سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب

رونمایی از دیوارنگاره جشنواره فیلم عمار با پرچمداری حاج قاسم/ معرفی برگزیدگان پویانمایی و نقد و مقالات

divarnegare-ammar

سومین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان بخش «پویانمایی» و «نقد، مقالات و پژوهش‌های سینمایی» از شبکه افق روی آنتن رفت.

به گزارش سوره سینما، سومین ویژه‌برنامه تلویزیونی یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با معرفی برگزیدگان بخش «پویانمایی» و «نقد، مقالات و پژوهش‌های سینمایی» از شبکه افق روی آنتن رفت. این دوره از جشنواره به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اکران‌ها و برنامه‌های این دوره جشنواره، به دو صورت آنلاین و تلویزیونی برگزار می‌شود.

سومین شب یازدهمین جشنواره عمار با قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم شهید حسین بواس که چندین بار سر نماز به حاج قاسم گل داده بود، شروع شد.

در بخش ابتدایی این ویژه برنامه، محمدرضا طهماسبی، از شاعران جوان با حضور در استودیوی برنامه، در بخش پردا‌خوانی، سروده‌ای درباره شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فخری زاده و تهرانی مقدم قرائت کرد. بخش‌هایی از این شعر در ادامه می‌آید.

سرو روانیم و سر پا ایستاده / برگرده زخم خنجر اما ایستاده

دنیا اگر سنگ است ما آیینه در دست/ رو در رویش مغرور و تنها ایستاده

دنیا که بس افزون و بس افسانه دیده است/ آری ریا از آریاییها ندیده است

ایران تو را از زخم هایت می شناسند/ از خنده ها از اخم هایت می شناسند

این خاک مردانی به رزم آماده دارد/ قاسم سلیمانی فخری‌زاده دارد

سردار بی سر باز بی سر بازگشته/ فرمانده باز از فتح خیبر بازگشته

کوهی که در دل‌های مردم ریشه اش بود / مردی که باران بهار اندیشه اش بود

می رفت و دست و پای مان گم بود آن روز / کوهی به روی دوش مردم بود آن روز

دنیا خروشیده است از این شور بشکوه / دریا سراسر موج در تشییع این کوه

دل را به کف جان را به پای دل نهادند/ دنیا بداند حاج‌قاسم ها زیادند

سردار‌ دلها های شکیبا حاج قاسم/ فرمانده امروز و فردا حاج قاسم

دلهای عاشق بعد تو خون است خون است / من بعد هر جا رد صهیون است خون است

صهیون زند از پشت خنجر رسمش این است / تنها فقط خون ناجی این سرزمین است

در ادامه ویژه برنامه یازدهمین جشنواره عمار محمد سرشار، مدیر شبکه نهال سیما با حضور در استودیوی برنامه در سخنانی گفت: سال به سال بحث انیمیشن در ایران، پویاتر می شود و در حال حاضر به سمت جهانی شدن پیش می‌رود و امیدواریم در سالهای بعدی، کارهایی را ببینیم که بچه های کشورهای دیگر هم نظاره گر آنها باشند.

سرشار ادامه داد: امسال توفیق نداشتم دارو جشنواره مردمی فیلم عمار باشم ولی در طول سال، با گروه های تولید انیمیشن در ارتباط هستیم مثل مرکز صبا، اوج و مرکز رقومی و…، در حقیقت گل تولیدات اینها در جشنواره عمار دیده می شود.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکلی که در حوزه پویانمایی وجود دارد، این است که برای انیمیشن چشم اندازی طراحی نشده است، شما اگر به کشوررهایی مثل ژاپن، انگلستان، کانادا و… نگاه کنید، می بینید که در این کشورها، دولت‌ها برای هنر-صنعت انیمیشن برنامه دارند، حمایت هایی در مرحله تولید وجود دارد و وام ها و یارانه هایی به این گروه ها داده می شود. حتی برخی کشورها مثل کره جنوبی، تا ۷۵ درصد هزینه تولید انیمیشن ها را دولت پرداخت می کند و زمانی هم که کار تولید شد، عروسک‌ها و دیگر اقلام مرتبط با کار تولید می شود و هزینه‌های تولید از طریق اینها برمی‌گردد.

