سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آبان ۱۴۰۲ در ۶:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب
پیش‌بینی‌ها شروع شده؛

رقابت «اوپنهایمر» و «قاتلان ماه گل» بر سر اسکار

martin-scorsese

هر ساله با نزدیک شدن به مراسم اسکار، منتقدان نظرات خود در رابطه با بهترین فیلم‌های سال را ارائه کرده و فیلم‌هایی با بالاترین شانس‌ در هر بخش را معرفی می‌کنند؛ به عقیده آن‌ها فیلم‌های اسکورسیزی و نولان در اسکار امسال از بخت‌های اول جایزه بهترین فیلم هستند.

سوره سینماجردن رومی؛ سردبیر ورلد آو ریل؛ می‌توان با نظر متخصصان سایت گلد دربی نسبت به رده‌بندی فیلم‌های «اوپنهایمر»، «قاتلان ماه گل» و «بیچارگان» در بالای لیست شانس‌های اول بخش بهترین فیلم اسکار سال ۲۰۲۳ اتفاق نظر داشت.

شایعات اخیر حاکی از آن است که رقبای اصلی این بخش فیلم‌های «اوپنهایمر» و «قاتلان ماه گل» هستند. احتمالاً این شایعات اخیراً به گوش شما نیز خورده باشد – صاحب‌نظران سخت در تلاشند تا این اتفاق را رقم بزنند.

همه دوست دارند شاهد این رقابت میان شاهکارهای سه ساعته نولان و اسکورسیزی باشند. اگر با شما بود، از میان این دو فیلم کدامش را برازنده بهترین فیلم اسکار امسال می‌دانید؟

به نظر من « قاتلان ماه گل» برنده این جایزه نخواهد بود. شاید اسکورسیزی برنده بهترین کارگردانی شود، اما نولان روایت جذاب‌تری داشته است. ایراد اصلی «قاتلان» وجود نقدهای بسیار به زمان این فیلم (۳.۵ ساعت) است که اخیراً بحث‌های زیادی نیز حول آن به وجود آمده.

البته انتخاب «اوپنهایمر» برای بخش بهترین فیلم نیز کار راحتی نیست. بخش آخر این فیلم بر دادگاه رابرت اوپنهایمر و جدال‌های او با سناتور استراوس متمرکز است که نظر همه را به خودش جلب نکرد. همچنین به نظر عده‌ای از رای‌دهندگان اسکار این فیلم در طی پدیده‌ «باربن‌هایمر» در تابستان گذشته بیش از شایستگی‌هایش مورد تحسین قرار گرفت.

در این بین، فیلم «بیچارگان» یورگوس لانتیموس نیز در بسیاری از بخش‌های اسکار از شانس‌های اول به حساب می‌آید. این فیلم بیشترین نقدهای مثبت را طی سال جاری دریافت کرده و طرفداران بسیاری پیدا کرده که آن را مورد حمایت خود قرار داده‌اند. «بیچارگان» اساساً ورژن روان‌پریشانه‌تر و هنرمندانه‌تر «باربی» گرویگ است.

بنا بر این تا کنون این سه فیلم پیشتازان اصلی این بخش هستند، اما اگر فیلم دیگری از ناکجا با کنار زدن این آثار مطرح جایزه بهترین فیلم را برای خود کرد، متعجب نشوید. فیلم دیگری که به نظر عده‌ای از منتقدان می‌تواند از شانس‌های این بخش باشد، «جاماندگان» اثر الکساندر پاین است – فیلمی عامه‌پسند با روایتی واقع در ایام کریسمس که احساس خوبی را برای مخاطبان خود فراهم می‌آورد، و در ایام آتی اکران خواهد شد.

البته دخیل کردن فیلم «رنگ ارغوانی» در این لیست برای من به فاکتورهای بیشتری احتیاج خواهد داشت. این فیلم هنوز به اکران عمومی نرسیده و آخرین تیزرش آنچنان گیرا نبود – نظرات مخاطبان در اکران‌های ویژه این فیلم به نسبت مثبت بود، اما با استناد به نظرات این افراد بازیگران مکمل عملکرد درخشان‌تری نسبت به بازیگر زن نقش اصلی این فیلم فانتازیا بارینو داشته‌اند.

باقی لیست «کارشناسان» تقریباً قابل پیش‌بینی است و تمام مدعیان را در خود جای داده، بنا بر این نسبت به سال‌های گذشته فصلی با انتخابات مورد انتظارتری را پیش رو داریم. از رتبه ۴ تا ۱۰ این لیست به ترتیب فیلم‌هایی نظیر «باربی»، «جاماندگان»، «مایسترو»، «زندگی‌های گذشته»، «رنگ ارغوانی»، «داستان آمریکایی» و «آناتومی یک سقوط» حضور دارند.

به نظر من خروج «منطقه مورد علاقه» از لیست ده فیلم ابتدایی نکته جالبی بود، و همان طور که از ماه مه اشاره می‌کردم فیلم جاناتان گلیزر در بافت اسکار جایی ندارد. این فیلم برای ذائقه‌های خاص است. البته سوءبرداشت نشود، من این فیلم را دوست داشتم، اما این فیلمی تجربی با فضای خشک است که به سختی بتواند نظر رای‌دهندگان اسکار را به خود جلب کند.

بعد از ۱۰ فیلم ابتدایی می‌توان به آثار شاخص دیگری نظیر «آنسوی دنیای عنکبوتی»، «سالتبرن»، «اِیر»، «ناپلئون»، «راستین»، «همه ما غریبه‌ها»، «منشا» و «پسران در قایق» نیز اشاره داشت.

البته دو فیلم «ناپلئون» به کارگردانی ریدلی اسکات و «رنگ ارغوانی» به کارگردانی بلیتز بازاول همچنان اکران نشده‌اند و باید تا دسامبر منتظر آن‌ها بمانیم. اگر این آثار در رقابت اسکار تغییری به وجود نیاورند، مطمئناً رقابت میان فیلم‌های نولان، اسکورسیزی و لانتیموس خواهد بود.