سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۱:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
در ششمین روز فجر۴۱ چه گذشت؟

چراغ جشنواره با بازی علی نصیریان روشن شد

Haft-Bahar-Narenj

در ششمین روز جشنواره چهل‌و‌یکم، فیلم «هفت بهارنارنج» با بازی علی نصیریان نمایش داده شد، فیلمی که با بازیگر خود توانست چراغ جشنواره را روشن کند.

به گزارش سوره سینما، جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از نیمه گذشت و ششمین روز خود را نیز با اکران دو فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج» و «روایت ناتمام سیما» پشت سر گذاشت.

در روز ششم جشنواره فجر، فیلمی با بازی علی نصیریان حال اصحاب رسانه را خوب کرد. فیلمی که به گفته کارگردانش ممکن است آخرین بازی علی نصیریان باشد.

«هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و با بازی علی نصیریان در سئانس اول روز ششم در سینمای رسانه به نمایش درآمد.  اما در کنار حال خوب این فیلم که تماشای آن برای بسیاری از اهالی رسانه خوشایند بود، اتفاقات دیگری نیز رخ داد، ازجمله نامه دبیر جشنواره در واکنش به اظهارات روح‌الله سهرابی که منتشر شد.

*دل نوشته مجتبی امینی: این خانه متعلق به همه ما است

روز چهارم جشنواره بود که روح‌الله سهرابی یکی از مسئولین سازمان سینمایی با انتشار یادداشتی به سینماگرانی که به‌نوعی جشنواره را تحریم کرده‌اند واکنش نشان داد. او در این یادداشت نوشته بود: «مادامی‌که جمهوری اسلامی برقرار و چراغ سینمایش روشن است و جشنواره فیلم فجر در دایره فرهنگی و هنری‌اش برگزار می‌شود نه باید فیلمی بسازند یا بازی کنند و نه در جشنواره‌ای شرکت کنند.»

اما یک روز بعد از انتشار این یادداشت، مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره دل نوشته‌ای منتشر کرد که شاید بتوان‌ آن را پاسخی به اظهارات روح‌الله سهرابی دانست.

امینی در این دل نوشته بیان کرد: «جشنواره فیلم فجر، بیش از هر کارکرد و هدفی، نقطه تلاقی اندیشه، خرد، هنر و استعداد بوده است. چهل دوره پر فراز و نشیب سپری شده و تاریخ، به این رویداد اعتبار و اصالت داده است. در مسیر این حرکت، سینماگران پرشمار، با دیدگاه‌ها و رویکردهای متنوع، درخشیده و بخشی از تاریخ سینمای ایران را معنا بخشیده‌اند. جشنواره فیلم فجر، متعلق به یک تفکر نبوده و نیست، ریشه‌های این درخت تناور در خاک سرزمینی هنرخیز و شاخه‌هایش در آسمان آبی فرهنگی هزاران ساله و سرچشمه خلاقیت و جسارت است.

Neshast-Dabir-Fajr (17)

ده روز برگزاری جشنواره، تمرینی است برای تحمل و مدارا. برای مشق شنیدن، درک رقابت حرفه‌ای و انعکاسی از روح جامعه‌ای زنده و پویا که چندصدایی است و تکثر و تضارب آرا در آن مشهود است. در دوره‌های قبل، جشن بزرگ سینمای ایران، گستردگی بیشتری داشت، همه ما که بخشی از خانواده سینما بودیم در کنار هم، درخشش سیمرغ را در دستان سینماگران دیدیم و پرواز این پرنده اسطوره‌ای را در آسمان جشنواره، نظاره کردیم.

بر خود فرض می‌دانیم که دوستان و همراهان سال‌های قبل را محترم بدانیم و منتظر روزی باشیم که با فرو نشستن غبارها، اعضای خانواده سینما، همچون گذشته، یکدل در این جشن شرکت کنند که بی‌حضور آنان، این ضیافت حلاوت سال‌های گذشته را ندارد. می‌دانیم که در این روزهای سخت، زیر بار فشارهای مختلف و هجمه و دیکتاتوری رسانه‌های غربی، هیچ گوهری به اندازه وحدت، قلب‌های ما را آرام نخواهد کرد و شادی و سعادت را به کشور باز نخواهد گرداند.

این خانه متعلق به همه ما است و همه ما، چه آن‌ها که هستند و چه دیگرانی که به دلایل مختلف، ترجیح داده‌اند این بار کنار ما نباشند، برای تعالی این سینما تلاش می‌کنیم. در این روزهای دشوار، نگاهی پدرانه و توام با سعه‌صدر، ما را به سرمنزل آرامش خواهد رساند و مانع تشتت و دل‌آزردگی بیشتر و سوءاستفاده جریان‌های مخالف، خواهد شد.

جشنواره فیلم فجر، چهل‌ویک دوره نماد وحدت، یکپارچگی و همراهی سینمای ایران بوده است. پس‌ازاین هم، چراغ همدلی خانواده سینما در این خانه روشن است. آنچه در این مسیر به دست آمده، دستاوردی ملی است که تاریخ سینمای ایران را غنا می‌بخشد، آن را حفظ کرده و به آیندگان بسپاریم.»

