بازیگر «اتوبوس شب» انحصاری بودن برخی نقشها برای بعضی بازیگران و کاهش بودجه سینما را از دلایل بیکاری بیشتر بازیگران سینما دانست.
کوروش سلیمانی درباره تحلیل وضعیت بیکاری بازیگران سینما و تلویزیون به سوره سینما گفت: بازی در سینما و تلویزیون در کنار فعالیتم در تئاتر همیشه از دغدغهها و علاقههای من بوده که متأسفانه در یک سال اخیر به دلیل اینکه اساسا تولیدی در سینما و تلویزیون نداشتیم پیشنهادهای من نیز کم بود. یکی از دلایل پایین آمدن تولید در سینما و تلویزیون کاهش بودجه در سالهای گذشته بود که باعث شد بازیگرانی که اساسا از این راه ارتزاق میکنند با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند.
بازیگر «اتوبوس شب» اضافه کرد: وقتی میزان تولیدات سینما و تلویزیون کاهش پیدا میکند پیشنهادهای خوب بازیگر کم میشود و بازیگر یا باید تن به بیکاری بدهد یا در کارهای نامطلوب بازی کند. ترجیح من این است در چنین شرایطی در کارهای ضعیف بازی نکنم.
وی افزود: امیدوارم در مدیریت جدید خرد جای بیخردی را بگیرد و ارجحیت با شایستهسالاری باشد. بازیگران مطرحی هستند که در سال یک فیلم هم بازی نمیکنند از طرف دیگر برخی از بازیگران در سال چهار یا پنج فیلم سینمایی بازی میکنند. کسانی که به واسطه تبلیغات صاحب اسم شدهاند لزوما بازیگران بااستعدادی نیستند. سینما و تلویزیون ما پر از چهرههایی است که برای ذره ذره توانایی و مهارتشان در بازیگری تلاش کردهاند ولی متأسفانه امروز بیکار هستند. در روزهای اخیر با دوستان زیادی از همکارانم در سینما صحبت کردهام تقریبا همه یا بیکارند یا از دستمزد پایین گلایه دارند.
این بازیگر ادامه داد: وجود سیستمی که وظیفهاش کنترل بیکاری بازیگران سینما باشد قطعا ضروری است و امیدوارم در دستور کار دولت قرار بگیرد. به محض آغاز به کار کردن انجمن بازیگران خانه سینما این پیشنهاد را به دوستان مطرح خواهیم کرد که سیستمی طراحی شود که .بداند کدام بازیگر چند وقت است در هیچ فیلمی بازی نکرده و یا اساسا بازیگران را به پروژههای در حال تولید معرفی کند. مسلما همه بازیگران به چنین سیستمی احتیاج دارند و از آن استقبال میکنند.
سلیمانی گفت: گزیدهکاری با بیکاری بسیار متفاوت است. معمولا بازیگران سر هر کاری حاضر نمیشوند که نتیجهاش گزیدهکاری میشود. گاهی وقتها استراتژی اشتباه در انتخاب و گزینش پیشنهادها بیکاریهای آینده را برای بازیگر به وجود میآورد. چنین نتیجهای از عملکرد اشتباه خود بازیگر منتج میشود. اما درصد زیادی از بیکاری فعلی بازیگران سینما به کاهش تولیدات سینما و انحصاری شدن برخی نقشها برای برخی نورچشمیها مربوط است.
کوروش سلیمانی افزود: با این تحلیل که بیکاری بخشی از ماهیت سینماست موافق نیستم. آن بیکاری که بخشی از ذات سینماست یک بیکاری خلاق است که بازیگر در آن زمان مشغول پرورش ابزارهای بازیگریاش است و یا دوست دارد بین کارهایش برای تجدید توانایی، فاصله بیندازد و با بیکاری که وضعیت مالی بازیگر را به خطر میاندازد متفاوت است. ما بازیگران حق داریم خوب زندگی کنیم و امیدوارم در سیستم جدید مدیریتی توجه به چنین مسائلی بیشتر شود.