در هنرهای مدرن نیز هنرمندان و آثار شاخصی را دارد که حرفی برای گفتن در ایران و جهان دارند.

تابش در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست با اشاره به آینده پژوهی در حوزه رسانه و هنر گفت: در سال ۲۰۴۰ میلادی، یعنی بیست سال دیگر ۹۰ درصد محتوای فضای رسانه‌ها، مکان محور است، یعنی افراد خلاق که در شهرهای خودشان و نه ضرورتا در کلان شهرها و پایتخت‌ کشورها، با تکیه بر هنر و میراث بومی، تولید محتوا می‌کنند ارزش آفرین خواهند بود. لذا نقش هنرمندانی که تلاش می‌کنند تا این تغییر و تحول فرهنگی ایجاد شود، در آینده بسیار مهم خواهد بود.

وی ادامه داد: شما هنرمندانی که در عرصه‌های مختلف کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و رشته‌های دیگر سینما فعالیت می‌کنید؛ ضد موج تک صدایی خواهید بود و نقش تان در تولید محتوای هنری بسیار مهم است. نکته قابل توجه دیگر ، تمرکز زدایی از برگزاری جشنواره‌های مهم در کلان‌ شهرهاست، به همین دلیل است که برخی از جشنواره‌های مهم جهانی در شهرهای غیر از پایتخت ها برگزار می‌شود. هرچند شهر اصفهان یکی از پایتخت‌های بسیار مهم ایران در طول تاریخ بوده است و نام اصفهان در عرصه هنر ملی و جهانی مطرح است.

تابش ضمن تشکر از حمایت‌ها و همکاری‌های شهرداری و شورای شهر اصفهان در برگزاری جشنواره تصریح کرد: در هفته‌های گذشته دیدارهایی با مدیران و مسئولان شهرداری و استانداری اصفهان داشتیم که جا دارد از همه تلاش‌ها و حمایت‌های که این عزیزان از جشنواره دارند تشکر کنم.

وی افزود: در نشست با دکتر نوروزی شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان تاکید شد که در یک روند چند ساله و با برنامه ریزی، اصفهان قطب صنایع خلاق در حوزه کودکان و نوجوانان تبدیل شود، البته این اتفاق باید در همه حوزه‌های فرهنگی و هنری بیفتد، مخصوصا عرصه‌هایی که ارتباطی میان رشته‌ای با سینما دارند و جایگاه شان نیز در عرصه فرهنگ و هنر بسیار مهم است.

دبیر این دوره از جشنواره در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: ما اگر بخواهیم اصفهان را به قطب تولید فرهنگ و هنر در عرصه کودکان و نوجوانان، آن هم به طور واقعی و عملیاتی تبدیل کنیم، باید شرایط را برای چند اتفاق جدید در این زمینه فراهم کنیم. یکی از این اتفاق‌ها همین رویداد فرهنگی و سینمایی یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است. بالابردن سطح خدمات در منطقه نیز نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: هنرمندانی که مشاغلی به غیر از کارگردانی یا تهیه کنندگی در سینما دارند نقش مهمی در این بحث دارند، صنایع و خدمات متفاوتی در سینما وجود دارد که آنها باید در طول سال در اصفهان فعال باشند.

تابش با اشاره به ضرورت درک تحول دیجیتال گفت: نباید تحول را صرفاً یک مسئله فناورانه بدانیم، «تحول دیجیتال» در سرزمین ما و در همه دنیا یک «تغییر فرهنگی» است، اگر هنرمند این تغییر فرهنگی را درک کند، هنرهای خلاق و صنعت سینما با استقبال بیشتر مخاطبان همراه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در نشستی که با هنرمندان سینمای اصفهان داشت اظهار داشت: جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان یک رویداد بین‌المللی است، آیین‌نامه و اساسنامه تعریف شده دارد و مقررات آن نیز در سایت جشنواره قابل دسترسی است. قرار است در ایام جشنواره تعداد مشخصی فیلم در تعداد مشخصی سالن برای مخاطبان جشنواره نمایش داده شود. یکی از اثرات برگزاری این جشنواره در اصفهان بهبود کیفیت سالن‌های سینما است، تا خانواده‌ها بتوانند در سالن‌های با کیفیت بهتری فیلم تماشا کنند و آیین سینما رفتن در شهر تاریخی اصفهان رشد و ارتقا پیدا کند.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین اضافه کرد: یکی از حلقه های زنجیره صنعت سینما، آموزش و ارتقای علمی و معرفتی هنرمندان اصفهانی است و با برگزاری ورکشاپ‌هایی در سطح اساتید بین‌المللی و ملی ، می توان مفاهیم و دانش جدید را به علاقه‌مندان منتقل کرد.

تابش اظهار داشت: همه اهالی سینما باید به هم کمک کنند چرا که هنر سینما تک بعدی نیست و باید مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد چراکه می‌خواهد خیال و رویا را به شیوه ای جذاب به او عرضه کند.

وی ادامه داد: باید به تکمیل زنجیره صنعت سینما اندیشید و این اتفاق، صرفا با برگزاری جشنواره رخ نمی‌دهد و باید به سایر برنامه ها و رویدادها نظیر برگزاری نمایشگاه صنعت سینما، رویداد خلق ایده، آموزش فیلم‌نامه نویسی و… در طول سال اهتمام بورزیم.

تابش در ادامه صحبت‌هایش گفت: سالن‌های سینما در اصفهان نیاز به ارتقای کیفی دارد، این موضوع باید مطالبه‌ همه علاقمندان به سینما باشد که اگر اصفهان مهد هنر و محل برگزاری جشنواره‌ای بین‌المللی است، پس باید زیر ساخت‌های سینمایی شهر را ارتقا داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و دیگر نهاد‌ها برای ارتقای این زیرساخت‌ها تلاش کرده اند اما این روند باید تداوم یابد.

وی تاکید کرد: نکته‌ دیگری که بسیار مهم است، توجه جشنواره به رسانه‌های بومی و محلی است، نمی‌شود که جشنواره بین‌المللی برگزار کرد و فعالان رسانه‌ای اصفهان از آن بی‌خبر باشند، چون این اتفاق برای شهر یک سرمایه‌ هنری تلقی می شود.

تابش همچنین تصریح کرد: امیدوارم با تلاش‌های شبانه روزی همکاران ما، امسال تحولات بهتری در بخش بین‌الملل جشنواره داشته باشیم، البته باید بگویم که امسال اولین سالی است که تصمیم گرفته شد جشنواره را از حالتی که تنها به نمایش فیلم و اهدای جایزه می‌پردازد، خارج کنیم و هدفمان این است که جشنواره را به بازار وصل کنیم و از خریداران فیلم منطقه ای دعوت کردیم تا آثار سینمای ایران و فیلم های عرضه شده در جشنواره را ارزیابی کنند و آثار ایرانی را بخرند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: ما امسال برای اولین بار از ارزیابان اقتصادی فیلم و پخش کننده‌ها دعوت خواهیم کرد که به جشنواره بیایند تا فیلم‌های تهیه‌کنندگان و کارگردانان را نقد و ارزیابی کنند و به آن‌‌ها بگویند که فیلمشان تا چه حد قابلیت جذب مخاطب را دارد، نقاط ضعف و قوت آثار را یادآور شوند، چون وقتی هدف ما تماشای فیلم توسط مخاطب باشد، آن‌هم تماشاگری که نسلی نو است و سلیقه بصری متفاوتی دارد، باید به جذابیت و شاخص های جذب مخاطب آن فیلم نیز بطور جدی فکر کنیم.