سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در ۷:۵۲ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «هایپاور» برگزار شد؛

فرزاد حسنی: بدون نه گفتن کار دفاع‌مقدسی را قبول می‌کنم

Farzad-Hasani

فرزاد حسنی؛ بازیگر فیلم سینمایی «هایپاور» گفت: در این فیلم، چون بحث دفاع مقدس و ارتش جمهوری اسلامی ایران بود بدون اینکه یک نه بگویم کار را قبول کردم.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مشترک مهدی عظیمی و اباذر جوکار چهارشنبه ۱۹ بهمن در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

هادی محمدپور (کارگردان)، اباذر جوکار و مهدی عظیمی (تهیه‌کنندگان)، امیر شایان‌مهر (نویسنده)، عارف نامور (تصویربردار)، سعید خلیلی (مدیر جلوه‌های ویژه بصری)، محمدرضا مرتضایی (صدابردار)، اتابک نادری، فرزاد حسنی و مجید پتکی از جمله بازیگران این فیلم هستند که در این نشست حضور دارند.

در ابتدای این نشست، هادی محمدپور؛ کارگردان این اثر گفت: نوزدهم بهمن سالروز نیروی هوایی است و این روز را به نیروی هوایی و پدافند هوایی تبریک می‌گوییم و این فیلم و رویداد رسانه‌ای را به این عزیزان تقدیم می‌کنیم.

وی بیان کرد: معتقد هستم که اگر اهل رسانه و پوشش خبری خبرنگاران نباشد، هیچ فیلمی به نتیجه نخواهد رسید. من به‌عنوان برادر شما از شما خواهش می‌کنم، اگر ارزش قائل هستید برای مردم شهرم (خوی) در فضای مجازی پست و یا مطلب جمع‌آوری کمک‌های مردمی را منتشر کنید.

این کارگردان افزود: درست است که درباره شهید ستاری فیلم ساخته شده بود اما ما سعی کردیم از بُعد دیگری فیلم را بسازیم. ساخت «هایپاور» برای ما بسیار دشوار بود. در کنار سختی‌های مشکلات فنی، همواره من باید به فضای هنری فیلم هم اهمیت می‌دادم‌.

مهدی عظیمی؛ تهیه‌کننده این فیلم‌ درباره پرداختن به یک قهرمان در «هایپاور» گفت: قهرمان فیلم یکی از برجسته‌ترین فاکتورهایی است که در سینما با مخاطب ارتباط برقرار کند و حالش را خوب کند و قهرمان یکی از ضروریت‌های سینماست در دفاع مقدس و هشت سال دفاع قهرمانان بسیاری دارد که خیلی‌هایشان شناخته نشده‌اند. شناختن این قهرمانان برای جوانان مهم و ضروری است.

اباذر جوکار؛ تهیه‌کننده دیگر فیلم گفت: پدافند هوایی و سایت موشکی و … ساخت این موارد خیلی هزینه ‌دارد و دسترسی به آن‌ها خیلی سختی داشته و آقای محمدپور به این موارد اشاره کردند.

وی درباره ضعیف بودن دیالوگ‌ها مورد پرسش قرار گرفت و توضیح داد: یکی از مشکلات در بحث دیالوگ بود. من هم در دفاع مقدس و پدافندی و هم سال‌ها فرمانده بودم و این اتفاقات را به‌خوبی درک کردم. دیالوگ‌ها سینمایی بود و ما نظرمان بود که همان حرف‌ها و اتفاقاتی که می‌افتاد انجام شود. دوستان کار سینمایی‌شان را درست انجام‌ دادند دیالوگ درست و واقعی پدافند هوایی همان است که در فیلم می‌بینیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به برخی انتقادها به محتوای فیلم بیان کرد: پدافند هوایی، ۸۸ فروند در یک عملیات را منحل کرده است و دانستن همین پیام برای مخاطب کافی است که احساس قدرت کند.

امیر شایان‌مهر؛ نویسنده فیلم در ادامه ذکر کرد: کارگردان فیلم به من ایده‌ای را پیشنهاد داد و من هم استقبال کردم‌. فیلم  «هایپاور» در ژانر بیوگرافی نیست بلکه ما کاراکتر به نام امانی خلق کردیم و به شهید ستاری اشاره کردیم.

وی ادامه داد: ما یک شخصیتی را انتخاب کرده که تاریخ به آن اشاره‌ای کردیم به خاطر همین شخصیت امانی خلق شد و توانستیم با آن در روایت فیلم به تاریخ وفادار باشیم. من بعضی وقت‌ها کار سفارشی می‌گیرم فکر می‌کنم نویسنده هستم و توانمندی آن را دارم. ولی در این بار سخت بود چون هر چه تخیل می‌کردیم دوستان می‌گفتند این واقعیت ندارد.

