به گزارش سوره سینما، در بیانیه انجمن فیلم کوتاه ایران آمده است:
«ضمن عرض تبریک به تمامی اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در بخش های مختلف خوش درخشیدند و باعث افتخار این انجمن شدند، به استحضار می رساند که هیات مدیره ی انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) ، مطابق سال های گذشته از نزدیک فعالیتهای آن جشنواره را در بخش مسابقه ی فیلم کوتاه دنبال کرده و تحلیل و بررسی سیاست های اتخاذ شده را در دستور کار خود قرار داده است. هیات مدیره ایسفا طی دو سال گذشته در رابطه با شیوه و ساختار اجرایی بخش مسابقه فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر، در فواصل مختلف با برگزاری جلسات با دبیر محترم جشنواره ، و به شکل مکتوب و شفاهی به نواقص و اشکالات این شیوه برگزاری تأکید داشته و امسال هم ایسفا این اطمینان خاطر را به دبیر محترم جشنواره داده بود که می تواند در بخش های انتخاب آثار، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم ها و همچنین برگزاری فضای رونمایی از فیلم ها و حضور اهالی فیلم کوتاه آنچنان که شایسته آنهاست، با جشنواره مشارکت جدی داشته باشد. لذا انتظار می رفت برگزارکنندگان این دوره با در نظر گرفتن تجربه های پیشین و نگاه کارشناسانه انجمن فیلم کوتاه ایران، نسبت به رفع دغدغه های به حق جامعه ی فیلم کوتاه تدابیر موثرتر و کارآمدی بیندیشند و از ظرفیت های ایسفا در این زمینه بهره بگیرند. اما پس از انتشار فراخوان این رویداد و در طول برگزاری این جشنواره شاهد بودیم که امسال نیز ایرادات به شکل نامناسب تری وجود داشتند. بنابراین بر خود واجب می دانیم که به منظور رشد و اعتلای هر چه بیشتر فیلم کوتاه و سرمایه های انسانی این حوزه، این پرسش ها را از برگزارکنندگان جشنواره فجر مطرح کنیم.
۱. انجمن فیلم کوتاه ایران بر این باور است که فیلم کوتاه باید به عنوان یک مدیوم مستقل و خلاقانه در جشنواره ملی فجر حضوری موثر و مقتدرانه داشته باشد. به این معنی که فرآیند انتخاب، معرفی و تقدیر از این آثار به شکل کاملاً حرفه ای و استاندارد صورت بپذیرد. اما متاسفانه در این دوره نیز با محدود کردن شکل دریافت آثار و انحصاری کردن آن به فیلم های حاضر در بخش مسابقه ی جشنواره فیلم کوتاه تهران، بار دیگر بخش بزرگی از جامعه ی مستعد و جوان فیلم کوتاه کشور نادیده گرفته شد. چرا جشنواره فیلم فجر که دارای ردیف بودجه و امکانات است این زحمت را به خود نمی دهد که طبق یک شیوه استاندارد و یک آیین نامه مشخص نسبت به انتخاب فیلم های کوتاه اقدام کند؟ چرا در شرایط امروز که فیلم های کوتاه با هزینه و زحمات زیادی ساخته می شوند، جشنواره فیلم فجر بستر تازه ای برای معرفی و کشف استعدادهای این عرصه نمی شود؟
۲. چرا مسئولین برگزاری جشنواره به بخش مسابقه فیلم کوتاه به عنوان بخشی حاشیه ای و از سر رفع تکلیف نگاه می کنند و در هر دوره از اختصاص دادن سالن و سئانس مناسب برای فیلم های کوتاه، نشست های نقد و بررسی آثار و معرفی فیلمسازان جوان با حضور منتقدان و صاحب نظران عرصه فیلم کوتاه طفره می روند؟ و اینکه امسال طبق کدام آیین نامه با این استدلال که فیلم های بخش مسابقه، پیش از این در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داشته اند از نمایش آنها خودداری شده است؟
۳. ضمن احترام به داوران محترم امسال بخش فیلم کوتاه، از طریق مجراهای مختلف شنیده شده که دبیر محترم به دفعات اعلام کرده اند که در انتخاب اعضای داوری با انجمن فیلم کوتاه ایران مشورت و همکاری داشته اند. این در حالی است که هیات مدیره ایسفا هیچ نامه رسمی و حتی درخواست شفاهی از سوی دبیرخانه جشنواره فجر دریافت نکرده است. این صحیح نیست که از اعتبار صنف بهره برده شود و متاسفانه در عمل به هیچ درخواست مشروعی که صنف برای احقاق حقوق خانواده فیلم کوتاه داشته توجهی نشود. ما از دبیر محترم در این رابطه خواستار شفاف سازی هستیم.
۴. در میان هیات داوران امسال بخش کوتاه متاسفانه هیچ خانمی حضور ندارد. آیا این روش درستی است که در جشنواره ای که عنوان ملی بر خود نهاده است نگاه نیمی از جامعه حذف شود؟
تقاضا داریم پرسش های مطروحه، از جانب دبیر محترم و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فجر به منظور شفافیت اذهان جامعه ی فیلم کوتاه ایران، پاسخ های درخور دریافت دارد. در پایان انجمن فیلم کوتاه ایران همچنان آمادگی هر نوع همکاری را برای سامان دهی این بخش اعلام می دارد. به امید رشد و بالندگی هر چه بیشتر فیلم کوتاه ایران.
هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا)
۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹»