به گزارش سوره سینما، نشست رسانهای فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری بهعنوان نخستین نشست روز هفتم چهلودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به رسم روزانه جشنواره این دوره، امروز به مرحومه بیتا فرهی تقدیم شد. دختردایی مرحومه روی سن آمد و مجتبی امینی از ایشان تقدیر کرد. دختردایی مرحومه فرهی گفت: میدانم که روح بیتا اینجاست و خیلی هم خوشحال است.
در ادامه نشست فیلم «آسمان غرب»برگزار شد.
در این نشست، حبیب والینژاد؛ تهیهکننده، محمد عسگری؛ نویسنده و کارگردان، میلاد کیمرام، امیرحسین آرمان، آرمین رحیمیان، روحالله زمانی؛ بازیگران، میثم مولایی؛ تدوینگر، علیرضا برازنده؛ مدیر فیلمبرداری، بهزاد جعفریطادی؛ طراح صحنه، بهزاد آقابیگی؛ طراح لباس، مسعود سخاوتدوست؛ آهنگساز، ایمان کرمیان؛ مسئول جلوههای ویژه میدانی و جواد مطوری؛ مسئول جلوههای ویژه بصری حضور داشتند.
محمدرضا مقدسیان مجری نشستهای رسانهای فیلم فجر در ادامه این نشست از حضار خواست تا عکاسان حاضر در جشنواره که تلاشهای بسیاری انجام میدهند را تشویق کنند و سپس درخواست کرد تا حضار بایستند و قهرمانانی مانند شهید شیرودی و فرماندهان ارتش حاضر در نشست را تشویق کنند.
نشست با صحبتهای والینژاد آغاز شد و این تهیهکننده گفت: من و دوستانم سعی کردیم در حد توانمان بخشی از ایثار و فداکاری شهدا و فرماندهان ارتش و مردم کردستان را مقابل ارتش بعث عراق نشان دهیم.
وی افزود: ۴ سال پیش اردلان عاشوری یکی از دوستانم این طرح را برای من تعریف کرد. طی این ۴ سال ما پیشتولید کار را فراهم کردیم و بالاخره امسال توانستیم این کار را کلید بزنیم. ساخت این فیلم کار سختی بود و شگفتیهای خودش را دارد اما اگر حمایت فرماندهان ارتش و دوستان هوانیروز نبود، امکان ساخت این فیلم فراهم نمیشد. برای چنین کاری باید یک قرارگاه لجستیک ساخته میشد و به دستور امیر ارتش این امکان فراهم شد.
محمد عسگری؛ کارگردان فیلم بیان کرد: برای نگارش فیلمنامه یک مقطع زمانی و یک زمینه تاریخی را در نظر داشتیم. در روزهای نخست جنگ تحمیلی یک حماسهای رقم خورد و تلاش کردیم تا آن را به تصویر بکشیم.
وی افزود: من چند راه داشتم، یکی اینکه کتابها و فایلهای صوتی باقی مانده از آن زمان را مطالعه کنم و دیگر اینکه با همرزمان شهید در آن زمان گفتگو کنم. طی این گفتگوها فانوس راه و مسیری که باید پیش میرفتم، برایم روشن شد. در گفتگو با این عزیزان من در جریان جزئیات آن روزها قرار گرفتم و به شخصیت شهید شیرودی نزدیک شدم. حدود ۷۰ درصد این فیلم طبق وقایع واقعی است. کار ما تاریخنگاری نبوده و سعی کردیم داستان را دراماتیزه کنیم تا به زبان سینما روایت شود.
این کارگردان ادامه داد: این فیلمنامه براساس گفتگوهای رخ داده با همرزمان شهید یا مصاحبههایی که هست، نوشته شده است. ما وقایع واقعی را در قالب قصه و سینما روایت کردیم و تمام تلاش من این بوده که اتفاقات در مسیر زندگی شهید رخ دهد. مثلاً شهید سهیلیان ۲۱ مهر به گونه دیگری شهید میشوند اما من میخواستم دین خودم را به هوانیروز و شهدای آن ادا کنم. به عقیده خودم هم کار اشتباهی نکردم.
عسگری در پاسخ به پیوست شخصیت شهید شیرودی با امام خمینی (ره) و سانسور شدن این اتفاق گفت: شهید شیرودی در فیلم چندین جمله از امام خمینی (ره) بیان میکند. او عکس امام را در جیب خودش دارد و چیزی هم سانسور نشده است.
