سوره سینما – چند روز پیش در شیکاگو، در حین اجرای دِرِیک در کنسرت ناگهان یک موبایل به سمت او پرتاب شد و به دستش اصابت کرد. البته دریک به اجرای خود ادامه و داد ولی کمی این اتفاق برایش گیجکننده بود.
معلوم نیست که آیا هواداران قصد آسیب زدن به او را داشتند و یا فقط میخواستند که این خواننده با موبایل آنها، سلفی بگیرد. این مسئله بهنوعی اپیدمی در چند ماه اخیر تبدیل شده است و هواداران اشیاء متفاوتی نظیر موبایل، جواهرات و حتی خاکستر مرده را به سمت خوانندگان پرتاب کردهاند.
جای تعجب از این است که اکثر این خوانندگان، مانند بیبی رکسا، کلسی بلرینی و اوا مکس، زن هستند و کانون هواداران آنها بیشتر تمایل به همخوانی آهنگها دارند تا شرارت و درگیری. اما هیچکسی در امان نیست، پینک، کید کودی و استیو لیسی مورد اصابت اشیاء در چند اجرای اخیر خود قرار گرفتهاند. هری استایلز حین اجرای خود در وین، مورد اصابت اشیاء به چشمش قرار گرفت که مجبور شد برای چند لحظه از استیج فاصله بگیرد.
پال ورثیمر مسئول امنیت کنسرتها در رابطه با اتفاقات اخیر گفت: «پرتاب شدن اشیاء توسط هواداران به قدمت راک اند رول است، اما این مسئله بهانه خوبی برای این عمل نیست. هواداران این روزها عملاً چسبیده به استیج بوده و خبری از نظم سابق نیست.«
یکی از این هواداران، خاکستر یک مرده را به سمت پینک پرتاب کرد که این خواننده در نهایت تحیر گفت: «این مادرته؟ نمیدونم چی بگم.»
ماه گذشته فردی به نام نیکولاس مالوینا توسط پلیس نیویورک دستگیر شد. او موبایل خود را به سمت صورت بیبی رکسا پرتاب کرد که پس از برخورد، تعادل خواننده بر هم ریخت و بر زمین افتاد؛ صورت او خونریزی کرد و نیاز به بخیه داشت. این فرد دلیل خود را اینگونه توصیف کرد: «دیدم خیلی بامزه میشه اگه بتونم آخر برنامه با موبایل او را بزنم.«
حتی اَدِل نیز مجبور شد تا راه پیشگیری را در پیش بگیرد و در یکی از اجراهای خود به هواداران گفت: «دقت کردید که چند وقتیه که مردم آداب را فراموش کردند؟ مردم دارن آشغال پرت میکنن روی استیج، دیدینشون؟ میخوام ببینم کی جرئت داره چیزی سمت من پرتاب کنه، میکشمتون.»
کارلا پنا روانشناس و نویسنده کتاب «از روانشناسی توده تا دینامیک گروههای بزرگ» در رابطه با این اتفاقات گفت: «شبکههای اجتماعی مرزهای میان هنرمندان و هواداران را در هم شکسته و این مسئله به مرزهای فیزیکی میان افراد نیز رسیده است. در این فضا، فاصله فرضی یا واقعی میان هواداران و هنرمندان از بین رفته است؛ پس هواداران در این کنسرتها به خود اجازه میدهند که به هر طریقی شده، به آرتیست روی استیج بپیوندند؛ حتی با انجام کاری سمبولیک نظیر پرتاب اشیاء به سمت آنان.«
پنا در تایید اینکه بسیاری از این رفتارها علیه خوانندگان زن، ریشه در «ضد زن بودن» دارد گفت: «هنرمندان زن همیشه هدف انتقادات و خشونت قرار گرفتهاند.«
البته این روانشناس دلیل دیگری را هم برای این اتفاق برشمرد و اشاره داشت: «پس از دو سال و نیم پروتکلهای کرونایی «در خانه بمانید» و «فاصله اجتماعی»، رفتار مردم تغییر یافته است؛ بسیاری هنوز حس خوبی نسبت به محلهای شلوغ ندارند. خودزنی، خشونت علیه همسر، عدم تحمل صدا و احساس توهین شدن به افراد، بسیار زیاد شده است. توأم با این مسائل، توقع و انتظار مخاطبان نیز بالا رفته است و نباید حقوحقوق مصرفکنندگان را نادیده گرفت.«
بیلی آیلیش نیز نظر خود را درباره اتفاقات اخیر در کنفرانس خبری «باربی» گفت: «من شش سالی هست که روی استیج مورد اصابت اشیاء قرار میگیرم. نمیدونم چرا بعضیها فکر میکنن که این قضیه جدیده. البته اینکه چیزی را بهت پرتاب کنند، خیلی اعصاب خراب کن هست. من در رابطه با این قضیه دو دل هستم، وقتی روی استیج هستی، خیلی آزار دهنده است ولی میدانم که هواداران این کار را از روی علاقه انجام میدهند و فقط میخواهند تا چیزی را به ما بدهند. ما روی استیج در موقعیت آسیب پذیری قرار داریم؛ من چند سالی هست که اشیاء به سمتم پرتاب میشود.«
آیلیش که به همراه برادرش یکی از آهنگهای فیلم «باربی» را اجرا کرده است، در پایان به خبرنگار هالیوود ریپورتر گفت: «چیزی روی استیج پرت نکنید، اما ما دوستتان داریم، نفس کارتان شیرین است.«