به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست خبری مجازی رئیس سازمان سینمایی با حضور حسین انتظامی ریاست سازمان و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی امروز یکشنبه ۱۹ مردادماه برگزار شد.
در ابتدای مراسم مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی گفت: بنابر مشکلات ناشی از انتشار ویروس کرونا، این نشست به صورت مجازی برگزار شده و سوالات به شکل مکتوب وارتباط تلفنی به صورت شفاهی پاسخ داده می شود.
در ادامه حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن تبریک روز خبرنگار و عید سعید غدیر خم، در خصوص تعطیلی جشنوارههای فیلم و تصمیم بر برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین گفت: بر اساس جلسات متعددی که با دبیران ۵ جشنواره داشته ایم به بررسی بخش های اصلی جشنواره ها اعم از نمایش فیلمها، آموزش و برگزاری بازار پرداخته شده و در دبیرخانههای پنجگانه مدلهای مختلف برگزاری جشنواره آنلاین را بررسیخواهند کرد تا متوجه بشویم چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنوارهها را میتوانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدواریم به زودی به یک جمعبندی رسیده تا شاید بشود ظرفیتهایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کنیم.
وی درباره انحلال شورای پروانه ساخت افزود: این شورا باید قوانین و مقررات بالا دستی را اجرا کنند حتی اگر با آن موافق نباشند چرا که وضعیت به کار خود ادامه داده وداد. بحثهای دیگری مثل نوع مقررات گذاری و سیاست گذاری در این زمینه با سیاست های روز بستگی دارد و باید درباره شفاف سازی ضوابط کار شود.
انتظامی درباره شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش مطابق نظامنامه ایران تشکیل و عمل می کند بنابراین مسیر شورای نظارت و ارزشیابی تاکنون درست بوده است و افراد ذی نفع در اکران اعم صنف سینماداران، تهیهکنندگان و غیره شامل می شود. انتشار ضوابط یکی از وجوه اصلی شفافیت بوده و من بر آن تاکید دارم. ناگفته نماند به ما پیشنهادهایی شده است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده کورنا، ستاد کرونا در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند و در حال حاضر موضوعات مهم نیز در ستاد کرونا مطرح شود.
وی ضمن تاکید بر تعلق مجوز عرضه به فیلم «رستاخیر» در سال ۹۸ عنوان کرد: از نظر سازمان سینمایی این موضوع منعی ندارد و به تصمیم مالکان فیلم بازمیگردد. درحالی که فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد.
انتظامی اظهار داشت: ادعای سازمان سینمایی مبنی بر توجه به فیلمهای فرهنگی و اجتماعی درست است و در زمینه بودجههای حمایتی و سیاست پروانه ساخت و اکران خودش را نشان داده است از سال گذشته در مرکز سینمای مستند و تجربی بحث فیلمهای کم بودجه مطرح شده و در سال جاری هم این موضوع خیلی جدی پیگیری می شود. بر این اساس ۳۰۰ میلیون بلاعوض به ۱۰ فیلمساز داده میشود که با توجه به گزارش مطرح شده، مراحل آن در حال اجرا است.
مرکز گسترش نیز در حمایت از اکران فیلمهای هنری و تجربی کمک کرده و شرایط دیده شدن آنها را فراهم می کند.
وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی نیز ۳۰ فیلمنامه را انتخاب کرده تا از تهیهکنندگان متقاضی ساخت آن حمایت کرده و حتی رایت آن خریداری شود.
این حمایت ها به کارگردانان حرفهای و به ۱۸ کارگردان اول تعلق می گیرد. است. در سال گذشته جمعا ۶۶ پروانه ساخت صادر شده است که حدود ۲۶ مجوز برای فیلمهای کارگردانان اول بوده است. این نشان میدهد که حضور کارگردانان جوان و فیلم اولی پررنگتر شده است.
