سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۵:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «پرونده باز است» برگزار شد؛

قائم‌مقامی: «پرونده باز است» ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است

Ali-Ghaemaghami

علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده فیلم «پرونده باز است» گفت: این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت می‌شود و ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد جمعه ۱۴ بهمن در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

علی قائم‌مقامی؛ تهیه‌کننده فیلم در ابتدای جلسه گفت: دوست داشتم آقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردم که تشریف بیاوردند ولی نیامدند. ایشان پیشکسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم.

وی در پاسخ به این پرسش که فیلم «پرونده باز است» مملو از نکات اخلاقی به شکل بیانیه‌وار است، فکر نمی‌کنید دوره این فیلم‌ها در این سال‌ها تمام شده، توضیح داد: این قصه به لحاظ زمانی در سال ۱۳۹۰ روایت می‌شود. نظر دوستمان این است که دوره‌ این فیلم‌های اخلاقی گذشته است اما نظر ما این‌گونه نیست. این فیلم ترکیبی از واقعیت و خیال نویسنده است. در کل اگر بخواهم بگویم ۵۰ درصد براساس واقعیت بوده است.

شادی مختاری؛ بازیگر نقش اول فیلم درباره نقش خبرنگارش در فیلم گفت: کار کردن با آقای پوراحمد برایم افتخار بود و برایم مهم بود با ایشان کار کنم. بازی کردن در فیلم ایشان که پیشکسوت هستند چالش‌های خاص خودش را داشت و با فیلم‌سازان جوان متفاوت است.

وی که پیش‌ازاین در سریال «جزیره» هم نقش خبرنگار را ایفا کرده بود درباره بازی این نقش در بار دوم توضیح داد: من حدود هشت سال قبل خبرنگار بودم ولی قبول این نقش برای بار دوم تعمدی نبود شاید اگر آقای پوراحمد کارگردان نبود نقش خبرنگار را قبول نمی‌کردم تا در این نقش تکراری نشوم. ولی سعی کردم متفاوت باشم تا شباهتی بین این دو نقش وجود نداشته باشد.

Neshast Parvandeh Baz Ast (2)

این بازیگر در جواب به انتقاد یکی از خبرنگاران از بازی‌اش در فیلم «پرونده باز است» گفت: نظر شماست و من احترام می‌گذارم. در تولید فیلم، ما در خدمت گروه هستیم و اگر از بازی من راضی نباشند، یک پلان‌ را بارها برداشت خواهند کرد.

محمدمتین ستاری یکی دیگر از بازیگران نوجوان فیلم درباره نقش خود گفت: کاراکتر من در فیلم بسیار آرام است و به شخصیت واقعی خودم هم نزدیک است. برای بازی در این فیلم، چندین بار تست دادم و در نهایت قبول شدم. کارگردان بسیار به من کمک کرد تا بتوانم به رضایت کنونی خودم از نقشم برسم.

حمیدرضا یراقچیان؛ آهنگساز فیلم اظهار کرد: این دومین تجربه‌ پس از «شب یلدا» بود که در کنار کیومرث پوراحمد بودم. این کارگردان به ما اعلام کرد که این فیلم بعد از ۴۸ سال کار کردن، آخرین فیلمی است که می‌سازد. پیام‌هایی که فیلم داشت، بسیار جدی است. بخشیدن و بخشش از مهم‌ترین اصول انسانی است و ما پس از تماشای فیلم هم این را متوجه می‌شویم. کیومرث پوراحمد می‌گفت ساخت این فیلم رساندن این پیام است‌.

وی با اشاره به دیالوگی از فیلم ادامه داد: «اگر قبل از قصاص آدم دارای یک غم است، پس از قصاص دو غم می‌شه.» این دیالوگی از فیلم است که بسیار دوستش دارم. فردی که قرار است کشته شود، هیچ آگاهی‌ای ندارد اما کسی که قصاص می‌شود به‌شدت دچار فشار روحی و روانی می‌شود. این اثر تلنگری دارد و تلنگر می‌تواند هر یک از ما را روشن کند و ما هم حضور پیدا کردیم تا این پیام را برسانیم.

در ادامه نشست امیرعباس دهقانی؛ طراح صحنه و لباس با اشاره به همکاری با کارکردان بیان داشت: آقای پوراحمد را جدای از فیلم‌سازی هم دوست دارم. من در «کفش‌هایم کو» و چند اثر دیگر از پوراحمد مدیر صحنه بودم.

وی ادامه داد: من در این فیلم طراح صحنه نداشتم چیدمان داشتم. از آقای قائم‌مقامی خیلی تشکر می‌کنم بسیار حرفه‌ای هستند و من تهیه‌کننده ای ندیدم که از شش صبح در صحنه حاضر باشند.