به گزارش سوره سینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا و تهیهکنندگی ابراهیم حاتمیکیا در سالن اصلی همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست تماس تلفنی با ابراهیم حاتمیکیا که جلسه حضور نداشت گرفته شد و او گفت: قسمت نشد در نشست باشم، کرونا به سراغ من نیامد اما وقتی که آمد در چنین شبی آمد، معتقدم یوسف شانس آورد که کسانی را که خوب بودن در کنار خود داشت.
وی ادامه داد: من دو بار سر صحنه رفتم و هر دو با تجربه فیلمهایی که بازیگران زیادی دارد برایم زنده شد. برخی طوفانها تنشزا میشوند اما همه آمدند تا یوسف را کمک کنند.
این کارگردان افزود: خدا را شکر که یک تیم محجوب داشتیم و همه تلاش کردند که کار را درست انجام دهند. من فقط یک اسم در این فیلم هستم. من با فاصله کنار نشستم و بقیه کارها را بچهها انجام دادند.
ابراهیم حاتمیکیا با اشاره به اینکه جهان فیلم با جهان فیلمهای او فرق دارد، گفت: این فیلم جهان خودش را دارد و این به معنای منفی بودن نیست. کسانی که کار اول انجام میدهند چون قرار است یاد بگیرند، باید فیلمنامه را خودشان بنویسند. «شب طلایی» چهارمین فیلمنامه یوسف است همین باعث شد خودش را بهتر پیدا کند، این یافتن خود در فیلمهای اول محقق میشود.
وی ادامه داد: ابتدای امر بهتر است هرکسی خودش فیلمنامه کار خود را بنویسد و جهان خودش را تصویر کند. حتماً حکمتی بود که من نباشم حکایت این نشست حکایت عروسیای است که ما پدرها دوست داریم در آن باشیم اما قسمت این بود امشب غایب باشم. امیدوارم مهربانانه با این اثر برخورد کنند.
اویس طوفانی؛ مدیر تولید و جانشین تهیهکننده در پاسخ به سؤال خبرنگار (سوره سینما) مبنی بر سرمایه تولید این فیلم گفت: این فیلم اصلاً سرمایه دولتی نداشته است، امیرحسین سرمایه فیلم را تامین کرد، او کسب و کار شناخته شده دارد. شهرداری قرار بود یکی از اسپانسرها باشد اما تا الان یک ریال هم از آن نگرفتهایم.
یوسف حاتمیکیا؛ کارگردان فیلم درباره اظهارنظری در خصوص تلهفیلم بودن فیلم اظهار کرد: ناراحت شدم چنین احساسی نسبت به فیلم دارید تلاش کردم اینچنین نباشد. من به نظرات احترام میگذارم اما تلاش کردم یک اثر سینمایی بسازم.
وی گفت: ایده این فیلم از یک نگرانی و دغدغه بود، وقتی مینوشتم روزهای ناامیدکنندهای داشتم چون تا لحظه آخر میرفتم اما به یکباره کار متوقف میشد. تلاش کردم با بخش خصوصی کار کنم، دوست داشتم یاد بگیرم که اگر یک فیلم میسازم باید بازگشت سرمایه داشته باشم وقتی طرح شب طلایی را نوشتم فکر میکردم باید به رمان تبدیل کنم و دیگر قرار نیست فیلم بسازم اما اویس و مهراد کمکم کردند آن را بسازم.
حاتمیکیا درباره تعدد کاراکترها نیز گفت: این پنجمین فیلمنامه من بود زمان فیلمبرداری به خودم گفتم عجب کاری کردم با این تعداد بازیگر حرفهای چه کنم؟ گفتم این چه کاری بود کردم اما واقعاً یک خانواده دور هم بودیم و از تک تک آنها ممنونم. اگر این گروه نبودند نمیتوانستم این فیلم را بسازم. خانم ناصر خیلی بازیگر خوبی است، لنز و میزانسن را میشناسد و خوشحالم که با او همکاری داشتم.