رئیس سازمان سینمایی گفت: نظامنامه تهیهکنندههای اول که عمدتا جوانان هستند را فراهم کردیم. مثلا در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ یک رشد ۷ برابری داشتیم. اینکه به فیلمسازان جوان توجه شود. همراه با این سیاست دیگری اجرا شد که ایران، تهران نیست. سال گذشته ۵ هفتم و امسال ۶ هفتم برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی این بودجه صرف میشود. البته نظامات اکران را صرفا این سیاستها تعیین نمیکند، طبیعتا میشود سیاستهای محدودکننده برای فیلمهایی که جنبه فرهنگی آن کمتر است، اجرا کرد.
انتظامی یادآور شد: ما بر شفاف سازی تاکید داریم و همه میدانند چه کسانی تهیهکنندگی، کارگردانی و چه پروانههایی بررسی شود که منجر به صدور یا عدم صدور شود خود این به ما کمک میکند که شفافتر باشیم. کمک میکند در شرایط مساوی اگر حق کسی به آن بیتوجهی شده، به آن دوباره توجه شود. شما در دورههای قبلی جشنواره هم دیدید که جوانان بیشتر مورد توجه مردم و داوران بودند. جوانان خودشان را نشان دادند بنابراین ما باید سیاستهایمان را براساس حمایت از آن ها داشته باشیم
وی در خصوص امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر و حجم زیاد مخاطب آن گفت: بخشی از این تصمیمات به تعداد تولیدات بستگی دارد . در حالیکه دسترسی به فناوری برای جلوگیری از سرقت فیلم ها دشوار بوده و امکان حضور آنها وجود نداشته و تضمینی برای عدم سرقت آن نیست با این وجود راهکارهای احتمالی را بررسی می کنیم . در جشنواره فیلم کوتاه باتوجه به اینکه ۷ هزار فیلم خارجی و حدود ۵۰۰ فیلم کوتاه داخلی آماده است و کمتر جنبه تجاری دارد، شاید فرصت مناسبی برای برگزاری جشنواره آنلاین باشد.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به خبرنگار سایت سوره سینما درباره بحران سینماداران در دوران شیوع کرونا تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از سینماهای کشور در مالکیت حوزه هنری بوده و بخشی از ناوگان اکران بر عهده آن است. در این زمینه تصمیماتی در ستاد کرونا گرفت و اعلام شده است. بدهی قابل توجه سینماها به مالکان فیلمها مربوط به اکران سال گذشته بوده است . در جریان هستید که اگر این پول به مالکان فیلم نرسد، در چرخه اکران به مشکل برخورد میکنیم. در هفته پیش، در جلسه ای مطرح شد که ۱۷ میلیارد بدهکاری وجود داشت و این البته وام ۴ درصدی در اختیار سینماها قرار می گیرد تا جبران شرایط ناشی از شیوع کرونا و کمبود مخاطب شود و درآمد فیلمها به سینماداران تعلق بگیرد و سهم مالکان فیلم را سازمان سینمایی جبران کند. تجهیز سینماها که یکی از سیاستهای موسسه سینما شهر است برای ساخت سالن جدید در سینماهای قدیمی و چه برای تجهیزاتی که معمول است از طرف موسسه سینما شهر تامین میشود که باز حوزه هنری جزو مشمولان ما است.
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: ورود محصولات فرهنگی به بورس مورد استقبال همه قرار میگیرد، چرا که منجر به رقابت مثبت و ایجاد سرمایه میشود. ناگفته نماند این امر مربوط به فیلمهایی است که درخواست گواهی مالکیت داشته و موفق به دریافت آن شده اند و همه فیلم ها و سریال ها را شامل نمی شود. از این به بعد، مالکیت فیلمها دائمی شده و دیگر نیازی به مراجعات هر دوسال یکبار نیست. همچنین رایتهای مختلف هر اثر در گواهی مالکیت دیده میشود. آنچه که مجوزها و برنامهها و گواهی مالکیتهای جدید سازمان صادر میشود، رمزینه یا بارکد دارند که اطلاعات آن به راحتی قابل راستیآزمایی است. آنجا گفته شده است برای کسانی که در این لیست نیستند، چنانچه تهیهکننده یا یکی از مالکان درخواست گواهی کنند در سایت سازمان سینمایی مورد تایید قرار میگیرند. وقتی کسی درخواست گواهی مالکیت دارد، اگر کسی در آن زمان اعتراض دارد میتواند به سازمان مراجعه کند. زمان یک ماه را در نظر گرفتهاند تا اگر کسی اعتراضی دارد در آن زمان مراجعه کند.
