به گزارش سوره سینما، در مراسمی با حضور دکتر سید صادق امامیان رئیس ساترا و بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل تفاهمنامه همکاری با هدف حمایت و افزایش محتوای داخلی، عدم انحصار در ارائه تسهیلات و حمایت از رفتار رقابتی به امضای طرفین رسید.
در ابتدای این مراسم رئیس ساترا در خصوص نقش صدا و سیما در مقوله تنظیمگری اظهار کرد: در ایران مانند همه دنیا بحث رگولاتوری و تنظیمگری موضوعی وابسته به دستگاههای حکومتی است. صدا و سیما نیز به عنوان سازمانی دارای جایگاه خاص در قانون اساسی هم مطالبهگری مسئولیت را برعهده دارد هم اجازه ورود به بخشهای دیگر در حوزه رسانههای صوت و تصویر.
دکتر سید صادق امامیان در ادامه افزود: از سوی دیگر ما شاهد ظهور و بروز اپراتورهای بزرگ در کشور هستیم که نمیتوان مسئولیتهای حاکمیتی آنها را نادیده گرفت تا جایی که در دنیا از این اپراتورها تحت عنوان شرکای حاکمیت یاد میشود و اینجاست که موضوع بحث مسئولیت اجتماعی هم مطرح میشود.
وی با بیان اینکه ساترا به عنوان تنها متولی رسمی تنظیمگری صوت و تصویر در این مسیر به دنبال شرکایی برای ادامه حکمرانی بر این حوزه است، گفت: نوع رویکرد اپراتورها به ویژه ایرانسل با حوزه حکمرانی رسانه خوشبختانه تاکنون همراهانه بوده است.
رئیس ساترا با تاکید بر اینکه ایجاد رسانههای خصوصی و شبهتلویزیونی بر بستر اینترنت نیازمند ۲ بستر مهم است، بیان کرد: نخست مسئولیت اینکه قسمت عمده دیتا چه اکنون چه آینده به حوزه ویدئو مربوط میشود. دوم اینکه این نگاه باید شکل بگیرد که رسانه برای یک کشور اهمیت حیاتی دارد.
وی افزود: امروز دیگر مردم صرفا به صدا و سیما نیاز ندارند و رسانههای خارجی نیز کافی نیستند از این رو باید از رسانههای صوت و تصویر داخلی و خصوصی جدید حمایت شود.
وی در بخش دیگر اظهاراتش با اشاره به اهمیت انعقاد این تفاهمنامه همکاری گفت: این همکاری در صورت عملیاتی شدن نتایج بسیار مثبتی را به بار خواهد آورد.
امامیان در ادامه با اشاره به محورهای همکاری ساترا و ایرانسل اظهار کرد: این تفاهم نامه در ۴ محور همکاری مهم خلاصه میشود: نخستین محور بحث رونق تولید محتوای داخلی است.طبق آمار باید نسبت سهم ترافیک داخل به خارج ۷۰ به ۳۰ باشد.
رئیس ساترا با بیان اینکه این امر متولی واحدی ندارد، اظهار کرد: باید سهم رسانههای صوتی و تصویری و شبهتلویزیونی در این مورد به ۸۰ درصد کل ترافیک برسد.
وی در خصوص دومین محور این تفاهمنامه همکاری نیز گفت: محور مهم بعدی شاخص حداقل محتوای داخلی است که طبق آن باید ۴۰درصد محتوای حرفهای سرویسهای داخلی ایرانی باشد. این عدد عجیب و غریبی نیست همانطور که مثلا ۳۰ درصد محتوای نتفلیکس هم باید محتوای اروپایی باشد.
وی تاکید کرد: ما امروز سرویسهای خوبی داریم اما متاسفانه محتوای ایرانی ندارند و صرفا دانلودی هستند.
امامیان افزود: سومین و چهارمین محور نیز سهم ۱۵درصدی خدمات اختصاصی و سهمی برای دورنمای بین المللی شدن است که ما در محور چهارم نیازمند ابررسانهها هستیم که بتوانند در بازار بینالملل سهمی داشته باشند.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم ایرانسل توانایی توسعه هر ۴ محور را دارد، با اشاره به اهداف دیگر این تفاهمنامه گفت: ما در تلاش هستیم تسهیلاتی که امروز ایرانسل به رسانه های صوت و تصویر میدهد در چارچوب سیاستها قرار گیرد تا رفتار رقابتی و منصفانه شکل بگیرد که بخشی از آن برعهده ساتراست.
رئیس ساترا خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه حرکت رو به جلویی است که میتواند اهداف مهم رونق تولید محتوای داخلی و شکلگیری رفتار رقابتی منصفانه را محقق کند.
در ادامه این مراسم مدیرعامل ایرانسل نیز این تفاهمنامه را اتفاقی مبارک دانست و اظهار کرد: ایرانسل به عنوان اپراتور اول به دنبال این است که یکسری سرویسهایی که در حوزه صوت و تصویر تعریف میشوند ارائه دهد و این را یکی از رسالت های خود می دانیم که بخشی از سرمایه خود را در زمینه بسط و توسعه صنعت صوت و تصویر هزینه کنیم.
بیژن عباسی آرند با بیان اینکه این تفاهمنامه قطعا باعث تسریع تعامل با نهاد ناظر ساترا میشود که قطعا در روند رگولاتوری موثر است، گفت: ایرانسل در بحث رونق تولید محتوای داخل سهمی را برعهده دارد تا در شرایطی که زیرساختهای فضای مجازی و شبکه ملی ایجاد شده از یک سو در زمینه تولید محتوای مناسب روبه جلو حرکت کنیم و از سوی دیگر سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک کل به عدد قابل توجهی برسد.
وی افزود: در این مسیر، که مطالبه کلان نظام نیز هست، همکاری با ساترا، با توجه به جایگاه قانونی که دارد، ما را به هدف خود نزدیکتر میکند.
مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد: این تفاهمنامه کمک میکند هدف ما در چارچوب درستی قرار گیرد و از سوی دیگر هم بحث رگولاتوری و تنظیمگری به درستی پیش برود و هم دغدغه ما در خصوص افزایش ترافیک داخلی و ارائه محتوای داخلی محقق شود.