*نشست «هفت بهارنارنج» و تماس تلفنی تهیه‌کننده

نشست فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی در غیبت تهیه‌کننده برگزار شد، بااینکه گل‌سفیدی طی نشست اعلام کرد که محمد کمالی‌پور (تهیه‌کننده) درگیر فیلم‌برداری فیلمی در شهر کرمان است و به همین دلیل نتوانسته در این نشست حاضر شود اما بازهم در انتهای جلسه، کمالی‌پور با یک تماس تلفنی با اصحاب رسانه صحبت کرد.

Neshast Haft Bahar Narenj (12)

کمالی‌پور در این تماس گفت: برخلاف دوستانی که برای سیمرغ این جشنواره اشک ریختند و از نداشتن آن غمگین شدند و حالا به آن سیمرغ انگ دولتی می‌زدند، اما من به علت فیلم‌برداری یک فیلم نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم. انگارنه‌انگار که همین دوستان گرامی زمانی برای همین سیمرغ تلاش کرده‌اند. لطفاً بگذارید همین یک سیمرغ برای سینمایی‌ها بماند و برای نظر دیگران هم احترام قائل شویم.

فرشاد گل‌سفیدی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به عدم حضور علی نصیریان گفت: واقعاً استاد خسته بودند و از قبل جشنواره به من گفتند که به خاطر کسالت نمی‌توانند به جشنواره بیایند. من از ایشان خواهش کردم که این درخواست را در یک نامه رسمی به جشنواره اعلام کنند. ضمن اینکه در طول تولید این فیلم آقای نصیریان به من گفتند شاید این آخرین فیلمی است که بازی می‌کنند.

*نشست «روایت ناتمام سیما» و دردسرهای فضای مجازی

نشست فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» با حضور کارگردان و تهیه‌کننده برگزار شد. این فیلم به دردسرهای موجود در فضای مجازی می‌پردازد و نشان می‌دهد که این رسانه مجازی چگونه می‌تواند گذشته یک شخص را به حال و آینده‌اش گره بزند و زندگی او را مختل کند.

در این نشست علیرضا صمدی؛ کارگردان فیلم درباره فضای مجازی که محور فیلم او بود گفت: فضای مجازی بخشی از روزمره ماست. موبایل از زندگی ما جدا نمی‌شود و تمام زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. باید کنشی که در فضای مجازی هست را در نظر داشت. برای من این سؤال وجود داشت که آیا نسبتی بین گناه و جرم و مکافات عمل وجود دارد؟ فضای مجازی در این فیلم بیشتر برای من یک مک‌کافین است. آدمی که در گذشته خطایی کرده و این گذشته مثل بومرنگ به او برمی‌گردد.

Alireza-Samadi

نکته قابل‌تأمل در مورد این فیلم پیامی بود که از آن ساطع نمی‌شد و این عدم پیام‌رسانی و نتیجه‌گیری در طول روایت داستان برای رسانه‌ها سؤال‌برانگیز بود. صمدی در نشست فیلم خود، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه فیلم پیام نمی‌دهد توضیح داد: من حکم صادر نمی‌کنم و اتفاقاً عامدانه وضعیتی را نمایش می‌دهم. من یک آشوب را نمایش داده‌ام اما درنهایت نخواسته‌ام نسخه‌ای برای مخاطب بپیچم.

*چه خبر از بخش بین‌الملل؟!

پنج روز از برگزاری جشنواره گذشت و در روز پنجم نمایش آثار این بخش برای اهالی رسانه آغاز شد. اما ستاد برگزاری جشنواره برای جلوگیری از ایجاد حاشیه در این بخش، برنامه‌های آن‌ را به شکل روزانه اعلام می‌کند، سیاستی که اهالی رسانه را سردرگم کرده است.

ساعت اکران فیلم‌های بخش بین‌الملل در سینمای رسانه به صورت روزانه اعلام می‌شود که با تداخل با اکران‌های بخش ملی همراه است. امروز حدود ساعت ۱۴ اعلام شد که فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی ساعت ۱۵ در بخش بین‌الملل اکران می‌شود. زمان‌بندی‌ای که خیلی از خبرنگاران را به سینما نمی‌رساند. با توجه به اینکه طبق زمان‌بندی فیلم‌های ملی هم، فیلم «هفت بهارنارنج» در ساعت ۱۶ اکران می‌شد و لاجرم هرکسی می‌خواست به تماشای «شهر خاموش» برود فیلم بخش ملی را از دست می‌داد!

این در حالی بود که فیلم سینمایی «شهر خاموش» با توجه به سوابق بین‌المللی‌اش از فیلم‌هایی است که اصحاب رسانه علاقه‌مند به تماشای آن بودند اما خیلی از خبرنگاران و منتقدان به دلیل اعلام زمان‌بندی دیر، موفق به تماشای آن نشدند.