وی درباره اکران آنلاین به شکل دائمی و تشکیل شورای اکران آنلاین افزود: چیزی شبیه شورای صنفی نمایش باید به همان ترکیبی که صنوف حضور دارند برای اکران آنلاین وجود داشته باشد تا هم ترافیک را کنترل کنند و ضوابط و مقررات را با مشارکت هم تدوین کنند. در اکران سنتی ۲۰ فیلم تقاضای اکران دارند و شورای اکران برنامه را مشخص میکنند. همین کار را میشود برای اکران آنلاین هم انجام داد.
انتظامی گفت: مطابق با روال قانونا بخش های دولتی حق ندارند که اعتباری در اختیار سازمان سینمایی برای تولید است این را برای اکران خرج کنند. اگر اعتباری برای برگزاری جشنواره استانی هست برای جشنواره ملی خرج کنند. این تغییرات براساس قوانین کشور تخلف محسوب میشود. بنابراین اصل این ماجرا، نیازمند اصلاح نظامنامه است. حتی اگر فرض بر این است که جشنواره یا جشنوارههایی برگزار شود ما قانونا نمیتوانیم بودجه را در جای دیگری خرج کنیم. مگر اینکه سازمان برنامه و بودجه چنین مجوزی به ما بدهد. البته همه تلاش ما این است که جشنوارهها با توجه به نقش مهمشان برای فیلمسازان برگزار شوند.
انتظامی درباره ادغام جدیدبخش ها در سازمان سینمایی گفت: ما برنامه جدیدی برای ادغام نداریم. توجه به سیاست کلی مثل عدالت فرهنگی، شفافیت و … در همهی ابعاد سازمان سینمایی مورد توجه است.
رئیس سازمان سینمایی اظهار داشت: تمام درآمد ناشی از فروش فیلم به سینماداران تا سه ماه که از اول مرداد شروع میشود به سینمادار تعلق میگیرد. اما اصولا آن امکان و فرمول در سمپا دیده شده است. نکتهای را انجمن سینماداران در ستاد کرونا مطرح کردند اینکه آن به اصطلاح کلید را برای سینماهای فعال شود که خوش حساب هستند. این امکان دیده شده است و هر زمانی که سازمان سینمایی نیاز بداند این امکان را فعال میکند.
وی درباره پروتکلهای بهداشتی در دوران تولید فیلم عنوان کرد: ستاد کرونا یک پروتکل تولیدی را اعلام کرد، ما از یک طرف تاکید داریم که جریان تولید و نمایش باید کار خود را انجام دهد و با کرونا زندگی کند. چون همه شما در جریان هستند چنانچه تولید متوقف شود، اکران متوقف میشود. علاوه بر تبعات فرهنگی و اجتماعی، خیلی از سینماگران با مشکل مواجه میشوند. از یک طرف اصل ما ادامه داشتن تولید و اکران است ولی از طرف دیگر حفظ جان انسانها بسیار مهم و قابل تاکید است. ما از کسانی که در این پروژهها فعالیت میکنند، خواهش میکنم اگر تخلفی دیدند به ما اعلام کنند.
وی در مورد عدالت در انعکاس اخبار سازمان در رسانه ها مطرح کرد: در این جلسهای که امروز در خدمت شما هستیم و نوع رسانههایی که سوالاتشان را مطرح میکنند نشان دهنده رسانههای مورد توجه ماست. تدبیر آقای نجفی این است که اخبار بسیار سریع در اختیار رسانهها قرار بگیرد تا رانتی اتفاق نیفتد.
وی ادامه داد؛ چند ماهی است که برای کسانی که پروانه نمایش صادر میکنیم، دیگر دوباره برای نمایش خانگی از ما مجوز دریافت نمیکنند. با همان پروانه میتوانند اکران آنلاین هم داشته باشند.
