سوره سینما : روح الله شمقدری گفت : در ایران فیلم کوتاه به عنوان مقدمه ای برای یاد گرفتن و فیلمساز شدن مطرح است، در صورتیکه فیلم کوتاه تعریف و هویت مستقلی دارد
به گزارش سوره سینما ،روح الله شمقدری در گفتگو با خبرگزاری سینمای ایران با بیان این مطلب گفت: فیلم کوتاه در ایران رشد واقعی نیافته و کارکرد پیدا نکرده است. باید هویت فیلمهای کوتاه ما با هویت فرهنگیمان پیوند بخورد و از هم گسستگی دیده نشود. در بسیاری از مواقع در فیلم های بلند ما آرمانی دیده نمی شود چه برسد به فیلم های کوتاه.
عضو هیئت مدیره انجمن سینمای جوان تصریح کرد: فیلمسازان فیلم کوتاه باید به سمتی حرکت کنند که با نگاه به سیاست ها و مصالح کلان ایران اسلامی فیلم بسازند. ما باید براساس آرمانها و سیاستهای نظام و به شکل بومی فیلم کوتاه بسازیم.
شمقدری ادامه داد: انحراف بزرگ در این حوزه زمانی اتفاق افتاده است که جشنواره های خارجی محور قرار گرفته و مبداء تولید فیلم کوتاه در کشور شده و این حوزه را به شدت منحرف کرده است.
وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که در این حوزه بصورت اساسی و اصولی تحول صورت نگرفته است. در مدیریت جدید انجمن سینمای جوان تلاش شده که این تحول بصورت اساسی و اصولی انجام شود.
شمقدری در خصوص جایگاه فیلم تجربی در سینمای کوتاه امروز گفت: در شرایط فعلی فیلم کوتاه را می توان به ۴ زیرگروه مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی طبقه بندی کرد. ساخت فیلم تجربی نه تنها به سینمای داستانی کوتاه ضربه نمی زند بلکه باعث ارتقاء آن نیز می شود.
وی ادامه داد: فیلمسازان اگر بتوانند با نگاه به اینگونه از سینما فیلمی بسازند که بر مبنای سیاستهای کلی حرکت کند، بسیار مفید هم خواهد بود.
عضو هیئت مدیره انجمن سینمای جوان در انتها افزود: به شرطی می توان به یک فیلم گفت فیلم تجربی که واقعا تجربه جدیدی توسط فیلمساز اتفاق افتاده باشد و الگو برداری از نمونه های خارجی نباشد.