سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مهر ۱۳۹۹ در ۳:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
نشست رسانه‌ای دبیر سی‌و‌سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد؛

علیرضا تابش: پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است/ معرفی داوران، فیلم‌ها و بزرگداشت‌ها/ رونمایی از پوسترها

neshast-koodak1

نشست رسانه‌ای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره و محسن دلیلی مدیر روابط عمومی در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، این نشست به‌علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد و طی آن پرسش‌های برخی از اهالی رسانه به صورت تلفنی مطرح و برخی دیگر از پرسش‌ها به صورت مکتوب قرائت شد.

علیرضا تابش در ابتدای این نشست گفت: در ماه‌های اخیر هنرمندان بزرگی چون استاد شجریان، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، خسرو سینایی و سینماگران دیگری را از دست دادیم که از همین جا فقدان این عزیزان را به جامعه هنری، خانواده‌های آنها و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم.

او در ادامه اظهار داشت: سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شرایطی برگزار می‌شود که بحران کرونا همه چیز را به خود مشغول کرده است. تمام مردم جامعه خصوصا دانش‌آموزان با حجم گسترده‌ای از اخبار غم‌انگیز رو به رو هستند و وظیفه ما به عنوان فعالان فرهنگی این است که برای بهبود شرایط روحی نسل جدیدمان فکر کنیم و امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را رنگی‌تر کند.

*شعار امسال؛ «خانه یک سینما، هر کودک یک داور»

دبیر جشنواره سی و سوم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره عنوان کرد: شعار امسال ما هر «خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است.

او افزود: برگزاری این جشنواره صورت مجازی تصمیم سختی بود که در مشورت با تمام عوامل جشنواره، منتقدان و اصحاب رسانه به این مدل از برگزاری رسیدیم. اصحاب رسانه، صاحبان آثار، داوران جشنواره و کودکان و نوجوانان از روز شنبه با مراجعه به سایت‌های جشنواره در حساب کاربری خود با استفاده از کدهای تخفیف می‌توانند فیلم‌های مورد نظرشان را به صورت آنلاین تماشا کنند. همچنین داوران کودک و نوجوان با مراجعه به حساب کاربری خود می‌توانند فیلم‌ها را به‌صورت رایگان تماشا کنند و از طریق همان صفحه رأی و نظر خودشان را ثبت کنند.

تابش با اشاره به بخش کارگاه‌های آموزشی جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: کارگاه‌های آموزشی که در دو بخش ملی و بین‌المللی از روز شنبه برگزار می‌شوند و علاقه‌مندان با استفاده از کدهای تخفیف در سامانه می‌توانند شرکت کنند.

* کتابخانه آنلاین جشنواره آنلاین شد

دبیر جشنواره سی‌وسوم فیلم‌های کودکان و نوجوانان خاطر با اشاره به کتابخانه آنلاین جشنواره تصریح کرد: امسال کتابخانه جشنواره به صورت آنلاین به کار خود را ادامه می‌دهد. مخاطبان این بخش می‌توانند با مراجعه به بخش کاربری خود در سامانه جشنواره از شنبه به مدت ۶ روز از این بخش استفاده کنند و ارتباط خود با پخش کنندگان آثار و فیلم‌های مورد علاقه برقرار کنند. امسال چهارمین المپیاد فیلمسازی هم به صورت مجازی و مبتنی بر پلتفرم‌ها برگزار می‌شود و بچه‌ها در طی چهار روز می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

*نمایش ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها و نمایش ویژه برای نابینایان و ناشنوایان

وی ادامه داد: امسال مجموعا ۱۰۷ فیلم در پلتفرم‌ها برای مخاطبین به نمایش در می‌آید که تعدادی از این فیلم‌ها ویژه نابینایان و ناشنوایان به صورت توضیح‌دار و با زبان اشاره عرضه می‌شود تا بتوانیم بخشی از وظیفه خودمان را در حق مخاطبان ادا کنیم.

neshast-koodak2

**معرفی هیأت داوران

* هیٲت‌داوران مسابقه سینمای ایران

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس،مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقدومدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای ایران در این دوره جشنواره هستند.

