سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۴۰۲ در ۷:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
از جان کیوزاک و مارک رافلو تا ژاوی و اریک کانتونا؛

حمایت از خودی در دژ دشمن

Mark-Ruffalo

عده‌ای از سلبریتی‌ها نظر خود در رابطه با جنگ اسرائیل و فلسطین را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند، که در این میان تعدادی از آن‌ها به حمایت از فلسطینیان برخواستند.

سوره سینما – روز شنبه حماس عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد؛ اقدامی که ارتش اسرائیل و سرویس اطلاعاتی آن‌ها را غافلگیر کرد، و باعث شد تا نخست وزیر این رژیم بنیامین نتانیاهو اعلان جنگ کند.

از روز شنبه، اسرائیل حملات خود علیه حماس را آغاز کرد، و در مقابل عملیات طوفان‌الاقصی حماس، نام عملیات خود را «شمشیرهای آهنین» گذاشت.

با تیتر یک شدن این خبر در سراسر دنیا، عده‌ای از سلبریتی‌ها با استفاده از فضای مجازی حمایت خود را از اسرائیل اعلام داشته‌اند. در این میان برخی با انتشار پیام‌هایی خنثی با غیرنظامیان اعلام همدردی کرده‌اند و باقی به حمایت از مردم فلسطین برخاسته‌اند.

میا خلیفه یکی از کسانی بود که پست‌هایی در حمایت از فلسطین منتشر کرد. از آنجایی که شهرت او به خاطر بازی در فیلم‌های مستهجن است، رسانه‌های بیشتری به اقدام او دامن زدند. خصوصا در میان مخالفان آرمان فلسطین، بدنامی خلیفه می‌توانست ضریب پیدا کند. اما رفته رفته مشخص شد او تنها کسی نبوده و نیست که نسبت به این مسئله موضع گیری داشته.

جان کیوزاک بازیگر مشهور آمریکایی که به خاطر بازی در فیلم‌هایی مثل «۱۴۰۸» و «۲۰۱۲» شناخته می‌شود در پستی نوشت:‌ «من به راهپمیایی فلسطینی‌ها در شیکاگو رفته بود. می‌خواهم به شما بگویم چه چیزهایی نشنیدم؛

من مرگ بر اسرائیل نشنیدم

من مرگ بر یهودی‌ها نشنیدم

من نشنیدم که مردم برای کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی شادی کنند،

چیزی که شنیدم این بود (که مردم می‌گفتند) ما باید فلسطین را از اشغال ظالمانه آزاد کنیم. مردم نگران عزیزانشان بودند که بدون غذا، آب و برق در جایی شبیه جهنم گرفتار شده‌اند. ناراحتی عمیق برای مردمی که به آنها دستور می‌دهند (از سرزمین خودشان) بروند، اما هم زمان بمباران می‌شوند.  من شنیدم که مردم روایت‌های دسته اولی از اعضای خانواده‌شان را تعریف می‌کردند که نسل‌‌ها زندانی و تحقیر شده‌اند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، هدف قرار گرفته‌اند و کشته‌ شده‌اند.»

مدل فلسطینی آمریکایی، جی‌جی حدید نیز بیانیه‌ای را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

او نوشت: «وجود من در کنار تمام کسانی‌است که تحت تاثیر این تراژدی ناحق قرار گرفته‌اند، و هر روز انسان‌های بی‌گناهی به دلیل این جنگ از میان می‌روند – که بسیاری از آن‌ها کودک هستند.»

«من همدردی خود را با مردم فلسطین اعلام می‌دارم و از این جنگ و زندگی تحت اشغال این مردم دلشکسته‌ام، و حمایت از مردم فلسطین را وظیفه همیشگی خود می‌دانم. من همچنین نسبت به دوستان یهودی خود احساس مسئولیت دارم تا این امر را روشن کنم: من امید و آرزوهای بسیاری برای مردم فلسطین دارم که هیچ‌کدام از آن‌ها شامل آسیب به غیرنظامیان یهودی نمی‌شود.»

حدید افزود: «این جنگ دردناک در دهه‌های گذشته با اقدامات تلافی‌جویانه سهمگین همراه بوده است؛ به باور من هیچ شهروند بی‌گناهی چه فلسطینی چه اسرائیلی نباید قربانی آن شود، و این نکته حائز اهمیت است که حمایت از مردم فلسطین به معنای یهودستیز بودن نیست.»