میلاد کیمرام گفت: بسیار دلتنگ بودم و بسیار خوشحالم که بعد از ۶ سال شما را میبینم. جا دارد خیرمقدمی به مهمانانمان از ارتش بگویم و ابوذر شیرودی؛ فرزند علیاکبر شیرودی، دختر و همسرشان هم امروز در بین ما هستند. همچنین دختر شهید سهیلیان، پسر شهید همت و فرزند شهید همدانی نیز اکنون در اینجا هستند، لطفاً به افتخار این عزیزان ایستاده آنها را تشویق کنیم.
وی در مورد نقشی که در این فیلم ایفا کرده است، توضیح داد: شهید شیرودی، هشتمین شهیدی است که من نقش او را ایفا کردهام.
کیمرام درباره روند رسیدن به نقش خود ادامه داد: در نشست و برخواستها و تحقیقاتی که داشتیم، تمام سعیام را کردم که نقش شبیه شخصیت شهید علیاکبر شیرودی شود. پسر شهید به من گفتند که این کاراکتر شبیه به پدرشان هست و این برایم باارزش است. من باید جنگی را بازی میکردم که ندیدهام.
امیرحسین آرمان بازیگر دیگر این فیلم عنوان کرد: یک جمله کلیشهای بود که در این فیلم برایم معنا پیدا کرد؛ «این نقش من را انتخاب کرد.» هرچه جلوتر رفتم زوایای این شخصیت بیشتر برای من نمایان شد.
به برادر شهید قول دادم که شان این شهید را حفظ کنم و امیدوارم که این اتفاق رخ داده باشد.
وی درباره ادای لهجه کُردی در این فیلم توضیح داد: از همان گریم اولیه و تراشیدن مو با نقش کلنجار میرفتم و فکر میکردم که هنوز آنطور که دلم میخواهد، نیست. با مردم و عشایر صحبت میکردم و یک روز لهجه کُردی را امتحان کردم و روز بعد به آقای عسگری گفتم که این نقش را با لهجه بازی کنیم.
آرمین رحیمیان در ادامه این نشست گفت: باعث افتخار است که این نقش را بازی کردم و ارتباطی که باید با آن وسایل لجستیک برقرار میکردیم، برایم خیلی جذاب بود. اساساً سینما دینی به واقعیت ندارد. امر واقع؛ الزاماً نمیتواند دراماتیک باشد اما میتواند مهم باشد. این مسئله خطکشی برای ایراد گرفتن از سینما نیست.
روحالله زمانی؛ بازیگر دیگر این فیلم بیان کرد: خوشحالم که در چهلودومین دوره جشنواره حضور دارم و خوشحالم که بخش کوچکی در این فیلم را داشتم. شهدای ما خیلی مهم هستند و آدم تا عزیزی را از دست ندهد قدر زندگی را نمیداند.
علیرضا برازنده؛ مدیر فیلمبرداری این فیلم گفت: درباره حرکت دوربین در این فیلم یک استراتژی داشتیم و به نتیجه رسیدیم که خیلی از سکانسهای ما قطع نشوند و لانگتیک باشند.
میثم مولایی؛ تدوینگر فیلم گفت: من سال گذشته مدتی با آقای عاشوری روی فیلمنامه کار کردیم و همچنین با آقای عسگری نیز تا همین امروز صبح، روی فیلمنامه کار میکردیم. روند اینگونه بود که درباره جزئیات همه چیز صحبت کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که با این سه جنگ رفتار متفاوتی داشته باشیم. خودمان را در چالش انداختیم تا نگاه متفاوتی به سکانسهای جنگ داشته باشیم.
مسعود سخاوتدوست؛ آهنگساز مطرح کرد: بحث نظری این موسیقی به مراتب مهمتر از بحث عملی کار بود. ما حدود ۳ ماه درگیر ابجکتیو و سوبژکتیو بودیم. من ۵ سال در مدرسه شهید شیرودی درس خواندم بدون اینکه بدانم این شخصیت چه کسی هستند و این موسیقی باعث شد که ادای دینی به این شخصیت داشته باشم.
بهزاد جعفریطادی؛ طراح صحنه گفت: «آسمان غرب» کار سختی بود و در صحنه و لباس خیلی چالش داشت. سختترین صحنه ورودی شهر سرپل ذهاب بود زیرا باید در این فیلم این لوکیشن ساخته و تخریب میشد.
بهزاد آقابیگی؛ طراح لباس عنوان کرد: من برای این فیلم آرزوی موفقیت میکنم.