*هیأت داوران مسابقه سینمای بین‌الملل

پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه، آیدا پناهنده از ایران، ایرج طهماسب از ایران، پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و بهنام بهزادی از ایران اعضای هیٲت‌داوران مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

*هیأت داوران سیفژ

کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند اعضای داوران سیفژ (سازمان بین‌المللی فیلم برای کودکان و نوجوانان) در این دوره جشنواره را تشکیل می‌دهند.

**اسامی فیلم‌های بلند

*بخش مسابقه سینمای ایران

۱-آرزوی زیبا، کارگردان: علی قوی‌تن، تهیه‌کننده: علی قوی‌تن، بنیاد سینمایی فارابی

۲-بچه‌گرگ‌های دره سیب، کارگردان: فریدون نجفی، تهیه‌کننده: مجید برزگر

۳-بعد از اتفاق، کارگردان: پوریا حیدری اوره، تهیه‌کننده: شهاب حسینی

۴- جزیره فضایی (تورنادو۲)، کارگردان: سیدجواد هاشمی، تهیه‌کننده: سیدجواد هاشمی

۵- خورشید، کارگردان: مجید مجیدی، تهیه‌کننده: مجید مجیدی، امیر بنان

۶- سلفی با رستم، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت

۷-لوپتو (پویانمایی)، کارگردان: عباس عسکری، تهیه‌کننده: محمدحسین صادقی

۸- مسیر معکوس، کارگردان: ابوالفضل جلیلی، تهیه‌کننده: ابوالفضل جلیلی، بنیاد سینمایی فارابی

۹-مهران، کارگردان: رقیه توکلی، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی، بنیاد سینمایی فارابی

۱۰-نارگیل، کارگردان: سیدداود اطیابی، تهیه‌کننده: ابراهیم عامریان

۱۱-والدین امانتی، کارگردان: حسین قناعت، تهیه‌کننده: حسین قناعت

*بخش فیلم‌های بلند داستانی

۱-بازیگوش‌ها، کارگردان: نادره ترکمانی، تهیه‌کننده: مهدی اکبری

۲- به یادم باش، کارگردان: مجتبی سعیدزاده، تهیه‌کننده: مجتبی سعیدزاده

۳- پیله و پروانه، کارگردان: محمد صالحی‌نژاد دهکی، تهیه‌کننده: محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری

۴- حکم مادری، کارگردان: زنده‌یاد سیامک صرافت، تهیه‌کننده: ابراهیم امیرخانی

۵-خداحافظ سینما، کارگردان: یاسر احمدی، تهیه‌کننده: یاسر احمدی

۶- سلیم، کارگردان: وحید پاکزاد، تهیه‌کننده: سیدمحسن طباطبا‌یی‌پور

۷- شماره ۲۹، کارگردان: هادی رحیمی خواص، تهیه‌کننده: مریم خلیلی

۸- صفر در سفر (پویانمایی)، کارگردان: احمدرضا نصری، تهیه‌کننده: احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان

۹- گل مهربونی، کارگردان: داریوش احمدیان، تهیه‌کننده:  مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده

۱۰- هدیه، کارگردان:  مسعود فرخنده طینت‌فرد، مسعود فرخنده طینت‌فرد

**اسامی فیلم‌های بلند بخش بین‌الملل

* فیلم‌های بلند پویانمایی بخش بین‌الملل:

۱- الابلابینگو (۲۰۲۰) از نروژ

۲- فریتزی (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک

۳- علی بابا و ۴۰ دزد (۲۰۲۰) از هندوستان

۴- لوپتو (۲۰۲۰) از ایران

* فیلم‌های بلند سینمایی بخش بین‌الملل:

۱- آن سوی رودخانه (۲۰۲۰) از هندوستان

۲- نیمه دیگر (۲۰۱۹) ازسری‌لانکا

۳- دوران کودکی (۲۰۱۹) از روسیه

۴- ساحت زمینی ماه (۲۰۱۹) از روسیه

۵- جوانه زدن یک علف (۲۰۱۸) از قزاقستان

۶- جرقه‌های خوشبختی (۲۰۱۹) از هندوستان

۷- خورشید (۲۰۲۰) از ایران

۸- بچه‌ گرگ‌های دره سیب (۲۰۲۰) از ایران

*بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی»

بزرگداشت «ابراهیم فروزش» و «کامبوزیا پرتوی» در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و بسته مجموعه آثار این دو فیلمساز در جشنواره سی و سوم رونمایی خواهد شد.

***پرسش و پاسخ با خبرنگاران

* پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است

«حامد نیکومرام» از سوره‌سینما درباره دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است. او همچنین درباره تلاش برای رونق فیلم‌‌‌های کودک و نوجوان در اکران، افزود: در سال‌های گذشته، دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.

*رشد فزاینده در تولید به جای سفارشی سازی

علیرضا تابش در پاسخ به سوال «رضا استادی» از سایت خبری سینمامثبت درباره برنامه‌ این دوره از جشنواره در زمینه اصلاح ساختار توضیح داد: زمانی یکی از دغدغه‌های جدی اصحاب رسانه این بود که چرا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان سفارشی‌سازی می‌شود، خوشحالم امسال اعلام کنم که ما رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمای کودک داشتیم و عمده این آثار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده است و دغدغه دیگر این بوده که فیلم‌های کودک افت کمی و کیفی داشتند. در این سال‌ها، جوان‌ترهای سینما در سینمای کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و نمونه‌ کار آن‌ها را در انیمیشن‌های سینمایی می‌بینید که جزو فیلم‌های پرفروش این سالها بوده‌اند. در کنار آنها پیشکسوتان هم مشغول کار هستند و فیلم‌های قابل توجهی تولید کرده‌اند ضمن آن که فیلم‌های خوبی در سطح بین‌المللی مطرح شده‌اند. در این دوره جشنواره جوان‌ها در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در سینمای کودک و نوجوان روند روبه جلویی پیش گرفته‌ایم.

* هزینه برپایی جشنواره از بودجه متوسط یک فیلم کمتر است

او در پاسخ به سوال «سمیرا قاسمی» از خبرگزاری ایسنا اصفهان با اشاره به بودجه این جشنواره گفت: به رغم افزایش هزینه‌های ریالی و ارزی، پیش‌بینی‌هایی که برای هزینه‌های جشنواره سی و سوم داشتیم، هزینه برپایی این دوره جشنواره کاهش یافته و از بودجه متوسط یک فیلم سینمایی کمتر است. پرداخت حق نمایش/اسکرین‌فی برای سه بار نمایش در پلتفرم‌ها به صاحبان فیلم‌ها و اعطای جوایز به برگزیدگان در این دوره رخ می‌دهد و هزینه‌های این دو بخش، قسمت اصلی هزینه‌های جشنواره است که به نوعی به خود تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد.

* میزبانی بخش فیزیکی جشنواره به صورت محدود

تابش در پاسخ به سوال «محمدصالح حجت‌الاسلامی» از خبرگزاری موج درباره انتخاب خانه جشنواره تصریح کرد: فیلم‌های مسابقه به صورت فیزیکی اما با تعداد محدود اکران می‌شوند. «آرزوی زیبا» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه گرگ‌های دره سیب» به کارگردانی فریدون نجفی، «بعد از اتفاق» به کارگردانی پوریا حیدری‌اوره‌وواوئ، «جزیره فضایی» (تورنادو۲) به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت، «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، «مسیر معکوس» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی، «نارگیل» به کارگردانی داوود اطیابی و «والدین امانتی» به کارگردانی حسین قناعت در این دوره به عنوان فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در سینما فرهنگ به صورت محدود با حضور تعدادی از عوامل و مخاطبانی که از طرف دبیر جشنواره دعوت می‌شوند و گروهی از اهالی رسانه، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل به نمایش درمی‌آیند. او ادامه داد: ملاک انتخاب سینما فرهنگ این بوده که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و می‌توانیم با توجه به شرایط کرونایی بر آن مدیریت داشته باشیم. همینطور آثار در خانه جشنواره در پردیس سیتی‌سنتر اصفهان به صورت محدود برای مدعوین روی پرده خواهد رفت.