این نویسنده اضافه کرد: تا به حال اثری سفارشی به این دشواری ننوشته بودم زیرا حتی سلام‌علیک کردن کاراکترها هم برخی ملاحظات داشت که ما باید رعایت می‌کردیم. امروز هم موقع تماشای فیلم سینمایی در سالن رسانه، متوجه شدم که برخی سکانس‌ها حذف شده و فکر می‌کنم به دلیل همین ملاحظات بوده است‌.

اتابک نادری از جمله بازیگران این فیلم درباره نقش خود عنوان کرد: من اکنون سر پروژه‌ای هستم که در بیابان‌های اطراف ورامین فیلم‌برداری می‌شود و خودم را به نشست خبری رساندم تا انجام تکلیف کرده باشم. من بازیگری را ابتدا در شهر خودم یعنی اردبیل با عشق آغاز کردیم و جایزه برای من اولویت نداشته است‌. خانه من سینما و تئاتر است، اینجا خانه اول و آخر ماست و حتی اگر دلخور هم باشیم هیچ‌گاه خانه‌مان را ترک نخواهیم کرد. ما تا آخر پای‌کار هستیم.

وی افزود: من به عنوان فرزند آذربایجان، باید بگویم که در شرایط حادی هستیم. ما داغدار هم‌وطنانمان هستیم و فکر نکنند که آن‌ها را تنها گذاشته‌ایم. از طرف عوامل فیلم «هایپاور» بگویم که ما آن‌ها را تنها نخواهیم گذاشت. دست امثال پرویز پرستویی را می‌بوسم که پای‌کار است و به زلزله‌زدگان کمک می‌کند. این تکلیف انسانی بر دوش همه ماست.

نادری عنوان کرد: در پروژه «منصور» حضور داشتم و نقش آیت‌الله رفسنجانی را بازی کردم که در تدوین حذف شد. ما اصلاً نباید فیلم‌ها را با هم قیاس کنیم. تصویرهای مختلف، روایت‌های مختلف دارد. برای مثال کاراکترهای رضاشاه را چندین بازیگر بازی کرده‌اند؛ مهم این است چه روایتی شود. شهید ستاری در فیلم «هایپاور» به‌گونه‌ای نشان داده شده که او را مرد عمل ببینند و به شدت با فیلم «منصور» تفاوت دارد.

وی افزود: من جزئی از خانواده نیروی هوایی هستم و زمانی که من را برای نقش شهید اردستانی برای سریال «شوق پرواز» انتخاب کردند، به آن‌ها گفتم که من شبیه او نیستم. یدالله صمدی به من گفت مهم شباهت تو با ایشان نیست؛ بلکه مهم روایتی است که ما این افراد می‌کنیم.

فرزاد حسنی؛ بازیگر این فیلم در ادامه افزود:  بسیار خرسندم شما را بعد از چند روز خستگی می‌بینم. در این فیلم، چون بحث دفاع مقدس و ارتش جمهوری اسلامی ایران بود بدون اینکه یک نه بگویم کار را قبول کردم. ان شا الله این کار باقیات‌صالحات من باشد. باید و امیدوارم  در مورد تمام این ستاره‌ها نه تنها شهید ستاری فیلم ساخته شود.

وی ادامه داد: من سالیان سال در همین جشنواره حضور داشتم. سال‌های پرفراز و نشیب و جلسه‌های خبری را گردانده‌ام. امسال هم که فیلم دارم وظیفه دارم که در مقابل شما حاضر باشم و به سؤالات شما پاسخ دهم.

حسنی در پاسخ به این سؤال که نظرتان درباره عدم حضور بقیه همکارهایتان و بازیگران چیست، دلیل حضور شما چیست و آیا این را بی‌احترامی به اهالی رسانه نمی‌دانید، گفت: خودشان این را پاسخ دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازیگری را تفننی را انتخاب می‌کنید یا خیر، بیان کرد: بازیگری برای من تفننی نیست و من چند ماه پیش هم یک تئاتر روی صحنه داشتم. البته نقشی که در این فیلم دارم کوتاه است و کوتاه یا بلند بودن نقش برای من اهمیت ندارد. برای بازی در «هایپاور» احساس مسئولیت کردم و تصمیم به ایفای نقش آن گرفتم.

آرمان جوکار با اشاره به نقش خود در این فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: پیش‌تر تجربه زیست شبیه به فضای فیلم داشته‌ام و بسیار دوست داشتم که مخاطب هم تماشاگر این نوع فضا باشد، بازی در «هایپاور» را قبول کردم.

سعید خلیلی؛ مدیر جلوه‌های ویژه بصری گفت: من آخرهای پروژه به کار اضافه شدم و باید بگویم با توجه به زمان کمی که داشتیم، این فیلم ۴۰ دقیقه جلوه‌های ویژه داشت. امیدوار هستم که برای پیش برد این فیلم کمکی کرده باشم. در ساخت «هایپاور» چند پلانی بود که به کارگردان پیشنهاد دادم؛ اما اگر از ابتدای ساخت آن حضور داشتم بی‌شک در روند کیفیت کار تأثیر داشت.