سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۴۰۲ در ۶:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
مصاحبه با مدیر پیکسار به بهانه اکران «المنتال»؛

داستانی درباره عشق و مهاجرت

Elemental

جیم موریس مدیر کمپانی پیکسار اخیرا به گفتگویی با نشریه ورایتی نشسته است. او در این مصاحبه راجع به ساخته جدیدشان، «المنتال» صحبت می‌کند.

سوره سینما – ورایتی در مصاحبه‌ای سراغ جیم موریس مدیر کمپانی پیکسار رفته تا از او راز و رمز اکران عجیب ساخته جدیدشان «المنتال» را بپرسد. با هم این مصاحبه را می‌خوانیم؛

با توجه به گیشه هفته اول، اکثر رسانه‌ها از جمله ورایتی این انیمیشن را یک شکست تمام جانبه خواندند. شما چه حسی نسبت به فروش هفته اول داشتید؟

از منظر سودآوری ما خیلی نا امید شدیم؛ اما هنوز حس خوبی به فیلم داشتیم. ما انتظار فروش بهتری را داشتیم لذا این ارقام توی ذوق ما زد.

ما شاهد افت کم فروش از هفته اول به بعد بودیم. در بعضی از بازارها نیز فیلم بهتر از هفته گذشته خود فروخت. شما چه عددی را برای فروش کل نهایی پیش‌بینی می‌کنید؟

ما فکر می‌کنیم که فیلم در نهایت ۴۶۰ میلیون دلار بفروشد. امیدوارم بیشتر بفروشد، دوست دارم به مرز نیم میلیارد دلار برسیم.

چرا مخاطبان از این اثر استقبال کردند؟

داستان این انیمیشن درباره عشق میان دو نفر از دو دنیای کاملاً متفاوت است. به ندرت انیمیشن‌ها به سمت داستان‌های رمانتیک می‌روند. داستان مهاجرت نیز وجود دارد که رسماً یک مقوله آمریکایی است و از طرفی حرف دل مابقی فرهنگ‌ها نیز هست.

آیا «المنتال» به سوددهی می‌رسد؟

ما از راههای مختلفی درآمد داریم، اگر فقط باکس آفیس را لحاظ کنیم، فیلم می‌تواند هزینه‌های خود را درآورد. اما می‌توانیم در استریمینگ، شهربازی و فروش اسباب بازی به سوددهی برسیم. این فیلم موفقی برای کمپانی دیزنی خواهد بود‌.

آیا این امکان وجود دارد که این قبیل آثار را با هزینه‌های کمتر هم ساخت؟

این سوال را خیلی از ما می‌پرسند؛ امکان ساختن انیمیشن با هزینه کمتر وجود دارد، اما رقبا با ساختن آثار خود در خارج از آمریکا، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. ما در پیکسار، همه چیز را در آمریکا می‌سازیم. به همین دلیل نیز آثار ما کیفیت متفاوتی با آقار رقبا دارد. امیدوارم راهی را برای کاهش هزینه پیدا کنیم. یکی از دلایلی که «المنتال» پر هزینه شد، داشتن افکت اختصاصی هر کاراکتر بود‌. نکته دیگری که باید درباره بودجه بگویم این است که کمپانی ما فقط برای ساختن این انیمیشن‌ها تاسیس شده است. لذا تمامی هزینه‌های اداره کمپانی، جزء بودجه فیلم است. اغلب بودجه‌هایی که دیگران گزارش می‌دهند، صرفاً به هزینه‌های تولید معطوف شده و حقوق مدیران را لحاظ نمی‌کنند.

بزرگترین چالش شما برای کشاندن خانواده‌ها به سالن‌های سینما چیست؟

گرانی. برای یک خانواده، حداقل هزینه برای دیدن فیلم، ۱۰۰ دلار است. تعدادی از خانوارها تمکن مالی را ندارند. مسئله دیگر هم مربوط به دوران کرونا در عادت دادن خانواده‌ها به دیدن این آثار در دیزنی پلاس بوده است. آنها پیش خودشان می‌گویند که این فیلم‌ها را در خانه می‌بینیم. کمی زمان لازم است تا این عادت را بشکنیم و دوباره آنها را تشویق به آمدن به سالن‌های سینما بکنیم.

بازه ایده‌آل میان اکران و استریمینگ چیست؟

پیش‌تر فیلم‌های تابستانی در پاییز به پلتفرم‌های استریمینگ می‌آمدند که بازه‌ای سه چهار ماهه بود. من دوباره دوست دارم تا این رسم جا بیافتد. ما آثار پیکسار را برای پرده‌های سینما می‌سازیم و دوست داریم مخاطبان این فیلم‌ها را در کنار یکدیگر ببینند.