به گزارش سوره سینما، ابوالفضل جلیلی در این نشست به کودکان و نوجوانان توصیه کرد: هنگامی که فیلمبرداری میکنید، اندازه زشتیها، زیباییها و معایب را کوچکتر از مقیاس واقعی میبینید، به همین منظور باید در فیلمبرداری به این نکته ها در چیدمان کادرها توجه کنید.
*در ساخت فیلم، باید اعتماد به نفس داشته باشیم
جلیلی افزود: کات نکردن باعث می شود فیلم باورپذیرتر شود. در واقع ریتم به کوتاهی و بلندی پلان بستگی ندارد و گاه، پلان طولانی، هیجان و ریتم بیشتری دارد، چراکه باید ریتم در درون پلان باشد، نه در کوتاه و بلند کردن آن.
وی ادامه داد: فیلمی که صداقت دارد، فیلم بهتری است. در ساخت فیلم، باید اعتماد به نفس داشته باشیم، ولی اطرافیان خود را هم بشناسیم. باید هدف را مشخص کنیم و نقطه شروع تا انتها را با یک خط مستقیم حرکت کنیم.
*هنرمند باید مدام کار کند
ایرج طهماسب دیگر سخنران این مراسم در این نشست بیان کرد: از اینکه در بین کودکان و نوجوانان حضور دارم، بسیار خوشحال هستم. من نیز در سن بچگی همانند شما فیلم ساختم.
وی به نوجوانان و کودکان توصیه کرد که پس از این دورهها، ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند و در آینده با یکدیگر فیلم بسازند.
طهماسب افزود: فیلمسازی کار سختی است و فرقی ندارد برای کودک فیلم بسازی یا بزرگسال. فقط نکته این است که کودکان، کم حوصله هستند و دوست دارند سرگرم شوند.
وی درباره روال کار خود هم بیان کرد: من مدام از اتفاقات اطرافم یادداشت برمی دارم تا بعدا به هنگام ساخت فیلم به من کمک کنند. در واقع هنرمند باید مدام کار کند.
*باید فیلم بسازید؛ آینده از آن شما است
پوران درخشنده نیز در این نشست گفت: «رابطه»، اولین فیلمی بود که برای نوجوانان ساختم. اعتقاد دارم اگر بررسی دغدغههای اجتماعی را از خانوادهها و بچهها شروع کنیم، میتوانیم به داشتن جامعه متعالیتری امیدوار باشیم.
وى ادامه داد: ساختن فیلم برای کودکان و نوجوانان در دو مقطع برای من بسیار اهمیت داشت، دو مقطعی که یکی، از دوران رشد کودک تا پنج سالگی به واسطه تربیت و ساختن دنیای درونی او تعریف میشود و بخش دیگر آن، دوران بلوغ و نوجوانی کودک و شکل گیری شخصیت اوست.
درخشنده اضافه کرد: جامعه ما، در حال حاضر به ساخت فیلمهای کودک و نوجوان خوب بسیار احتیاج دارد. این دوران، برای شکل گیری شخصیت کودک و نوجوانان بسیار حساس است. نسل امروزی از خواستههای ما جلوتر رفته و باید برای پاسخگویی به نیازهای آنها تلاش کنیم.
این کارگردان سینما گفت: سینمای ما با وجود شما نوجوانان، قطعا آینده بهتر و متفاوتتری خواهد داشت. باید فیلم بسازید؛ آینده از آن شما است.
درخشنده تصریح کرد: کار برای کودک سخت است. باید به روانشناسی کودک و خانواده آشنا بود و دنیای کودکی را شناخت. من در ساخت فیلم هایم، تلاش کردم به دنیای نوجوان ها نزدیک شوم.
وی افزود: همه فیلم هایم را دوست دارم، چون برای همه آنها وقت می گذارم و زیاد تحقیق می کنم تا فیلمنامه خوب بنویسم.
درخشنده گفت: اگر برایتان، فیلمسازی هدف باشد، نباید هیچ چیز و هیچ کس آن را از بین ببرد، بلکه باید موانع را پشت سر بگذارید و از ترس و خودسانسوری خودداری کنید. آینده فیلمسازی به شرایط بستگی دارد، ولی کسی که فیلمسازی برایش مهم است، در هر شرایطی کار می کند. سینمای ایران در جهان، جایگاهی برای خود دارد و با وجود نوجوانان می تواند معنای دیگری بیابد.
*پلان های طولانی، مخاطب را بیشتر درگیر می کند
در ادامه این مراسم کامبوزیا پرتوى، نویسنده و کارگردان سینما گفت: به هنگام ساخت فیلم، باید انتخاب کرد که قرار است حرفمان را برای کودکان بزنیم یا نوجوانان و با گروه سنی مخاطب خود هم مشورت کنیم.
وی افزود: پلان های طولانی، مخاطب را بیشتر درگیر می کند. کات زیاد باعث هیجان کاذب می شود و سینمای دروغین آمریکا ما را در این زمینه بدعادت کرده است. به همین دلیل باید برای دیدن فیلم های غیرهالیوودی فرهنگ سازی شود.
وی ادامه داد: واکنش مخاطب تعیین می کند یک فیلم خوب است یا نه. باید از بقیه نظر گرفت و فیلمنامه را براساس آن بازنویسی کرد.
سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان از ٢٨ مرداد تا ۴ شهریور به دبیری علیرضا تابش در اصفهان برگزار می شود.