*برپایی جشنواره۳۳ با همراهی پلتفرم‌ها

علیرضا تابش در پاسخ به سوال «سمیرا افتخاری» خبرنگار هنرآنلاین درباره فراهم بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان عنوان کرد: روندی که در سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور ما پیش گرفته شده است، بر این اساس است که این حوزه نیازمند زیرساخت‌های خاص خودش است. زیرساخت‌ها در بخش خصوصی فراهم شده‌اند، این جشنواره با همراهی پلتفرم‌ها درحال برگزاری است. جلساتی در وزارت ارتباطات داشتیم و کمک‌هایی از دکتر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات گرفته‌ایم، شرایط مناسب است و امیدوارم خانواده‌ها و بچه‌ها در طی ۶ روز بتوانند آثار و بخش‌های جنبی جشنواره را دنبال کنند.

* امسال صرفه‌جویی‌‌های لازم انجام شده است

دبیر جشنواره کودک در پاسخ به سوال «محمد امامی» از سایت والی اصفهان درخصوص هزینه‌های جشنواره گفت: سازمان سینمایی و جشنواره‌های سینمایی درباره تمام برنامه‌های حمایتی خود و هزینه‌ها را شفاف‌سازی کرده‌اند که قابل دسترسی است. امیدواریم این اقدام که سازمان سینمایی و موسسات تابع آن انجام داده‌اند، تبدیل به فرهنگی فراگیر شود. امسال به رغم افزایش هزینه‌های ارزی و ریالی صرفه‌جویی‌‌های لازم انجام شده است. قطعا معرفی کردن یک رویداد آنلاین نیاز به محتواسازی تصویری و کارهای جدید دارد و به همین خاطر، همکاران ما در دبیرخانه هرروز به‌دنبال سوژه‌های جدید هستند.

*بزرگداشت دو چهره پرافتخار سینمای کودک و نوجوان

تابش در پاسخ به سوال «رضا پورزارعی» از روزنامه هنرمند درباره اینکه امسال از چه هنرمندانی تقدیر خواهد شد، عنوان کرد: سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان امسال مفتخر است که از دو چهره پیشکسوت و نام آشنای سینمای کودک و نوجوان تقدیر کند. امسال بزرگداشت استاد ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی را در دستور کار داریم.

او ادامه داد: همزمان با بزرگداشت این دو استاد، بسته آثار این فیلمسازان را هم رونمایی می‌کنیم.

* دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است

در ادامه این نشست علیرضا تابش در پاسخ به سوال «عاطفه علیان» از خبرگزاری مهر و روزنامه همشهری اصفهان مبنی بر اینکه حضور داوران و مهمانان خارجی تا چه میزان در شناساندن ایران به جهان موثر بوده است، تصریح کرد: برگزاری جشنواره در شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی هر کشور به توسعه دیپلماسی آن کشور کمک می‌کند. سینما جایگاه خاصی در کشور ما دارد و همواره سینمای کودک و نوجوان محل توجه منتقدین، رسانه‌ها و هنرمندان جهان بوده است. وی افزود: هنرمندانی که تحت عنوان داور یا صاحبان آثار در سال‌های گذشته در اصفهان حضور داشتند با ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این شهر آشنا شدند. عملا دیپلماسی شهری در دل جشنواره محقق شده است.

*مشارکت پلتفرم‌ها در برپایی جشنواره

دبیر جشنواره سی و سوم در پاسخ به سوال «علی نعیمی» از خبرگزاری ایلنا درباره مشارکت پلتفرم‌ها به‌صورت اسپانسر توضیح داد: در مذاکراتی که با پلتفرم‌ها داشتیم در زمینه‌های فنی و محتوایی همکاری‌هایی داشتیم، همچنین در پرداخت بخشی از هزینه‌های جشنواره مشارکت داشته‌اند.

