به گزارش سوره سینما، جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ بهصورت مجازی برگزار شد. بر خلاف سال گذشته، امسال شاهد فروغ فیلمهای چپگرایانه بودیم.
امسال دو فیلم شاخص درباره دفاع از سقط جنین در جشنواره حضور داشتند. داستان این فیلمها بر اساس مجموعه رمان خیالی به نام «جین» (Jane Collective) است. الیزابت بنکس و سیگورنی ویور دو تن از بزرگترین فمینیستهای هالیوود هستند که در «با جین تماس بگیر» (Call Jane) بازی میکنند. ماجرای این فیلم درباره انجام غیرقانونی سقط جنین در دهه شصت و هفتاد شهر شیکاگو است. سیگورنی ویور رهبر سازمانی است که بهصورت پنهانی نهتنها اقدام به سقط میکرده بلکه هزینههای مالی را متقبل میشده است.
اثر دیگری با نام «جینها» (The Janes) در مراسم حضور داشت. این فیلم محصول همکاری شبکه اچ بی و با تیا لسین بوده است. لسین در مصاحبهای با ددلاین گفت: سقط جنین یک پروسه پزشکی بسیار ساده است. سختی سقط یک عمل ضد قانون اساسی است. (البته این ادعای کاملاً دروغ است؛ سقط جنین در هر ایالت از آمریکا قانون متفاوتی دارد)
«اتفاق» (The Happening) فیلمی از کشور فرانسه نیز درباره سختی سقط جنین است. این اثر در سال گذشته پیروز جایزه جشنواره ونیز شد.
جایزه فیلم محبوب جشنواره
«ناوالی» (Navalny) به کارگردانی دنیل روهر
* مسابقه محصولات آمریکایی
جایزه مخاطبان
«چاچا حرفه ای» (Cha Cha Real Smooth) به کارگردانی کوپر ریف
جایزه داوران
«پرستار» (Nanny) به کارگردانی نیکیاتو جوسو
بهترین کارگردانی
جیمی دک برای «درختان نخل و دکلهای برق» (Palm Trees and Power Lines)
بهترین فیلمنامه
کی دی داویلا برای «اورژانس» (Emergency)
بهترین ذوق هنری
بردلی راست گری برای «خون» (blood)
* جوایز مستندهای آمریکایی
جایزه مخاطبان
«ناوالی» (Navalny) به کارگردانی دنیل روهر
جایزه داوران
«تبعیدیها» (The Exiles) به کارگردانی بن کلاین
بهترین کارگردانی
رید دونپورت برای «آنجا ندیدمت» (I Didn’t See You There)
بهترین ایده برای تغییر (شعارهای چپگرایانه)
«افترشاک» (Aftershock) به کارگردانی پالا آیزلت
«تصویر دختر» (Girl Picture) ، «اوتاما» (Utama) ، «کلاندایک» (Klondike) ، «لنوئر هیچوقت نمیمیرد» (Leonor Will Never Die) و «دوس استاکیونس» (Dos Estaciones) فیلمهایی بودند که جوایز محصولات غیر آمریکایی را بردند.