مدیر شبکه نهال اضافه کرد: ۲۵ درصد جمعیت کشور، زیر ۱۸سال جمعیت داریم که بازار بالقوه ای را تشکیل می دهند و مخاطب انیمیشن هستند و این  بازار، بازار بالقوه‌ای است، منتها یک پیشرانه‌ای لازم دارد، اگر این کار صورت گیرد نه تنها در کشور بلکه در منطقه در این حوزه رشد چشمگیری خواهیم داشت. این موضوع نشان می‌دهد این هنر به طور سنتی در ایران وجود دارد.

سرشار توضیح داد: ما در شبکه نهال، بیشترین معرفی و تبلغیات خودمان را به تولیدات ایرانی اختصاص دادیم. ما در سال قبل، علی رغم اینکه آثار گردن‌کلفتی هم بدون حق رایت در کشور توزیع می شود، کار «ببعی» را در شبکه نهال داشتیم که جزو کارهای محبوب مخاطبان شد.

وی در ادامه سخنانش درباره قهرمان‌سازی اظهار داشت: مهمترین نکته ای که درباره پویانمایی انقلابی درجشنواره های اصلی کشور وجود دارد این است که در کشور و جشنواره ها، به این تولیدات توجه نمی شود اما جشنواره عمار، یکی از معدود رویدادهای فرهنگی و هنری بود که این کارها در آنجا دیده می شود و این وضعیت به جایی رسیده است که آمار تولیدات دو رقمی شده و برخی‌ها استودیوهای تولید دایر کردند. قبلا گفته‌ام که اگر مراکز تولید ما بتوانند با هم تجمیع بشوند می توانیم در تولید آثاری با محوریت قهرمان پروری وارد شویم.

محسن عنایتی، کارگردان انیمیشن بنیامین نیز با حضور در استودیوی برنامه در سخنانی عنوان کرد: وقتی که شروع به ساخت کار کردیم یکی از نکاتی که درنظرداشتیم، مخاطب سنجی بود البته کمبودهایی بخاطر امکانات داشتیم ولی خروجی که در جشنواره ها و سینما دیدیم به این نتیجه رسیدیم که می توان علی رغم کمبود امکانات کار خوب تولید کرد. بیشتر بخش‌های این کار را در شهرستان تولید کردیم.

وی توضیح داد: بنیامین در سینما نزدیک شش میلیارد فروش کرد. البته انیمیشن هزینه های تولید زیادی دارد و روند ساخت آن، طولانی است، این کار سه سال طول کشید تا تولید شود.

سرشار نیز در سخنانی عنوان کرد: این پویانمایی ابتدا در جشنواره فجر حاضر بود ولی در آنجا فضا برای دیده شدن این کار فراهم نبود. بعد از آن، ما سعی کردیم در مرحله اکران، به این پویانمایی کمک کنیم. تبلیغات کار را در شبکه پخش کردیم، خیلی شگفت انگیز بود که علی رغم اینکه می گفتند این کار شکست می‌خورد، فروش و استقبال خوبی در اکران از این کار صورت گرفت.

عنایتی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: وقتی انیمیشن شاهزاده روم را دیدیم، متوجه شدیم می شود انیمیشن قوی ایرانی هم تولید کرد، ما این الگو را گرفتیم و شروع کردیم به تولید کار، علی رغم اینکه خودمان هم زیاد امید نداشتیم ولی نتیجه کار خوب بود.

در بخش بعدی این ویژه‌برنامه، رسول آذرگون به نمایندگی از هیئت داوران مسابقه بخش «پویانمایی» جشنواره، پیش از معرفی برگزیدگان در سخنانی کوتاه گفت: امسال آثار خوبی در جشنواره بود، البته کارهایی هم بود که سازندگانشان باید در سال های بعد بیشتر تلاش کنند، همچنین خوشبختانه سازندگان خانم نیز داشتیم که به ساخت پویانمایی روی آوردند.