* سهم کودکان از اکران هرسال سینما

علیرضا تابش در ادامه نشست خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، در پاسخ به سوال «علی رستگار» از روزنامه جام‌جم درباره سهم کودکان از اکران هرسال سینما عنوان کرد: از آغاز سالجاری و جدی‌تر شدن شیوع کرونا با همفکری شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان فهرستی از فیلم‌های محبوب کودکان و نوجوانان تهیه شد که تعدادی از آن در پلتفرم‌ها عرضه شدند و مالکیت تعدادی از فیلم‌هایی را که اکران نشده‌اند، مشخص کرده‌ایم که تعدادی متعلق به کانون پرورش فکری کودکان است. من از آنها خواهش می‌کنم فیلم‌های جذاب و خاطره‌انگیز سینمای ایران را که متعلق به کانون است، در پلتفرم تخصصی خود بارگذاری کنند. بخش دیگر آثار، مربوط به حوزه هنری است که با آنها هم تماس گرفتیم و ترغیب‌شان کردیم تا فیلم‌های خود را در پلتفرم‌ها عرضه کنند. بنیاد سینمایی فارابی هم تعدادی از فیلم‌های کودک و نوجوان را که در مالکیتش بوده، در پلتفرم‌ها عرضه کرده است. به‌علاوه در مدت ۶ روز جشنواره نیز دو بخش ویژه رایگان داریم؛ بخش جشنواره جشنواره‌ها که شامل برگزیدگان سال‌های گذشته جشنواره می‌شود و دیگری مربوط به فیلم‌های جذاب، موزیکال و خاطره‌انگیز سال‌های گذشته کودک و نوجوان است که در بخش جداگانه‌ای قابل دسترسی است.

* چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوب‌های فکری بود

«علی نعمانی» از خبرگزاری ایرنا (اصفهان) سوالی مبنی بر چالش‌های پیش‌روی جشنواره به‌صورت آنلاین مطرح کرد و علیرضا تابش توضیح داد: چالش اصلی ما ایجاد تغییر در چهارچوب‌های فکری بود، به‌صورت سنتی به برگزاری نوعی از جشنواره عادت کرده‌ایم که آداب و مقررات خاص خودش را دارد. در دوران کرونا اولین دستورالعمل این است که آدم‌ها دور هم جمع نشوند و ما بر این اساس، مجبور به برگزاری آنلاین جشنواره شدیم. امیدوارم تجاربی که ما کسب کرده‌ایم مسیر راه را برای جشنواره‌های آتی روشن کند.

* فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است

در ادامه این نشست «محمدصابری» از خبرگزاری مهر پرسید: فرهنگسازی تماشای فیلم‌های کودک و نوجوان نیازمند چه اقداماتی است؟ دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ گفت: بخشی از این ارتباط به تولید محتوای بومی برای کودکان و نوجوانان برمی‌گردد. ما در عصر آنالوگ به دنیا آمدیم و کودکان امروزی در عصر دیجیتال دسترسی راحت‌تری به آثار فرهنگی هنری روز دنیا دارند. توصیه می‌شود که بزرگترها خود را با حال و هوای بچه‌ها تطبیق دهند زیرا تسلط آنها به فضای دیجیتال بیشتر است. فیلم دیدن در فضای آنلاین، نیازمند تولید محتوای بومی است. او ادامه داد: ذائقه کودک و نوجوان باید مورد توجه فیلمسازان کودک قرار گیرد، سینماگران باید مطابق ذائقه نسل نو تولید محتوا کنند، مهمترین مسئله بومی کردن حق مولف و مبارزه با قاچاق آثار است. مخاطبین از کودکی با این موضوع آشنا شوند، جشنواره سی‌وسوم فرهنگ‌سازی برای احترام به حقوق صاحبان آثار را در پیش گرفته است.