به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، دومین نشست نقد و بررسی ایسفا به منظور مرور آثار داستانی جشنواره سی و هشتم با عنوان «شبهای داستانی»، با اجرای آرمان خوانساریان و حضور عماد خدابخش و احسان طهماسبی در پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار شد.
در نشست دومین روز فیلمهای «مردابری»، «کبود»، «پرتاب ناگهانی یکفیل»، «گرازها»، «هرگز، گاهی، همیشه»، «گرگ»، «شعبده»، «زوزه»، «باغوحش» و «هشتسالگی» بررسی شدند.
در ابتدای این نشست، احسان طهماسبی کارشناس و منتقد سینما گفت: فیلمهای امروز به نظر من امیدبخش بودند و «هرگز، گاهی، همیشه»، «پرتاب ناگهانی یک فیل» و «باغ وحش» فیلمهایی بودند که توجه من را به خود جلب کردند.
عماد خدابخش نیز گفت: من هم فیلمهای «هرگز، گاهی، همیشه»، «باغوحش» و «شعبده» را دوست داشتم.
طهماسبی درباره فیلم «کبود» گفت: بهواسطه اتفاق نهفتهای که در فیلم هست و موضوع دشمنی داخل خانواده، فیلم دچار شتابزدگی هم میشود گویی میخواهد هرچه سریعتر به پایان برسد. به اعتقاد من این امر در یک داستان پرتنش، کمی باعث وقفه در فیلم میشود.
خوانساریان گفت: بهنظر من «کبود» فیلمی است که خیلی زود قلابش را میاندازد و متوجه بحرانی در آن میشویم که در خانواده رخ میدهد. با این که بعضی از شخصیتهای فیلم بسیار سیاه بودند اما فیلم قاطعانه بود و مخاطب را جذب میکرد و شخصیتپردازیها به درستی صورت گرفته بود.
علی توکلی، کارگردان این اثر که در سالن حضور داشت به روی صحنه آمد و گفت: این فیلم، چهارمین فیلم کوتاه من است اما «کبود» اولین اثری است که از من در جشنواره اکران میشود.به نظرم نقد کردن دانش بسیاری میطلبد. نباید نقدهای ما به حرفهای کلی محدود شود بلکه باید به سمت فلسفه تحلیلی سوق پیدا کنند.
او ادامه داد: من برای ساخت این فیلم یک سال و هشت ماه کار کردم و شامل ۲۱۰ پلان است.
نوبت به فیلم «پرتاب ناگهانی یک فیل» رسید و عماد خدابخش در این خصوص گفت: من فضای این فیلم را نتوانستم باور کنم. فیلم به لحاظ اجرایی خوب است اما مشکل اصلی برای فیلمنامه است و فکر میکنم ورود پسربچه فضا را دو پاره میکند. در واقع فیلم برای من سکته دارد.
طهماسبی گفت: به اعتقاد من، فیلم بسیار خوب است. اتفاقی در این اثر نهفته است که بدون این که جریان فیلم را باز کند، ما را پیش میبرد و در خود اثر قضاوتی نمیبینیم و کسی مقصر نیست. انگار میانبری در جهت حل یک مسئله وجود دارد.
نازنین چیتساز کارگردان اثر که در مراسم حضور داشت، نیز گفت: «پرتاب ناگهانی یک فیل» دومین فیلم من است که بعد از مواجهه با موقعیت تلاش کردم که صحنه را بومیسازی کنم. تغییر لحنی که ما در آخر اثر میبینیم تعمدی است. تلاش من بر این بود که هر دو شخصیت را روایت کنم و نمیخواستم حس سمپات را میان شخصیت و مخاطب ایجاد کنم بلکه میخواستم مخاطب هر دو نفر را درک کند.
در ادامه خوانساریان درباره فیلم «شعبده» گفت: من در این اثر یک آماتوریزم تعمدی میبینم که برایم خیلی سینمایی بود و فکر میکنم تلاش شده بود که فیلم به یک فضای جادویی برسد و به لحاظ سینمایی این اثر بسیار من را جذب کرده بود و نمیتوانستم علت این مجذوبیت را درک کنم.
خدابخش گفت: در این فیلم تجربهای به چشم میخورد که ما را با فضا و روایت همراه میکند. فرم کلی فیلم برای من بسیار جالب بود.
طهماسبی گفت: اما این فیلم به لحاظ فیلمنامه و لحن روایت نتوانست من را جذب کند اما برایم جذاب است که به تماشای اثر بعدی این فیلمساز بنشینم.
او در ادامه درباره فیلم «هرگز، گاهی، همیشه» گفت: این فیلم را خیلی دوست داشتم. فکر میکنم اصلا تلخ یا سیاه نیست و این پرسشگری موجود در فیلم، سوالاتی را در ذهن مخاطب هم ایجاد میکند و فکر میکنم روی موضوع بسیار کار شده و بدون هیچ پیچیدگی و گزافهگویی اثر، کار خود را به خوبی انجام داده است.
خدابخش گفت: در این فیلم عدم قطعیتی وجود دارد که حتی در اجرای فیلم نیز مشهود است. پایانبندی این اثر به اعتقاد من بسیار جسورانه است. فیلم حتی سکانس خطرناکی نیز دارد که آن سکانس آموزشگاه است و بهنظرم بسیار لب تیغ است. اما در پایان به نظر من بسیار جالب از آب درآمده است.
کرم رودی گفت: من نیاز به قصهگفتن را در ذهنم احساس کردم و به همین علت تصمیم گرفتم جدا از بازیگری، کارگردانی هم کنم. این که دوربین همواره با خواهر بزرگ باشد هم تصمیمی بود که از دل فیلمنامه برمیآمد. برای من تجربه سختی بود که خودت جلوی دوربین کار خودت باشی. این فیلمنامه برای من بسیار قدیمی بود و از سال ۹۵ آن را نوشته بودم.
سپس نوبت به فیلم «زوزه» رسید و خوانساریان دربارهاش گفت: این فیلم برای من اثری جادهای، دوست داشتنی با ایده مرکزی بسیار جداب بود که به نظرم مخاطب را با خود همراه میکرد.
طهماسبی گفت: خیلی اوقات کمدی ناگهان به صحنهای تراژیک تبدیل میشود و بسیاری از موقعیتهای طنز در دل تراژدیها شکل میگیرد.
در ادامه مراسم نیز آثار دیگر به ترتیب مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) در پردیس سینمایی ایرانمال در حال برگزاری است. آثار حاضر این رویداد همچنین در سامانههای برخط «هاشور»، «ودیو» و «تیوال» نمایش داده میشوند.