انتظامی درباره مالکیت فیلمهای مطرح و جنجالی که در لیست منتشر شده از سازمان حضور نداشتند پاسخ داد: همانطور که گفتم لیست مطرح شده برای فیلمهایی است که درخواست گواهی مالکیت داشتهاند. اگر اسم فیلمی نیست دلیل این است که یا در خواست گواهی مالکیت نداشتهاند یا هنوز راستی آزمایی نشده اند.
وی درباره نتایج دراز مدت اکران نداشتن سینماها و ایجاد صف طویل فیلمهای متقاضی اکران با تاکید بر اینکه باید بر آثار درازمدت نبود اکران توجه داشته باشیم گفت: این نکته مورد توجه دوستان ما در شورای پروانه ساخت بوده است و بر همین اساس ریتم خودشان را تنظیم میکنند. البته ظرفیت تکمیلی مثل اکران آنلاین وجود دارد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت تکمیلی است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند قابل درک است. چنانچه اکران به طول کامل متوقف شود، آسیب جدی در پیش داریم. ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا، بازگشایی سینماها یک امر داوطلبانه است. ما باید سیاستهایی در زمینه اکران داشته باشیم که تاکنون هم اعلام شدند.
وی درباره صدور مجوز برای فیلمهای که رد مجوز شدهاند گفت: این به شورای پروانه نمایش برمیگردد که فیلمهایی که متقاضی پروانه نمایش مجدد هستند را بررسی کنند.
انتظامی اظهار داشت دو سامانه وجود داشت که کسانی که شاغل در صنوف سینمایی هستند چنانچه اعلام نیاز میکردند، ثبت میشد. به خانه سینما نامهای داده شد که عضویت آن شخص را تایید کند. اعتباری در اختیار خانه سینما قرار گرفت که در حساب کسانی که اعلام نیاز کرده بودند، واریز شد. گمان میکنم بخشی از آن هم اکنون واریز شده یا در حال واریز است.
رئیس سازمان سینمایی درباره نقش صنوف در مدیریت سینما یادآور شد: یکی از سیاستهای دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عقبنشینی به نفع صنوف است. به عنوان مثال، شورای صنفی نمایش یکی از ترکیباتی است که نوع مقررات گذاری میکند و وظایفی دارد، ولی در صنوف تعریف میشود. این اثر بخشی و جامعیت و همراهی و مشارکت بیشتری دارد و حتما به دوام کار کمک میکند. دستگاهها موظف هستند که سازوکارهایی برای مشارکت تعریف کنند. به عنوان مثال در تفاهمنامه هایی که سازمان سینمایی و خانه سینما باهم دارند.
وی گفت: سمفا هماهنگکننده سامانههای فروش بلیت سینما به شکل آنلاین است. قبلا این انتقاد وجود داشت که فروش آنلاین بلیت ها در انحصار است. تنوع در این بخش این به نفع سینما است. این یک وجه سمفاست. شما از هر کدام از این سرویس فروش آنلاین بلیت بخرید آن صندلی قفل میشود. رقابتی بین خود سامانه های فروش بلیت وجود دارد. بخش دیگر سمفا عملا زبان اجرایی نظامنامه سازمان سینمایی است. بنابراین این بخش هم در سمفا اجرا میشود.
وی ادامه داد: سهم دستگاههای دولتی در تولید و اکران نسبت به دهه های گذشته روز به روز کمتر شده است. مشارکت ما در سال ۹۸ که حدود ۱۰۰ فیلم تولید شدند، حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد است. دو دهه قبل، این نسبت خیلی بیشتر بوده است. طبیعی است دستگاه سیاستگذاری مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینهای ایجاد میکند که مورد توجه قرار میگیرد که این بسته کامل شود.
انتظامی درباره انتقاد نسبت به عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلمها گفت: حتی اگر بخش اول فرمایش ایشان را بپذیریم که فارابی عملکرد خوبی در تولید فیلم نداشته است و بخش دوم حرفشان که گفتند فارابی به فکر تولید چند فیلم خوب افتاده است، نشان دهنده تغییر است. اتفاقا در جلسه هفته پیشی که در بنیاد سینمایی فارابی داشتم، متوجه تولید فیلمهای جدیدی شدم که به زودی اطلاع رسانی میشوند.
