به گزارش سوره سینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» به عنوان سومین نشست از اولین روز جشنواره در برج میلاد برگزار شد. این نشست با حضور اصغر نعیمی کارگردان، محسن شیرازی تهیهکننده و محسن غلامی طراح صحنه در خانه جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محسن شیرازی؛ تهیهکننده فیلم گفت: نطفه فیلم ما تقریباً یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ما حس کردیم این قصه را میتوانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.
وی درباره حمایت بنیاد روایت فتح از این فیلم و اینکه آیا تأثیری بر قصه داشته است یا نه، بیان کرد: حمایت بنیاد از این فیلم به اعتقاد من نشاندهنده یک عزم جدی برای پرداختن به چالشهای اجتماعی با رویکرد کاهش هزینههای اجتماعی است. حتماً این فیلمنامه به چالشهایی پرداخته که از نظر آنها قابل سرمایهگذاری بوده است و از آنجایی که اطلاع داریم حمایت بنیاد از آثار سینمایی با جدیت ادامه دارد.
این تهیهکننده گفت: پروژه روابط عمومی دارد و متریال تبلیغاتی فیلم مشخص است. ما شعار فرزندآوری ندادهایم و به نظرم این ماجرا و سؤالات به فیلم ارتباط ندارد.
سپس اصغر نعیمی؛ کارگردان این فیلم سینمایی گفت: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت. سال گذشته موفقیتهایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را داشتیم. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش میکنم به احترامشان ایشان یک دقیقه سکوت کنیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفهای است. دنبال راهکارهایی هستم تا به صورت سالم با مردم ارتباط برقرار کنم. وقتی به فیلمهایم نگاه میکنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلمهای اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلمهای کمدی مطلق داریم که موفق بودهاند اما علاقهمندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است.
نعیمی افزود: یکی از فیلمهایی که من دوستش دارم فیلم «بیوفا» بود که حس شیرینی داشت. در فیلم «دو روز دیرتر» هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینههای اجتماعی را هم به قصه اضافه کنم. برای من پرداختن به مسائل خانوادههای متوسط بدون چیزی که به آن سیاهنمایی میگویند، اهمیت دارد. درنهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.
محسن غلامی؛ طراح صحنه فیلم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیهکننده بار مالی کم و زیادی دارد. باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن انصافاً برای تهیهکننده که از منابع مالی ایشان هم اطلاع داشتیم، سخت بود.
وی افزود: در این فیلم هم باید به فکر فضاسازی کار و هم رضایت کارگردان و فیلمبردار میبودیم. باید همه این فاکتورها را جمعبندی میکردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی درستی داشته باشد. تقریباً همه لوکیشنهای ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.
اصغر نعیمی درباره عدم حضور بازیگران در نشست خبری بیان کرد: من حامل سلام بازیگران اصلی و عوامل دیگر فیلم هستم و قهری با جشنواره اتفاق نیفتاده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه و مدیر فیلمبرداری ما در خارج از کشور هستند. تدوینگر هم به دلیل ضرورت آماده کردن یکی از فیلمهای جشنواره مشغول هستند. فرهاد آییش هم اجرای تئاتر داشتند و ساعتی در خدمتشان بودیم و ناگزیر خانه جشنواره را ترک کردند.
وی درباره سرگردان بودن فیلم میان درام و کمدی توضیح داد: این مسئله نوعی ژانر مشخص است و رفت و برگشت میان لحظههای شیرین و درام از مختصات این ژانر است. از آنجایی که خودم دلبسته ژانر و سینمای کلاسیک هستم، سعی کردم این قواعد را رعایت کنم.
نعیمی توضیح داد: روایت فتح کار جالبی کرده که وارد این عرصه شده است. چه چیزی زیباتر از اینکه فیلمی ساخته شود تا مسائل جوانان را مطرح کند و با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. من فیلمساز بودجهخوار نیستم. وقتی فیلم میسازم فکر میکنم که این فیلم با مردم ارتباط برقرار کند. ما قرار گذاشتیم تا فیلمی بسازیم تا حداقل بودجهای که برایش صرف شده از بین نرود. به نظر من روایت فتح کار شجاعانهای انجام داده است و باید این محافظهکاری کنار گذاشته شود.
چرا باید در نهادها فیلمهایی بسازیم که در اکران و با مردم ارتباطی نداشته باشند و بعد به آنها فیلم ارزشی بگوییم. ارزش در ارتباط برقرار کردن با مردم است.
این کارگردان ادامه داد: ما وقتی فیلم میسازیم با گسترهای از مخاطبان مواجه هستیم. من این فیلم را در نسخه اولیه و نهایی به دلیل تعهدی که به سلامت فیلم داشتم با گروههای مختلفی آن را تماشا کردم. من از هیچکدام بازتاب منفی نگرفتم. صمیمانه میگویم یک شوخی در فیلم بود که ما نسبت به آن مشکوک بودیم. به رغم اینکه خودم خیلی آن صحنه را دوست داشم اما برای حفظ حرمت سرمایهگذار و خودم آن شوخی را از فیلم درآوردم. دوست ندارم به هر قیمتی مخاطب جذب کنم و من فیلم خندهدار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.
نعیمی افزود: معمولاً فیلمهای من در نمایش عمومی موفق بودهاند اما امروز در شرایطی هستیم که موفقیت فیلم صرفاً بسته به خود فیلم نیست. پروسه اکران بسیار پیچیده است. اگر شرایط مناسب برای این فیلم فراهم شود قطعاً با مخاطب ارتباط برقرار میکند زیرا با دل و صمیمیت ساخته شده است، مگر اینکه سنگ از آسمان ببارد.