سیدهادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «دِرب» که جزو ۲۲ فیلم حاضر در بخش مسابقه جشنواره چهلمین جشنواره فیلم فجر است در گفتوگو با خبرنگار سوره سینما از آخرین مراحل تولید این فیلم صحبت کرد و گفت: در حال حاضر صداگذاری این فیلم توسط حسین قورچیان به اتمام رسیده و با سامان مجدوفایی روزهای پایانی اصلاح رنگ را سپری میکند.
وی افزود: موسیقی این فیلم قرار است توسط محمد دارابیفر ساخته شود که پس از آن فیلم، آماده نمایش خواهد شد.
این کارگردان در مورد استقبال مخاطبان از فیلم جدیدش در جشنواره فجر بیان کرد: این پرسش سختی است. واقعاً نمیدانم و نمیتوانم پیشبینی کنم که چه اتفاقی برای فیلم «دِرب» رخ میدهد.
* محقق: انتخاب «دِرب» در جشنواره بسیار هوشمندانه بود
کارگردان «او خوب سنگ میزند» که با این فیلم در جشنواره سی و یکم حضور داشت چندی پیش در مصاحبهای عنوان کرده بود که ساختهٔ جدیدش یعنی «دِرب» یک فیلم هنر و تجربهای است، همین نظر باعث شد موج عظیمی از رسانهایها به هیئت انتخاب انتقاد کنند که چرا از میان این تعداد فیلمی که پشت در جشنواره مانده است یک فیلمی که حتی کارگردانش باور دارد در اندازه بدنه اصلی سینما نیست، باید در لیست ۲۲ فیلم جشنواره باشد؟! این ماجرا سبب شد که هنوز فیلم دیده نشده نظر مخاطبان نسبت به آن برگردد، اما محقق در مصاحبهای که با سوره سینما داشت این گفته خود را تصحیح کرد و توضیح داد: هر جواب بستگی به سوالی دارد که پرسیده میشود و من این پاسخ را در مقابل سوالی دادم که شکل متفاوتی با آنچه که منتشر شد، داشت.
وی افزود: اتفاقاً فیلم «دِرب» کاملاً سینما است و با هر قشری از مخاطب میتواند ارتباط برقرار کند. فیلم من نیز هم مانند تمام ۲۱ فیلم دیگر دارای قصه است اما تنها تفاوتی که دارد عدم حضور چهره در آن است و ازاینرو ممکن است مؤلفههای نزدیکتری به سینمای هنروتجربه داشته باشد. البته با تعریفی که من از سینمای هنروتجربه دارم!
این کارگردان ضمن ابراز ارادت به سینمای هنروتجربه ادامه داد: اگر این حرف را زدم بهخاطر صداقتی است که دارم. ما در این فیلم که اتفاقاً تجربهگرا هم محسوب نمیشود و چون به موضوع از زاویه متفاوتتری نگاه کرده است میگویم به این فضا نزدیکتر شده، در دکوپاژ بیشتر موقعیت را بر اساس نیاز درون پلان تعریف کردهایم و میتوانم بگویم که این فیلم برخلاف دو فیلم قبلی من، مخاطبمحورتر است.
محقق در واکنش به این سؤال که چرا با برچسب زدن هنروتجربهای بودن به فیلم از اهمیت آن کاستهاید، گفت: مگر اهمیتی هم وجود دارد؟! معتقدم که هر پدیدهای خودش برای خود اهمیت ایجاد میکند. جشنواره محلی است که هر فیلمی با رعایت مناسبات آن میتواند انتخاب شود. به نظرم ماجرایی که به آن اشاره میکنید، یک مقدار بدنام کردن شرایط را به دنبال دارد. وقتی یک فیلم قواعد سینما را رعایت میکند چرا نباید حضور داشته باشد؟
* هنروتجربه شبیه به بانک ذخیره ارزی است
وی با ذکر مثالی افزود: مرحوم کیارستمی هم در همین فضا فیلم میساخت آن هم در زمانی که هنروتجربهای وجود نداشت. موضوع این است که نمیتوان حقیقت را پنهان کرد و با یک پتو نور آسمان را پوشاند. هنروتجربه شبیه به بانک ذخیره ارزی است و با اینکه جریان اصلی نیز محسوب میشود اما پشتوانهای برای سینمای ایران است و ما هر چه که داریم از همین پشتوانه است.
محقق در پایان ضمن ابراز خوشحالی برای اینکه فیلم در جشنواره پذیرفته شده است، عنوان کرد: جشنواره سبدی است که همه نوع فیلمی را درون خود دارد و انتخاب فیلم «دِرب» در آن بسیار هوشمندانه بود.