سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۴۰۲ در ۴:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «آپاراتچی» برگزار شد؛

علی طاهرفر: دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد!

Ali-TaherFar

علی طاهرفر؛ کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» گفت: اصلاً دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد‌ کمدی موقعیت نبوده است.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر به عنوان نخستین نشست در روز پنجم جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به رسم هر روز جشنواره، روز چهارم به زنده‌یاد آتیلا پسیانی تقدیم شد.

در این نشست، علی طاهرفر؛ کارگردان، سجاد نصراللهی؛ تهیه‌کننده، جعفر محمدشاهی؛ طراح صحنه، مسعود ملکی؛ مجری طرح، بهنام تشکر، تورج الوند، رضا ناجی، حسین عابدینی، جلیل طایفی، امید مبصری، محمدولی فروتن و امین گلستانه از جمله بازیگران این فیلم حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، سجاد نصرالهی؛ تهیه‌کننده فیلم گفت: این فیلم، برگرفته از کتاب «آپاراتچی» است. نزدیک به یک سال و نیم، پیش‌تولید طول کشید و پس از آن‌ تولید را آغاز کردیم. شرایط این پروژه به دلیل این که در دهه ۶۰ می‌گذشت، مقداری متفاوت بود. در نهایت فکر می‌کنم توانستیم کار مورد قبولی را ارائه دهیم.

علی طاهرفر؛ کارگردان «آپاراتچی» گفت: جلیل طایفی یکی از فیلمسازان دهه ۶۰ ما است و در استان تبریز، کارهای مختلفی در حوزه پخش انجام می‌دهد. او بخشی از فروش بلیت‌ فیلم‌هایش را هم به صورت خودجوش به جنگ‌زده‌ها ارائه می‌دهد. زمانی که فیلمنامه این اثر نوشته شد، سراغ مابه‌ازای بیرونی آن رفتیم‌.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم شما در راستای جریانی است که با فیلم «فسیل» در سینما ایجاد کرد است، گفت: اصلاً دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد‌ کمدی موقعیت نبوده است.

وی افزود: فیلم با نگاهی به کتاب «آپاراتچی» ساخته شده و بخش‌هایی از خاطرات را هم آورده‌ایم. ما می‌خواستیم مخاطبانمان یک اثر نوستالژی دهه ۶۰ را همراه لحظاتی شیرین تماشا کنند. «آپاراتچی» برای مخاطب عام است. دو جریان فکری تحجر و شبه روشنفکری در هنر ایران تأثیر زیادی داشته و به بخشی از آن در فیلم اشاره ‌شده است. فیلمسازهای شهرستان مهجور و مظلوم هستند.

وی تصریح کرد: عنوان فیلم اولی خیلی من را اذیت می‌کند. درست است که عنوانش بخش نگاه نوست؛ اما همه ما را به چشم فیلم‌اولی ما را می‌بینند.

تورج الوند؛ بازیگر «آپاراتچی» از تجربه بازی در این فیلم صحبت کرد و گفت: از این که نقشی به زبان شیرین آذری بازی کردم، خوشحالم. هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم با این گویش بازی کنم زیرا برای من سخت بود؛ اما اکنون فکر می‌کنم بازی در این نقش روی پرده سینما به اصطلاح درآمده است.

وی اضافه کرد: همواره به استقبال نقش‌های جدید و سخت می‌روم و در این نقش‌ها، تمایل بیشتری برای بازی دارم.

جلیل طایفی؛ کارگردان تبریزی و صاحب خاطرات شفاهی کتاب «آپاراتچی»، به زبان ترکی صحبت کرد و گفت: من خیلی بلد نیستم فارسی صحبت کنم‌. در کل باید بگویم که من تاکنون ۱۲۰ فیلم کار کردم و نزدیک به ۸۰ فیلم، مجوز پخش از ارشاد گرفته است.

رضا ناجی؛ بازیگر فیلم «آپاراتچی» اظهار داشت: جلیل طایفی ۴۵ سال در عالم هنر زحمت کشیده؛ اما چون سواد ندارد و همیشه به زبان ترکی کار کرده، شاید خیلی مشهور نشده است. این فرد عاشق سینما است و چندین دهه پیش که با سوپر ۸ میلی‌متری فیلم می‌ساخت، من در چند فیلم او بازی کردم.