زارا لارسون، خواننده سوئدی که به خاطر همکاری با دیوید گتا برای آهنگ رسمی مسابقات یورو ۲۰۱۶ مشهور است نیز پستی در این رابطه در اینستاگرام خود منتشر کرد. او عکسی از خودش استوری کرد و نوشت: «وقتی که روسیه به اوکراین حمله می‌کند باید در کنار مردم اوکراین بایستیم، اما نمی‌توانیم از فلسطینی‌ها حمایت کنیم.»

مارک رافلو بازیگر سرشناس مجموعه فیلم‌های «انتقام جویان» هم نوشت: «این وحشتناک است که می‌بینیم غیرنظامیان کشته می‌شوند. ما برای امنیت آنها دعا می‌کنیم، همان طور که برای امنیت مردم بی گناه غزه دعا می‌کنیم که محاصره شده‌اند و بمباران می‌شوند.»

در میان فوتبالیست‌های فعلی و سابق هم حمایت از فلسطین پر رنگ است. اگرچه این روزها سکوت محمد صلاح با حواشی زیادی همراه شده اما اریک کانتونا، شماره ۷ سابق منچستر یونایتد (که همواره به خاطر حمایت خودش از فلسطینی‌ها شناخته می‌شود) یک بار دیگر با پوشیدن پیراهنی با طرح پرچم فلسطین حمایت خودش از این کشور و مردم آن را نشان داد. همین‌طور ژاوی هرناندز سرمربی تیم فوتبال بارسلونا با انتشار تصویر پرچم فلسطین در صفحه ایکس خود، به سه زبان عربی، اسپانیایی و انگلیسی همدردی خودش با مردم غزه را اعلام کرد.  این بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا که سابقه قهرمانی یورو و جام جهانی را هم دارد بعد از آن که با فحاشی صهیونیست‌ها رو به رو شد نوشت: «این دنیا واقعا جای عجیبی است و نمی‌خواهد به حقیقت گوش دهد!» و کمی بعد هم با انتشار تصویر خندانی از خودش نوشت: «من اهمیت نمی‌دهم!» مسعود اوزیل، هافبک سابق تیم رئال مادرید هم از دیگر فوتبالیست‌هایی بود که در حمایت از غزه موضع علنی گرفت. هرچند این فهرست محدود به همین چند نفر نمی‌شود و می‌توانیم نام‌هایی مثل نصیر مزرویی (مدافع بایرن مونیخ)، محمد ابوتریکه (بازیکن افسانه‌ای تیم ملی مصر) و… اشاره کرد.

اما این نخستین بار نیست که سلبریتی‌ها نسبت به مسئله فلسطین واکنش نشان داده‌اند. طی سال‌های گذشته، افراد دیگری هم از فلسطینیان حمایت کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ پس از این که دادگاهی اسرائیلی با تاخیر، به چندین خانواده فلسطینی حکم تخلیه خانه‌هایشان در منطقه شیخ جراح را داد تا برای شهرک‌نشینان یهودی فضا را فراهم‌تر کند، تنش‌ها در منطقه بالا گرفت.

محمد الننی، بازیکن مصری فوتبال که هم‌اکنون برای تیم آرسنال در لیگ برتر انگلیس توپ می‌زند، چند عکس از پرچم فلسطین را منتشر کرد. او در کپشن این پست نوشت: «قلب من، روح من و حمایت من برای تو فلسطین.» عمد دیالو، پل پوگبا و دیگر ستارگان مسلمان فوتبال هم همیشه حمایت خودشان از فلسطین را نشان داده‌اند.

جی‌جی‌ و خواهرش بلا حدید همیشه از مردم فلسطین حمایت کرده‌اند. جی‌جی حدید در سال ۲۰۲۱ در اینستاگرام، عکسی را بازنشر داد که بر روی آن نوشته شده بود «شما فلسطین را محو نخواهید کرد»؛ همچنین وی پستی با محتوای نزاع را از نوری تقوری خبرنگار منتشر کرد.

در این پست به نقل از تقوری آمده بود: «همه ما باید به صراحت بپذیریم که بیرون رانده شدن از خانه‌تان، خانه‌ای که متعلق به شماست و ایام خود را در آن سپری کرده‌اید، آن هم توسط یک نیروی نظامی، جنایت‌کارانه و غیرانسانی است.»

