پولاد کیمیایی بازی در فیلم سینمایی «متروپل» را یکی از تجربههای متفاوت کارنامه کاری خود دانست.
سوره سینما- محمد کارت: پولاد کیمیایی در سالهای اخیر بیشتر در نقشهایی ظاهر شده که شمایل قهرمانانه دارند و مخاطب را به یاد دورانی خاص و نقشهایی ویژه در سینمای ایران میاندزاند. سالهایی که وجود قهرمان محوری در فیلمها جز لاینفک درام به حساب میآمد. کیمیایی مثل هر بازیگر دیگری کیفیتی خاص در بازیگری دارد که مخاطب را برای دیدن کارهایش پیگیر و مشتاق میکند. به تازگی در فیلم پدرش «متروپل» بازی کرده و قرار است در «کلاشینکف» به کارگردانی سعید سهیلی بازی کند. با او درباره تجربه اخیرش صحبت کردیم.
کیفیت «متروپل» را در حال حاضر چطور ارزیابی میکنید؟
پولاد کیمیایی: از زمان پایان فیلمبرداری من راشها را ندیدهام اما آنطور که شنیدم با تدوین بخشهایی از فیلم تاکنون، کیفیت راضی کننده است و لحظه های خوبی خلق شده است.
آقای کیمیایی از کلیت کار تاکنون راضی هستند؟
بله. پدرم فیلم را با عشق و انرژی پیش برد و تا آنجا که میدانم از کیفیت کنونی راضی است.
پشت صحنه متروپل به همراه مسعود کیمیایی ، محمدرضا فروتن و مهناز افشار
درباره نقش خودتان بگویید . کیفیت اجرایی کاراکتری که بازی کردید را در چه حد میدانید؟
من اجرای متفاوتی داشتم. قبل از فیلمبرداری با خواندن فیلمنامه به تفاوت این کاراکتر فکر کردم تا اینکه زمان اجرا به فرم خاصی رسیدم. این نقش نسبت به نقشهای دیگری که بازی کردم به لحاظ فیزیکی و درونیات تفاوت زیادی دارد. گریم و لباس به من کمک کرد تا در اکت و نوع بازی شمایل متفاوتی نسبت به خودم داشته باشم.
دراین فیلم حادثهای برای شما پیش آمد که منجر به بستری شدنتان در بیمارستان شد. دراین باره بگویید.
بله، در پلانی که حرکتی بود و برای دوربین تراولینگ چیده بودند قرار بود طی یک زد و خورد چند شیشه شکسته شود و من هم شیشهای را با چوب بشکنم. لحظه رسیدن قاب دوربین به من، چوب به دستم نرسید و دستم به شیشه خورد و ترک برداشت برای اینکه پلان خراب نشود و بقیه میزانسنهایی که خوب اجرا شدند هدر نروند با دست دوباره به شیشه زدم و شیشه شکست.
پس به نوعی ایثار کردید؟
عشق است دیگر. در بازیگری گاهی این لحظهها پیش میآید. بعد ازشکسته شدن شیشه برای اینکه دوباره پلان متوقف نشود با دست زخمی بازی ام را ادامه دادم.
همان لحظه متوجه زخمی شدن دستتان شدید؟
همان لحظه اول نه، اما زود فهمیدم. دستم بی حس شده بود.
آقای کیمیایی که پشت مانیتور بودند متوجه شدند؟
در حین پلان هیچکس متوجه نشد. تعدادی از عوامل پشت صحنه شک کرده بودند. اما بعد از پلان همه متوجه شدند.
فیلم «جرم» به کارگردانی مسعود کیمیایی
حس آقای کیمیایی در آن لحظه چه بود؟
خوب مطمئنا خیلی ناراحت شدند.
کار از آن لحظه متوقف شد؟
این اتفاق در نیمه شب افتاد، ما به بیمارستان رفتیم و گفتند باید فردا جراحی کنید. جلسه آخر فیلمبرداری بود و چند پلان بیشتر نمانده بود. خواستند فیلمبرداری را متوقف کنند. گفتم من دستم را در پلان طوری میگیرم که مشخص نشود و در نهایت چند پلان آخر را فیلمبرداری کردیم. بعد برای عمل در بیمارستان بستری شدم.
هنوز دستتان مشکل دارد؟
سه انگشت دستم در آن حادثه آسیب دید که تا مدتی کار نمیکردند . درحال حاضر دو انگشتم بهتر شده اما یکی از انگشتانم همچنان حرکت نمیکند.
سریال «ماتادور» به کارگردانی فرهاد نجفی
مراحل پس از تولید فیلم به علت مشکلات مالی متوقف شده است؟
به علت سفر سرمایه گذار فیلم و عدم حضورش چند روزی وقفه در مراحل فنی پیش آمد، اما کار ادامه دارد و مراحل فنی آن در حال انجام است.
گویا قرار است فیلم قبل از جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی روانه پرده سینماها شود، همین طور است؟
این موضوع را من هم در رسانهها شنیدم. ما که دست اندرکاران فیلم هستیم از این قضیه بی اطلاعیم. نه اینطور نیست.
نقشی که در این فیلم بازی کردهاید را محق دریافت جایزه سیمرغ میدانید؟
من تلاش خودم را کردم. کاراکتری که بازی کردهام پتانسیل دیده شدن و جایزه گرفتن را دارد. تا ببینیم چه پیش میآید.
علاقمند هستید سیمرغ بازیگری را دریافت کنید؟
بله حتما. هر کس هم بگوید براش مهم نیست دروغ گفته است. بالاخره سیمرغ مال سینمای ایران است. با سودای دریافت آن بزرگ شدیم.
در فیلم جدید سعید سهیلی «کلاشینکف» نقشتان چیست؟
خوب به موقعش درباره آن هم صحبت میکنیم. اما برایم نقشی جذاب است.
کمدی است؟
نه.
فیلم «حکم» به کارگردانی مسعود کیمیایی
برای حضور در فیلمهای پدرانتان با ساعد سهیلی پاس کاری میکنید؟
من به بازی ساعد اعتقاد دارم. او بازیگر بسیار خوبی است که گمان میکنم بعدها بیشتر از او خواهیم شنید و میتواند اتفاقهای خوبی در بازیگری رقم بزند. برای کاراکتر خسرو در «متروپل» پسری در سنی میخواستیم که در بین بازیگران ما کمتر وجود دارد. این نقش انگ ساعد بود و او را خبر کردیم. واقعا ربطی به «گشت ارشاد» و رفاقتمان نداشت. او اکتهایی در بازیگری دارد که میتواند تماشاگر را به وجد بیاورد.