به گزارش سوره سینما، چهارمین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی سپری شد که علاوه بر سالنهای نمایش به ویژه فیلمهای داستانی مسابقه سینمای ایران، بخش نمایشگاه کتاب این رویداد هم با استقبال مواجه شده بود، این نمایشگاه کتاب از آن جهت برای علاقه مندان اهمیت دارد که کتابهای سینمایی را با تخفیفهای ویژه ارایه میدهد. همچنین چهرهها و مسئولان سینمایی بار دیگر به پردیس ملت آمدند. محسن سوهانی؛ مدیر شبکه رادیویی نمایش، محمدرضا فرجی؛ مدیرکل توسعه فناوری، سینمایی، سمعی و بصری، محمد حمیدی مقدم؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هاشم میرزاخانی؛ مدیرعامل موسسه سینماشهر از جمله افرادی بودند که در این روز پا به پردیس ملت گذاشتند.
*خزاعی: سینمای کوتاه چراغ راهی برای ترسیم و تکوین آینده سینما است
در حاشیه برگزاری جشنواره، محمد خزاعی؛ رییس سازمان سینمایی طی مصاحبهای و با اشاره به لزوم حفظ همدلی و همراهی فیلمسازان سینمای کوتاه با یکدیگر بیان کرد: سینما و سینمای کوتاه می تواند چراغ راهی برای ترسیم و تکوین آینده سینما و نسل های فیلمسازی باشد.
وی افزود: استقبال خوب از سیونهمین دوره این جشنواره نشان داد که چقدر کار همکارانم در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری درست، منطقی و به جا بوده و ثابت کرد که چقدر بستر و تقاضا برای فیلمهای کوتاه در جامعه زیاد است و این وظیفه ما را برای کار در حوزه فیلم کوتاه سنگینتر میکند.
خزاعی با اشاره به ویژگیهایی چون تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی مانند درام، کمدی، فانتزی، ملودرام، رازآلود، وحشت، جنگی و دفاع مقدس، معمایی و نوآر، علمی تخیلی و آخرالزمانی؛ حضور پررنگ فیلم اولیها، توجه به استعدادهای نو، اهتمام ویژه به فیلم ها و مضامین انقلابی و دفاع مقدسی و… نشان می دهد که جشنواره بر اساس مطالعه و نیازها طراحی شده و در حال برگزاری است.
*رامتین شهبازی: چرا بعد از ۱۱ سپتامبر سینمای وحشت رونق گرفت؟
نشست تخصصی «۳۹-۲۰» با حضور رامتین شهبازی در روز چهارم برگزار شد که در این نشست شهبازی درباره «ژانر در فیلم کوتاه؛ محدودیت یا گشایش» صحبت کرد و گفت: ما سه کلان ژانر داریم؛ تراژدی، ملودرام و کمدی. البته ملودرام ژانر محبوب سینماست به گونهای که ممکن است شما الان یک فیلم از دهه ۴۰ ببینید و به اندازه مخاطبی در همان دوره لذت ببرید البته ملودرام به سطحی رسیده که گاهی تراژدی مدرن میشود.
شهبازی مطرح کرد: ژانرها به دلیل ارتباطی که با تاریخ زیستی خود پیدا میکنند از عناصر صرفاً شمایلی فراتر میروند مثلا فیلمهایی ساخته میشوند که در دوره جنگ به بازنمایی یک بحث سیاسی تمایل پیدا میکنند. مثلا بعد از قضیه یازده سپتامبر سینمای وحشت گستردهتر شد چون آن هراس اجتماعی که از قضیه یازده سپتامبر وجود داشت در سینما تبلور پیدا کرد به دلیل اینکه یک سری عناصر تکرار شونده وجود داشت که ذهن مخاطب را به حوزههای شناختی نزدیک، نقشوارهها را ترسیم و ذهن مخاطب را درگیر میکرد.
وی با بیان اینکه بحث مخاطب به ویژه در فیلم کوتاه مهم است، مطرح کرد: گرچه ایجاد ایهام در فیلم یک هنر است «ابهام» اما کار هنری نیست ابهام یعنی اینکه نمیتوانید کامل حرف خودتان را به مخاطب بیان کنید. گرچه در این سالها در فیلمهای کوتاه ایهام زیاد بوده است اما همین موضوع باعث شد ژانر چندانی نداشته باشیم.
*نمایشگاه عکس «ایران من»
در ادامه روز چهارم جشنواره نمایشگاه عکس «ایران من» هم به موازات نمایشگاه کتاب توانسته توجه طیفی از سینما دوستان را به خود جلب کند، این نمایشگاه در دومین دوره خود و پس از آنکه با استقبال عکاسان مواجه شد، شکل رقابتی به خود گرفت و داوران آن نیز معرفی شدند.
نشستهای انتقال تجربه هم از دیگر موضوعاتی است که در این مدت توانسته توجه مخاطبان خود را به خود جلب کند. اجرای این نشستها را محمدرضا باقری برعهده داشت.
گفتنی است؛ سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ درحال برگزاری است.