یک کارگردان با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره کودک تأکید کرد سینمای کودک بیش از هر چیز به یک سازمان سینمایی مختص به خود احتیاج دارد.
سیروس حسنپور کارگردان درباره ضرورت برپایی جشنواره کودک به سوره سینما گفت: فضا برای سینمای کودک یک دهه است که نامساعد است. اما در این فضا وجود جشنوارهای مختص به کودکان را باید غنیمت شمرد. فاجعه آنجاست که این جشنوار هم برچیده شود آنوقت دیگر دلیلی برای صحبت از سینمای کودک نداریم.
وی افزود: اینکه رسانهها از ضرورت وجود جشنواره کودک صحبت کنند رویکردی مثبت و پیشبرنده است. یک زمانی فضا برای برچیده شدن سینمای کودک فراهم بود و همین جشنواره بود که حیات آن را زنده کرد. جشنواره کودک فضایی برای همنشینی و گفتگو در باب سینمای کودک است هرچند که در این سالها این نگاه وجود نداشته.
این کارگردان ادامه داد: این کاستیها و روند نزولی از دستگاههای مسئول نشأت گرفته است نه از درون مجموعه سینما. زمانی کانون پرورش فکری کودکان، تلویزیون و آموزش پرورش همگی با سینمای کودک همکاری میکردند اما همه اینها در حال حاضر جزایر جداگانه هستند.
حسنپور گفت: بخشی از مشکلات به ضعف اقتصادی دستگاههای حمایتی برمیگردد و قطعا اگر شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند سینمای کودک اولویت آخر برای مورد توجه قرار گرفتن است. ما فیلمسازان آنچه در توان داشتهایم برای تغییر نگاه انجام دادهایم. همیشه تقاضا از طرف ما برای ساخت فیلم کودک وجود داشته ولی تا زمانی که حمایت و پول در کار نباشد این تقاضاها به جایی ختم نمیشود.
وی در پاسخ به این سؤال که کیفیت ضعیف فیلمنامههای کودک چقدر در به وجود آمدن این شرایط مؤثر بوده است توضیح داد: فیلمنامه گرچه اولین شرط است اما همه ماجرا نیست. ابتدا باید برای سینمای کودک رسمیت قائل شد و مثلا نهادی مثل سازمان سینمایی کودک تأسیس کرد که در انواع ژانرها از تخیلی تا فانتزی و رئال برای کودک فیلم بسازد. مسئله اینجاست در این سینما همه چیز برای بزرگسال تعریف شده نه برای کودک.
وی درباره «درناهای کاغذی» گفت: پیشتولید رسمی این فیلم که درباره کودکان است اواخر مهر آغاز میشود. در فصل پاییز بخشهای ایران را فیلمبرداری میکنیم و در زمستان برای فیلمبرداری بخشهای ژاپن به این کشور سفر میکنیم.