سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

در بازار مجازی سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه خواهد گذشت؟

mohsenin-javahersaz

مدیر بازار فیلم و مدیر ارتباطات بین‌الملل سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در لایو اینستاگرام درباره برگزاری نخستین بازار فیلم مجازی در ایران توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نشست نخستین بازار فیلم مجازی در ایران با حضور کامیار محسنین مدیر ارتباطات بین‌الملل و فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم بعد از ظهر امروز ۱ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

محسنین در ابتدای این نشست ضمن تشریح شرایط برگزاری بازار فیلم در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در این یک سال تحقیقاتی می‌کردیم که ببینیم به چه شکل می‌توانیم بازار را برگزار کنیم به این نتیجه رسیدیم که از راهی استفاده کنیم که جشنواره کن و تورنتو استفاده کرده بودند. ما گرایشی داریم تا در وهله اول روی بازاریابی فیلم‌های ایرانی تمرکز کنیم.

فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم جشنواره در ادامه این گفت‌و‌گو درباره آخرین وضعیت برگزاری بازار فیلم جشنواره جهانی فجر توضیح داد: ما در مکاتباتی که با صاحبان آثار داشتیم، تاکنون پاسخ‌های مثبت زیادی گرفته‌ایم تا به صورت مجازی در خدمت آن‌ها باشیم.

آخرین وضعیت بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر

محسنین در توضیح کیفیت برگزاری مجازی بازار فیلم جشنواره جهانی فجر با استفاده از پلتفرم جهانی «سیناندو» (Cinando) بیان کرد: قرار است از بخش ویدیو لایبرری هم استفاده کنیم و قراردادی بسته شده و این امکان را داریم که ۶۰ پکیج از فیلم‌های ایرانی به مدت ۱۱۰ دقیقه داشته باشیم. پلتفرمی که با آن قرارداد بسته‌ایم به قدری امن است که کسی نمی‌تواند از آن دانلود غیرقانونی کند.

محسنین تاکید کرد: این پلتفرم با جشنواره کن هم همکاری داشته است. در این پلتفرم  ۶۰ بسته سینمای ایران بارگذاری می‌شود، ضمن اینکه در فضای مجازی بازار می‌توانیم پذیرای ۴۰۰ مهمان خارجی باشیم که خریداران فیلم، دبیران و برنامه‌ریزان جشنواره، منتقدان و چهره‌های شاخص هم در بین آنها خواهند بود.

او ادامه داد: جشنواره فجر این امکان را می‌دهد که صاحبان فیلم، خودشان آثار را بارگذاری کنند. وقتی کسی وارد پلتفرم «سیناندو» می‌شود یا در زمره مهمانان مهم قرار می‌گیرد به محتوا دسترسی پیدا می‌کند، اما مهمانان و خریداران دسترسی مستقیم به آثار نخواهند داشت. باید به صاحبان آثار درخواست بدهند تا به آن‌ها اجازه دسترسی داده شود. این پلتفرم یک ماه اشتراک رایگان خواهد داد تا استفاده‌‌کنندگان با شرکت‌های بین‌المللی در تماس باشند. ‌لینک ۶ ماهه آثار منتخب در بخش بازار هم در اختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد.

محسنین در بخش دیگر این برنامه گفت: فیلم‌های حاضر در جشنواره مطابق روال هر ساله از بین فیلم‌هایی انتخاب می‌شوند که برای نمایش در بازار برگزیده شوند. ملاقات‌هایی در چارچوب آنلاین با صاحبان آثار، خریداران و… نیز ترتیب داده می‌شود.

شیوه تعامل خریداران و فروشندگان

جواهرساز درباره برنامه‌هایی که در بازار فیلم در دست پیگیری است،‌ گفت: درباره ملاقات‌هایی که الان مرسوم شده باید بگویم خریداران می‌توانند درخواست بدهند و مستقیما با شرکت‌های پخش ایرانی در ارتباط باشند و برای مذاکرات بعدی با هم در تعامل باشند. جشنواره جهانی فیلم فجر از بالاترین استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کند در اصل همان امکانی که فستیوال‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند و این اتفاق بزرگی است. من این اطمینان خاطر را می‌دهم که افراد بتوانند از این بازار مجازی استفاده کنند و با اطمینان خاطر این بازار را دنبال کنند.

محسنین هم بیان کرد: برای برگزاری میتینگ هم با پلتفرمی به توافق رسیدیم که با مشکلات وصل شدن مواجه نباشیم و دو طرف بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند. بسیاری از فیلم‌ها هستند که راه حضور و نمایش در مجامع بین‌المللی به پخش‌کنندگان جهانی را از همین بازار جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز کرده‌اند. البته ما حق نداریم اطلاعات را فاش کنیم چون مفاد قرارداد محرمانه است. هیچ بازاری نمی‌تواند دقیقا اعلام کند چه اتفاقاتی در آن رخ داده است.

او در مورد وضعیت سینما در شرایط کرونا گفت:‌ روال سینمای ایران توقف پیدا نکرده است و حتی در سال کرونایی چیزی حدود ۱۱۰ عنوان فیلم تولید و درخواست حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را داده بودند.

او ادامه داد: وضعیت اکران در همه جای دنیا نابسامان است اما یکی از راه‌های درآمدزایی در تمام دنیا حضور در مجامع بین‌المللی و کسب حق پخش از این حضورهاست. سینمای ایران هم نمی‌توانست از این قاعده مستثنی باشد در نهایت فوریت و ضرورت احساس می‌شد که راهکاری برای تداوم بازار بین‌المللی فراهم شود به همین جهت فکر می‌کنم امسال یکی از موضوعاتی که می‌توانیم درباره آن بحث کنیم این است که برای خیلی‌ها مسافرت به ایران و دور بودن از محل کاری سخت بود. برخی از نمایندگان جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی ممکن بود در برخی دوره‌ها نتوانند حضور پیدا کنند اما امسال می‌بینم که نمایندگان بسیاری از جشنواره‌های مهم برای حضور ابراز تمایل کرده‌اند.

یک تازه در سینمای ایران

نشست لایو اینستاگرام برگزاری نخستین بازار فیلم مجازی در ایران با صحبت‌های فاطمه جواهرساز ادامه پیدا کرد. او در مورد شیوه حضور خریداران خارجی در بازار فیلم گفت: درباره خریداران باید بگویم با توجه به گستردگی کشورها، سعی کردیم از تمام کشورها خریداران خوبی را پیدا کنیم و با آنها مکاتبه کنیم و خوشبختانه تا الان بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم حتی برخی اصرار به برگزاری بازار به صورت فیزیکی داشتند اما گفتیم می‌توانند به صورت آنلاین حضور داشته باشند.

این نشست با صحبت‌های محسنین پایان یافت: امیدواریم این بازار مجازی پایه‌گذار ارتباطات جدیدی برای صاحبان آثار ایران در مجامع بین‌المللی باشد.