وی افزود: زندگی جلیل طایفی به صورت کتاب «آپاراتچی» منتشر شده و خوشحالم که حالا این کتاب به فیلم تبدیل شده است.

حسین عابدینی دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» عنوان کرد: زمانی که آقای طاهرفر فیلمنامه را برای من ارسال کرد، با وجود کوتاهی نقش، به دلیل آذری بودن فیلم دوست داشتم آن را بازی کنم.

وی اضافه کرد: من جوان‌ترین بازیگری هستم که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفته‌ است. در ترکیه فیلم‌های مجید مجیدی طرفداران زیادی دارد و به من پیشنهاد بازی دادند و گفتند می‌توانی با پول بازی در فیلم‌های ترکیه‌ای چند سال بعد در ترکیه خانه بخری؛ اما من گفتم که شما می‌خواهید در ترکیه به من خانه‌ای دهید و تمام ایران را از من بگیرید! بعد از ۱۵ سال کار هنری، خیلی حرف‌ها دارم؛ اما تنها این را می‌گویم که تا مرگم در ایران خواهم ماند و برای مردم ایران بازی خواهم کرد.

در ادامه نشست، محمدولی فروتن؛ بازیگر این فیلم سینمایی بیان داشت: کار اهالی رسانه بسیار سخت است و دستان همگی‌ شما را می‌بوسم. این فیلم ادای دینی به بچه‌هایی بود که با ۲۰۰ هزارتومان هنوز هم فیلم می‌سازند. فیلم‌های ما باید برای مردم باشد؛ نه قشر فرهیخته. زیرا فرهیخته‌ها خودشان می‌فهمند.

امین گلستانه دیگر بازیگر فیلم «آپاراتچی» گفت: خدا را شکر که در این پروژه در خدمت دوستانم بودم. انرژی خوب عوامل پشت‌صحنه را امروز روی پرده سینما مشاهده کردیم.

در ادامه برنامه، مسعود ملکی؛ پژوهشگر و مجری طرح «آپاراتچی» تأکید کرد: از سال ۱۳۸۸، تلاش داشتیم تا ایده‌های مردمی را در فرهنگ و هنر پیگیری کردیم. تا سال ۱۳۹۸، مصاحبه‌های بسیاری گرفتیم که یکی از خروجی‌هایش، گفت‌‌وگو با جلیل طایفی بود. امروز که می‌بینم ایشان در کنار ما هستند، خستگی از تن ما خارج شد.

در ادامه این نشست خبری، همه عوامل فیلم روی صحنه، کتاب «آپاراتچی» را در دست گرفتند و حضار آن‌ها را تشویق کردند.

سپس ملکی افزود: واقعیت جامعه ایران از تخیل نویسنده‌های ما جلوتر است. برای نجات هنر، نیازمند ساخت آثاری هستیم که قصه‌شان را از دل کتاب‌ها گرفته‌اند.

جعفر محمدشاهی طراح صحنه «آپاراتچی» گفت: کار کردن در پشت صحنه سینمای ایران مانند عملیات جنگ است. ما در این دوره جشنواره، فیلم جنگی‌ای دیده‌ام که بیشتر شبیه به تله‌تئاتر است. زیرا این افراد جنگ‌ را ندیده‌ و هیچ تحقیقی نکرده‌اند‌ و در واقع صرفا چند عکس از آن دوران دیده‌اند.

وی ادامه داد: من بعد از دو دهه و اندی کار کردن در سینما، فیلم اولی نیستم‌. درست است که کارگردان، فیلم اولی است؛ اما عوامل دیگر فیلم اولی نیستند. بنده خلاف نظر عده‌ای معتقد هستم که فیلم‌هایی برای جشنواره انتخاب می‌شوند که خوب نیستند.

این طراح صحنه تأکید کرد: می‌توانم درباره تک‌تک پلان‌‌ها صحبت کنم و باید بگویم که «آپاراتچی» به‌شدت سخت، اما شیرین بود.

ابوذر حیدری؛ تدوین‌گر فیلم «آپاراتچی» عنوان کرد: ای‌کاش فیلم ما هم در سودای سیمرغ بود. من فکر می‌کنم حق ما خورده شده‌ است. در هر صورت مردم و رسانه‌ها نظرشان را درباره فیلم‌ خواهند گفت.