به گزارش سوره سینما، نشست رسانهای معاون امور بینالملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی سهشنبه ۱۰ خردادماه در سالن نمایش زندهیاد عباس کیارستمی واقع در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در ابتدای این نشست که بهمنظور تشریح برنامههای این معاونت و دستاوردهای چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن ۲۰۲۲ برگزار شد، رائد فریدزاده؛ معاون امور بینالملل و توسعه بازار خارجی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سالیان سال است که در همسایگی اسپانیا و ایتالیا برپا میشود و بعضیها در تلاش هستند که ایران همین جایگاه را از دست بدهد. از آن سو عربستان پس از یک وقفه، پاویون خوبی را در کن گرفت و هزینههای زیادی خرج کردند و با برنامههای زیاد، ادعا داشتند که در حال تبدیل به قطب سینمای منطقه هستند. شرایط بهگونهای است که با اندکی غفلت چتر سینمای ایران میتواند از میان برود و متأسفانه به دلیل شرایط مالی حضور ما هرسال نحیفتر میشود.
وی ادامه داد: امسال فقط دو نفر از فارابی حضور داشتیم. از این منظر این انتقاد به ما وارد است و اگر مدتی بعد ارقام مربوطه منتشر شود، دیدن نصف شدن رقم برپایی چتر ایران نسبت به گذشته جای خوشحالی ندارد. یادآوری میشود که در کنار بخش خصوصی، حدود ۱۱ بخش زیر چتر سینمای ایران بودند. سمتوسوی جشنواره کن و بازارش به سمتی میرود که «متاورس» را بهعنوان بخشی از جریان جدید تولید لحاظ کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره افرادی که از فارابی به کن رفته و هزینههایشان گفت: از فارابی فقط دو نفر در بازار کن حضور داشتیم و آمار دقیق هزینه شده از سوی فارابی برای شرکت در بازار نیز حدود ۳۳ هزار یورو شامل غرفه، بلیت، ویزا، تجهیزات، هتلینگ و … است. البته زیر چتر سینمای ایران حدود ۱۱ شرکت دیگر هم حضور داشتند.
فریدزاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فیلم «عنکبوت مقدس» را که این روزها مدیران سینمایی با بیانههای متعدد در حال تبلیغ آن هستند در جشنواره کن دیده یا خیر و آیا اگر ضرورتی به موضعگیری بوده چرا در همان جشنواره کن این کار انجام نشد؟ گفت: من فیلم را ندیدم چراکه سایت جشنواره کن در همان روز اول هک شد و دریافت بلیت ناممکن بود، بهجز تعداد محدود و اندکی از خبرنگاران که به شکلی میتوانستند فیلم را ببینند. بااینحال اگر میشد هم من فیلم را به دلایل شخصی نمیدیدم و فکر میکنم الان بعد از اینکه فیلم دیده شده، میشود اظهارنظر کرد.
وی ادامه داد: اگر کسی فکر کند با حقارت ذاتی که دارد میتواند به ساحت امام رئوف توهین کند خیال واهی است، اما کسی میتواند روحیه مؤمنین را خدشهدار کند و آقای عباسی هم در این باره صحبت کرده که پیرامون جامعه آن فرد (سعید حنایی) فیلم ساخته و برایناساس به ملتی که دلبسته امام بوده توهین کرده است. پس باید صبر میکردیم که اول فیدبکها بیرون آید بعد موضعگیری صورت میگرفت.
فریدزاده اضافه کرد: درباره شخص خودم بگویم که من زاده مشهدم و اگر در جا و مقامی بخواهم قرار بگیرم که به بخشی از آنچه برایم عزیز است و حریم من تعرضی میشود، در آنجا حضور پیدا نمیکنم ضمن اینکه حتی اگر اجبار به حضور بود بلیت پیدا نشد.
وی در بخشی دیگر درباره تولیدات مشترک برنامهریزیشده بیان کرد: برای عرضه بهتر آثار ایران در بخش بینالملل باید زیرساختهای تولید مشترک را هدف قرار داد و ما در این راستا سعی کردیم فعالیت کنیم. در این مدت ۱۰۰ دیدار در زیر چتر سینمای ایران بوده که ۲۵ دیدار با مدیران جشنوارهها و ۱۵ جلسه برای تولید مشترک از جمله جلسههای ما بود.
فریدزاده در پاسخ به این سؤال که با چه کشوری تولید مشترک قطعی شده و چرا خبری از تولید مشترک با چین که قبلاً اعلام شده بود نیست؟ گفت: چین قرار بود اتفاقی را عملی کند ولی شرکت چینی که قرار بود با یکی از فیلمسازان مطرح ایرانی کار کند با تغییر ساختارش پروژه را قبول نکرد. بهجز این، پیشنهادهای اولیهای از صربستان بوده و تفاهمنامه مشترک داشتیم. یک پروژه با پاکستان درباره اقبال لاهوری داریم، با ارمنستان هم دو پروژه پیشنهاد شده ولی بهجز آنها استرالیا و هند هم گفتوگوهایی شده است.
وی همچنین در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و واکنش کسانی که طرف گفتوگو بودند گفت: فرصت خوبی بود که نمایندگان جشنواره فجر برای انتخاب فیلم حضور میداشتند ولی ما در آنجا صحبت کردیم و از وزرای فرهنگ کشورهایی که دیدار داشتم برای شرکت در جشنواره فجر دعوت کردیم و گفتند که حضور خواهند داشت. در این دیدارها اعلام کردیم که تاریخ جشنواره تغییر کرده و آنها یادآوری میکردند که تاریخ در زمان دیگری بوده است اما واکنشی نشان ندادند.
این مدیر سینمایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور در چتر سینمایی جشنوارههای دیگر عنوان کرد: طبق آییننامه که چند سال پیش برای بنیاد سینمای فارابی ابلاغ شد، این بنیاد موظف است که چتر سینمای ایران را در جشنوارههای کن، برلین و شانگهای برپا کند. برای جشنواره ونیز حضور نخواهیم داشت. در خصوص برلین هم که مربوط به سال ۲۰۲۳ خواهد شد.
فریدزاده در پایان تأیید کرد: در هماهنگی با معاون نظارت و ارزشیابی مقرر شده، پخشکنندههایی که میخواهند فیلمهای خود را به جشنوارههای خارجی بدهند تسریعی در کار بازبینی فیلمها صورت گیرد.