بنابرین گزارش، هیات داوران بخش «پویانمایی» یازدهمین جشنواره عمار، متشکل از هادی محمدیان، محسن عنایتی و سعید حسینی ضمن تقدیر از اثر «حسنی میره جنوب» به کارگردانی «مهناز صابرپور» و اثر «هلوکاست یک تمدن» به کارگردانی «سعید دولت آبادی فراهانی»، لوح افتخار این بخش را به علت «پرداختن به داستان جذاب حاج قاسم سلیمانی و به تصویر کشیدن قهرمانی های ایشان در قالب مناسب» به اثر «نجات هولیر» به کارگردانی «عابدین محمدی» و اثر «من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایبه» به کارگردانی «مهدیه سادات احمدی سلیمانی» به علت «تکنیک خوب، در نظر گرفتن مخاطب کودک، اجرای خوب و داشتن نگاه انسانی همچنین برخورداری از کیفیت مناسب» و اثر «بی قرار» به کارگردانی «مهدی صدیقی» به علت «کیفیت تصویری خیلی خوب و پرداختن به موضوع خانواده و به تصویر کشیدن لحظه های عاطفی» اهدا ‌کرد.

همچنین فانوس این بخش به اثر «شهر موشکی» به کارگردانی «رسول آذرگون» به علت «جذابیت، تکنیک، درون مایه و پیام و همچنین هماهنگی بین قالب و محتوا برای گروه سنی کودک و نوجوان، دارای فراز و فرود و نکات طنز و استاندارد بودن اثر» اهدا شد. در بخش «قاب اول» هم ضمن تقدیر از اثر «ماه پیشونی» به کارگردانی «احسان مرادیان»، به علت «اثر مناسب از لحاظ کیفی، جذابیت عاطفی و اثر قابل قبول با توجه به سن کم کارگردان» لوح افتخار به اثر «ماه» به کارگردانی «فاطمه خدیور» اهدا شد.

مهدیه سادات احمدی سلیمانی پس از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم و این جایزه را دریافت کردم، کار من درباره کودکان به عنوان قربانیان جنگ است.

رسول آذرگون نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره گفت: شهر موشکی از سبکه نهال هم در حال پخش است و استقبال خوبی هم از این کار شده است، من از تمام همکارانم تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم کارهای بهتری هم تولید کنیم.

بنابرین گزارش، در بخش پایانی این ویژه‌برنامه نیز برگزیدگان بخش مسابقه «نقد، مقالات و پژوهش‌های سینمایی» معرفی و تقدیر شدند. هیات داوران این بخش، متشکل از سینا واحد، جمال یزدانی و سجاد صفارهرندی ضمن تقدیر از اثر «سینما و خشونت جدید (بررسی نابرابری در روایت خشونت بر پرده سینمای ایران با نگاهی به پرداخت سینمایی استان سیستان و بلوچستان)» به نویسندگی مجتبی جهان تیغ و اثر «بررسی نقش و جایگاه سینمای ایران در سیر تحولات فرهنگی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی ایران» به نویسندگی مشترک مجتبی اشرافی و مرتضی اشرافی و اثر «ارائه الگویی از بازنمایی سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی «روحانی» در سریال های تلویزیونی (مطالعه موردی نقد سریال سرّ دلبران)» به نویسندگی مصطفی همدانی، لوح افتخار این بخش را به اثر فمینیسم و پویانمایی های غربی به نویسندگی زهرا راد اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران؛ فانوس این بخش را به اثر «سینمای ایران در محاصره ذائقه نوکیسه‌ها (بررسی وضعیت کمدی‌های مبتذل دهه نود و دلیل اقبال مخاطب به این فیلم‌ها)» به نویسندگی سیدعلی سیدان اهدا کرد.

زهرا راد بعد از دریافت جایزه در سخنانی کوتاه گفت: تشکر می‌کنم از عوامل جشنواره عمار که فضایی را فراهم کردند که بچه‌های انقلاب بتوانند در فضایی، جمع شوند و آثارشان را ارائه کنند. این بخش جشنواره عمار، جایی است که بحث‌های نظری درباره سینما مطرح و بررسی می‌شود.

سیدعلی سیدان نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره عنوان کرد: موضوع اثر بنده، مرتبط با جشنواره عمار و سینمای ایراناست. جشنواره عمار وقتی شکل گرفت یک سرپناهی بود برای کسانی که به نوعی مهجور بودند، عمار می‌خواست این انحصار را بشکند و تا حدی هم موفق شده است. می‌خواستم بگویم که تداوم این مسیر، یعنی سینمایی که پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران، ۴ درصد جمعیت ایران هم نیست، جشنواره عمار می‌تواند گستره مخاطبان سینما را افزایش دهد.