«این اتفاق ربطی به دین ندارد. حتی اگر این را شنیده‌اید باید بدانید که این اتفاق ربطی به دین ندارد. به نظر روایتگران این اتفاق، این‌گونه شکل بهتری دارد. این اتفاق کاملاً سیاسی است. اختلافی که باید بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها حل و فصل شود.»

بلا حدید در آن زمان نیز پست‌های دیگری را به اشتراک گذاشت. او همچنین پستی که قبل از آن خواهر بزرگترش آلانا حدید منتشر کرده بود را استوری کرد.

«من و خواهرم، هر روز در یک گروه خانوادگی چت می‌کنیم. اکثراً در رابطه با فلسطین و تمام اتفاقات حولش. گنجاندن احساساتم درکلمات بسیار دشوار است.

من درد اجدادم را احساس می‌کنم. برایشان گریه می‌کنم. من برای برادران و خواهران فلسطینیم که هم‌اکنون آنجا هستند و احساس ناامنی و ترس دارند، گریه می‌کنم. این اتفاقات باید متوقف شوند؛ سال ۲۰۲۱ دیگر زمان این جریانات نیست!!! خواهرم به خوبی آنچه که امروز احساس می‌کنم را بیان کرده است. ما به فلسطینی بودمان افتخار می‌کنیم و در کنار فلسطین می‌ایستیم.»

دوآ لیپا هم که در آن زمان با انوار حدید برادر کوچکتر خانواده حدید در ارتباط بود، هشتگ شیخ جراح را نجات دهید را در کنار آثار هنری مثنی حسین و هادی علادین استوری کرد.

در پاسخ به این موضع‌گیری علنی لیپا و خواهران حدید، خاخام اشمولی بوتیچ، رئیس سازمان غیرانتفاعی وُرلد وَلیوز نتورک، این ستارگان را «اینفلوئنسرهای بزرگی» خواند که «اسرائیل را به پاکسازی قومی متهم کرده» و به «دولت یهودی اتهام زده‌اند» و یک صفحه از نیویورک تایمز را به این مطلب اختصاص داد.

لیپا در واکنش به این خاخام، طی پستی در اکانت ایکس خود نوشت «این اتهامات اشتباه و زننده را رد می‌کنم.

موضع‌گیری من به این دلیل است که باور دارم – یهودیان، مسلمانان و مسیحیان – این حق را دارند تا به عنوان شهروندانی برابر در مکانی به انتخاب خودشان در صلح زندگی کنند. من در کنار مردم ستمدیده می‌ایستم و از هر گونه نژادپرستی بیزارم.»

زین مالک خواننده سابق گروه وان دایرکشن نیز در سال ۲۰۱۴ با هشتگ فلسطین آزاد در اکانت ایکس خود، موضع‌اش را مشخص کرد.

در همان سال، ریحانا موزیسین و دوایت هاوارد بازیکن بسکتبال همین هشتگ را به اشتراک گذاشتند و بعدها آن‌ها را پاک کردند. هرچند خیلی وقت‌ها مشخص نمی‌شود در اصل چه کسی این پست‌ها را پاک می‌کند.

سال ۲۰۱۱ تعدادی از موزیسین‌های سرشناس جهان ترانه‌ای با عنوان «آزادی برای فلسطین» را منتشر کردند. همان زمان گروه مشهور کلدپلی این ترانه را روی صفحه خودش در فیسبوک بازنشر داد. چیزی که به انتشار بیشتر آن کمک زیادی کرد. ۶۰۰۰ لایک و بیش از ۱۲۰۰۰ کامنت صفحه کلدپلی در آن ایام را تبدیل به یکی از پر حرف و حدیث ترین پیج‌های فیسبوک کرد. کمی بعد اما این پست به ناگاه حذف شد. فرانک بارات یکی از کسانی که در تولید ترانه «آزادی برای فلسطین» نقش داشت اما به رسانه‌ها خبر داد که کلدپلی این پست را حذف نکرده. بلکه خود فیسبوک بر خلاف ادعای آزادی بیان عمل کرده و ترانه را از روی صفحه گروه محبوب بریتانیایی برداشته است.