وی توضیح داد: افتخار میکنم فرزند ابراهیم حاتمیکیا هستم چه به لحاظ فیلمساز و چه به لحاظ پدر، بااینحال پله اول را با طوفانی برداشتیم اما چون کارت تهیهکنندگی نداشتیم از تجربه پدر استفاده کردیم، خدا را شکر فیلمنامه را دوست داشت چرا که فرد صریح الکلامی است اگر دوست نداشته به من میگفت. طرحهای دیگری هم نشان داده بودم اما به من گفت اینها را بیرون بریز، سعی کرد استقلال من حفظ شود، او از دور ما را هدایت کرد.
طوفانی گفت: واقعیت این است فیلم برای ما سهل و ممتنع بود ما کم تجربه هم بودیم و فکر میکردیم. کار ارزان و سادهای بود ضمن اینکه توقف به خاطر کرونا داشتیم اما خدا را شکر کار جمع شد.
وی اظهار کرد: برای من و بهراد مهرجو ورود به سینما یک رویا بود، خوشبختانه فیلم اول را با یوسف حاتمیکیا ساختیم بنا داریم با کارگردانان جوان کار کنیم.
حسن معجونی بازیگر این اثر هم بیان کرد: تئاتر میتواند هم به بازی هم کمک کند و هم نه اما بخش عمده طراحی به یوسف برمیگردد و ما فقط مجری این کار بودیم.
مریم سعادت دیگر بازیگر فیلم توضیح داد: وقتی این نقش به من پیشنهاد شد با یوسف ملاقات کردم و تست گریم از من گرفتند تا ببینند چقدر میتوانم به نقش نزدیک شویم. بعد هم آقای حاتمیکیا من را تأیید کردند. خودم هم بهشدت دوست داشتم این نقش را که برایم چالشی بود بازی کنم.
وی افزود: وقتی کارهای خودم را میبینم کمی از خودم ناراضی هستم اما این مادر را باور کردم و این برایم خوشحالکننده است اما همیشه خودم از نتیجه کارهای خودم راضی نیستم اما حسن معجونی شاهکار بود.
مریم سعادت ادامه داد: همیشه به دنبال نقشهای خاصی هستم که چالشی برایم داشته باشد این نقش برایم سخت بود اما با جانودل از آن استقبال کردم. همیشه به دنبال نقشهایی هستم که از من دور باشد مادربزرگ و راس یک خانواده بودن از من دور است، اما تجربه جذابی بود و یوسف حاتمیکیا خیلی مراقبم بود که ریتم تندی نداشته باشم چون در زندگی عادی خیلی ریتم بالایی دارم، او کمک کرد که ریتم خوبی داشته باشم کارم یکدست شده و مدیون حاتمیکیا هستم.
امید گلزاده؛ طراح گریم مطرح کرد: گریم با این حجم از بازیگر کار پر مسئولیتی است، قصه در چند ساعت روایت میشود بنابراین حفظ و نگهداری راکورد برایمان سخت بود، کاراکتر زهرا خانم قابلباور است.
امیرحسین حداد؛ طراح صحنه گفت: در ابتدای فیلم پیدا کردن لوکیشن مهم است که جغرافیای فیلم را پیدا کنیم. تجربه جالبی که داشتم این بود که باورپذیری این فیلم زیاد بود. این خانواده از فیلم بیرون نزده و اتمسفر یک خانواده را رعایت کرده است.
سینا رازانی دیگر بازیگر فیلم هم عنوان کرد: من باید مثل یک بازیکن فوتبال کار تیمی انجام میدادم. پلان و سکانس مشخصی برای نقش علی نیست اما باید همراه این خانواده شود و چالشها کنار آنها باشد تا نقش بیرون نزد.
پیام آزادی؛ آهنگساز فیلم نیز مطرح کرد: برای یوسف حاتمیکیا موسیقی در فیلم مهم است، اما کار سختی بود، از نظر کارگردان موسیقی به اندازه کاراکترها مهم بود، سعی کردیم موسیقی در خدمت فیلم باشد.