انتظامی اذعان داشت: بازگشایی سینما یک امر داوطلبانه است یعنی خود سینمادار تصمیم میگیرد در شرایطی که منع کرونا وجود نداشته باشد یا محدودیتی از سمت مسئولان نباشد، تشخیص بازگشایی آن از سمت خود مالک سینماست. اما در بخش توجه به زیرساختهای موسسه سینما شهر درباره تجهیز سینماها و افزایش ظرفیت سینماها باید بگویم ما به دنبال اجرایی کردن این سیاست هستیم که ایران، تهران نیست. ما در موسسه سینماشهر، دو ردیف بودجه داریم، یک ردیف کمک به ایجاد سالن جدید است و ردیف دیگر برای تجهیز سالنهای سینمایی است.
او ادامه داد: مثلا در امسال موسسه سینما شهر به تجهیز برخی از سالنهای سینمایی کمک کرده است که لیست آن روی سایت این موسسه وجود دارد و در این لیست اسامی سینماهای شهرستانها هم وجود دارد. حتی در این لیست، اسامی سینماهایی که در حال گرفتن تجهیزات هستند نیز وجود دارد. همچنین در این سایت لیست سالنهای سینمایی که ساخته شده یا در حال ساخت هستند نیز آمده است. یعنی خود این جدول نشان میدهد که موسسات سازمان سینمایی به برنامه ایران، تهران نیست توجه دارند. به خاطر اینکه ما هرچقدر به توسعه زیرساختها در این شهرستانها کمک کنیم به عدالت فرهنگی کمک کردیم. امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستانها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استانها صد در صد است تا بتوانند برنامهریزی کنند.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر ادامه جریان تولید فیلم گفت: ما در حد مقدورات و اعتبارات برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیدند و قبلا هم در سایت سازمان اعلام کردند، مسیرهای حمایتی را دنبال خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر تدابیری در این زمینه داشته است.
انتظامی پاسخ داد: برای اجرایی شدن تسهیل مراحل صدور مجوز کارگروهی از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. هم از زاویه حقوقی و اقتضات جدید و تکالیف و مقررات بالا دستی، بالغ بر ۱۳۰ مجوز داشتیم که به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرد. چون سند بالا دستی نداشت و به مرور اضافه شده بود. بعضی از آنها اسناد و مدارکی میخواستند که در سند بازرسی به آن اشاره نشده بود و به نوعی زحمت ایجاد میکرد. همه اینها در حوزههای مختلف بررسی شد. برخی از آنها ادغام شد. این مجوزها خوشبختانه الکترونیک میشوند و که بخش های مربوط به سازمان سینمایی به شکل کلی الکترونیک شده است.
انتظامی گفت: به شهادت همین جلسهای که در اینجا هستیم، ارتباط مسئولان سینمایی با رسانهها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانهها داشته باشم. من به خاطر خاستگاه رسانهای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانهای سوالی داشتند، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر ۶ ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمیدهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانهها بخواهم که نقد جدی داشته باشند.
انتظامی درباره نمره دهی به عملکرد گفت: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم. دیگران باید نمره بدهند. در هر سازمانی، کار جمعی صورت میگیرد. آن چیزی که شاید برجستهتر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارند. نکته دیگر که بیارتباط با شفافیت نیست، پیشبینی پذیر است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایتهاست. یعنی اینطور نباشد که فیلمسازانی بعد از ۱۰ سال متوجه بشوند که کدام موسسههای سازمان سینمایی از فیلمها حمایت میکنند. سیاست جوانگرایی که به شما معرفی کردم و مثالهایی هم زدم، ولویتهای محتوایی رسما اعلام شد، یعنی سازمان سینمایی اعلام کرد منهای مسیر نظارتی خود در موسسات خود چنانچه موضوعات واجد شرایط باشند از آنها حمایت میشود. توجه به فیلمنامه به عنوان نقاط گلوگاهی سینما و مسیری که فارابی با توجه به آسیب شناسی گذشته آغاز کرده است. توجه به فیلمهای هنر و تجربه از این سیاستها هستند. امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سالهای گذشته بسیار تغییر کرده است.
