سوره سینما – همهگیری سرویسهای استریم دیگر بر کسی پوشیده نیست. صحبت از سرویسهایی است که به پخش فیلم و سریال بسنده نکردهاند و دست به تولید محصولات مختلفی اعم از فیلم، سریال و انیمیشن میزنند. سرویس نتفلیکس اولین سرویسی بود که رویکرد رساندن مستقیم محصول بهدست کاربر را آغاز کرد و بهدنبال آن شرکتهای بزرگ و متعددی مانند دیزنی، انبیسییونیورسال و وانرمدیا پا به این عرصه گذاشتند. این سرویسها در حال حاضر سیر صعودی مداومی را تجربه میکنند و بهنوعی تهدیدی برای سرویسهای سنتی تلویزیونهای کابلی هستند.
در آخرین آمارهایی که از سوی نیلسن هلدینگ منتشر شده، تعداد کاربران سرویسهای استریم، برای اولین بار، از تعداد افرادی که تلویزیون (دریافت با آنتن) میبینند، پیشی گرفت. لازم به توضیح است که نتفلیکس بیشترین اعضا را دارد ولی همچنان افرادی که از تلوزیونهای کابلی استفاده میکنند، در صدر قرار دارند.
طبق پیشبینی Lightshed Partners تعداد کاربران سرویسهای VOD تا سال ۲۰۲۴ به رقم سرسامآور ۱.۲۵ میلیارد نفر خواهد رسید. تعداد کاربران این سرویسها تا پایان سال ۲۰۲۰، ۶۵۰ میلیون نفر بود و طبق این پیشبینی تا سال ۲۰۲۴ دوبرابر خواهد شد. در مقام مقایسه میتوان به این نکته اشاره کرد که بنابر گزارش Business Wire تعداد کاربران سرویسهای سنتی تلویزیون در سال ۲۰۱۸ از عدد یک میلیارد نفر عبور کرد. البته Lightshed در پیشبینی خود کاربران اپل تیوی پلاس را لحاظ کرده و تمام کاربران آمازون پرایم را نیز بهعنوان مشترکان سرویس پرایم ویدیو به حساب آورده است. بههرحال، موضوع قابلتوجه آن است که تعداد مشترکان سرویسهای استریم روندی رو به رشد دارد.
این موضوع صرفا نمیتواند محدود به جهان غیرِ ما باشد و ممکن است این اتفاق بهزودی در ایران رخ دهد چهبسا باشند سریالهایی که اکنون از پلتفرمهای داخلی پخش میشوند و میزان مخاطبان آنان از سریالهای تلویزیونی بیشتر هم باشد. باتوجه به روند رشد تکنولوژی در ایران میتوان گفت در آیندهای نزدیک این اتفاق برای پلتفرمهای داخلی [به شرط تولیدِ محتوای استاندراد و با کیفیت] خواهد افتاد.