وی ادامه داد: اشاره کردم که اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود، اصل دیگر که کمتر از آن نیست، این است که به سلامتی انسانها در تولید توجه شود. پروتکلهای بهداشتی در سینماهای کشور رعایت میشود. جا دارد در اینجا از صنف سینماداران تشکر کنم.
انتظامی یادآور شد :در تولید همان طور که عرض کردم، ستاد مبارزه با کرونا از اواسط اردیبهشت که زمزمه راهاندازی مجدد تولید اتفاق افتاد. ابتدا اعلام کردیم فقط پروژه هایی که چند جلسه فیلمبرداری از آنها باقی مانده است کارشان را از سر بگیرند و بعد مجوز تولید فیلمهایی صادر شد که پیش تولید آنها آغاز شده است.
انتظامی اذعان داشت : در فرایند اکران چند ذی نفع داریم، سینماداران، شرکتهای پخش و صاحبان فیلم. این ها کسانی اند که باهم تبادل مالی دارند. سمفا زبان اجرایی نظامنامه اکران است. مواد و مقرراتش به این ماشین خورانده شده است. در قرارداد بین شرکت پخش و سینما، اگر چه میتوانند مثل سابق قراردادی امضا کنند ولی قرارداد اصلی در سمفا پخش میشود. بنابراین ضمن اینکه به لحاظ نرمافزاری و الگوریتم در سمفا تعیین شده است که پول چطور در بین ذی نفعها تقسیم خواهد شد. بنابراین روابط همهی این ذی نفعان در سمفا تعریف شده است.
رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: مسیری که دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات و سازمان سینمایی به شفافیت ایجاد میکند دیگر به عمر این دولت بستگی ندارد. چون تبدیل به یک مطالبه میشود. اگر سمفا بتواند همه نیازها را رفع کند، رابطه بین سینمادار، پخش و صاحب فیلم را به سهولت به وجود آورد و اختلافاتی که قبلا پیش میآمد مرتفع کند، تبدیل به یک مطالبه عمومی میشود. یکی از امتیازات این سامانه، بارگذاری فیلم است تا به شکل سنتی برای سینماها ارسال نشود.
رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل توقف انتشار نشریات مکتوب سینمایی که زیرمجموعه سازمان منتشر می شدند گفت: من وجه رسانهای هم دارم. بنابراین میتوانم ادعا کنم رسانه را نسبتا میفهمم. مسیری که برای مجلات طی شد، یکی اینکه دولت و تمام دستگاه های دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود. که مثلا اگر در بخش خصوصی مجلات خوبی منتشر میشوند، دولت نباید با انتشار مجله ارزان رقیب آنها شود. از طرف دیگر، از همه همکارانم میخواهم با اطلاعات دقیقتر صحبت کنیم. ما اطلاعات بودجه سال ۹۸ و امسال را منتشر کردیم. یعنی وقتی من میگویم از تولید فیلم حمایت میکنیم، شما باید برید ردیف اعتبارات ما را در برنامه ببینید. نکته دیگر این است که من از سازمانها خواستم خودشان کتاب منتشر نکنند. اگر هدف ما این است که آموزش ایجاد کنیم، مثلا میخواهیم مقالهای درباره انیمیشن بنویسیم. نیاز است که آن را سفارش دهیم یا بنویسیم و روی سایت به شکل رایگان منتشر کنند. ما قرار نیست رقابت ایجاد کنیم.
انتظامی درخصوص تاثیر کرونا بر سینما گفت: ما چه در بحثهای آنی ناشی از شرایط کرونا و چه بحث طولانیتر، برنامههایی داریم که برخی از آنها اعلام شدهاند.
وی در پایان درباره بیمه اهالی سینما به خاطر بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا پاسخ داد: درباره بیمه اهالی سینما، بسیاری از آنها که عضو خانه سینما هستند، از طریق صندوق اعتباری هنر بیمه هستند که صندوق برای آنها تدابیری اندیشیده است. برای دیگر هنرمندان، مخصوصا آنهایی که در شهرستانها حضور دارند سازمان سینمایی تدابیری اندیشیده است که بخشی از آنها اعلام شده است.