سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۴۰۳ در ۴:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب

نشست رسانه‌‌ای پنجمین جشنواره فیلم کوثر برگزار شد

Neshast-Kosar1

نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر با حضور مدیران این رویداد سینمایی و اهالی رسانه با اجرای دکتر مهدی طهماسبی چهارشنبه ۲۷ تیرماه در سالن شهید رسول زاده برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوثر، در ابتدای این نشست فرحروز فاتحی، رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر و مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان را با برعهده گرفتن نقش‌های فرهنگی در جامعه شاهد هستیم، افزود: امروز شاهد رویش‌های بسیار خوبی در انقلاب هستیم و شرایط زنان، آزادی و حضور آن‌ها نیست به پیش از انقلاب رشد چشمگیری داشته است. امروزه زنان ما به صورت آزادانه در حال کار و فعالیت بوده و در دانشگاه به صورتی چشمگیر مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که ما را به مقصود خود می‌رساند، موضوع سینما است. در ایام دفاع مقدس رزمنده‌ها بیشتر دیده می‌شدند و به همین دلیل در ابتدا عمده فیلم‌های دفاع مقدس به مقوله ایثار و شهادت اختصاص داشت. اما امروزه به نقش زنان نیز توجه شده اما آنچه اتفاق افتاده کافی نیست و باید به نقش زنان در لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی توجه شود. به منظور پاسداشت زنان ایثارگر، جشنواره فیلم کوثر را در بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش پیگیری کردیم. یکی از خلاهای موجود در مقوله زنان، بحث سینما است. باید نقش زنان ایثارگر به صورتی ویژه در دوران انقلاب و دفاع مقدس بررسی شود و متاسفانه تاکنون نسبت به موضوع زن در سینما توجه جدی صورت نگرفته است، در حالی که این قشر از جامعه در دوران انقلاب و پس از آن نقش زیادی داشتند.

فاتحی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ پیامی را در قالب کنگره‌ای برای زنان ارسال کرده و نقش زنان ایثارگر را به عنوان الگوی نه شرقی و نه غربی و در قالب الگوی سوم زن تمدن ساز ارائه کردند. جهان امروز تشنه ارائه الگوهای تازه است و به عنوان مثال در حمایت از غزه، زنان نقشی پیشتازانه برعهده دارند. در دنیا برای هر مقوله فرهنگی، در ابتدا فیلمی ساخته می‌شود تا جریانات مختلف افکار مردم را مطابق خواسته‌های خود جهت دهی کنند. بر همین اساس باید به سینما توجه کافی داشته باشیم و بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش به این مقوله به صورت جدی توجه دارد.

Neshast-Kosar4

وی عنوان کرد: رهبری در سال گذشته فرمودند باید برای حضرت خدیجه در شعر کاری صورت بگیرد و ما فراخوانی را منتشر کردیم و مجموعه شعری با همکاری دکتر قزوه منتشر شد. در این مسیر سازمان‌های دولتی و غیر انتفاعی نیز همراه ما بوده‌اند. این بنیاد با اعضای خود که از خانواده‌های ایثارگران هستند و جمعی ۲۵۰۰ نفره را تشکیل می‌دهد، به صورت جهادی و انقلابی به مسیر خود ادامه می‌‌دهد.

فاتحی در پایان صحبت‌های خود گفت: وقفه پانزده ساله جشنواره دلایلی داشت و حمایت‌های لازم از این رویداد صورت نگرفت. تلاش می‌کنیم این جشنواره را به صورت هر دو سال یک بار ادامه دهیم و در طول سال نیز اقداماتی از جمله برگزاری نشست‌های تخصصی در دستور کار این رویداد قرار دارد.

در ادامه دکتر فرهاد قائمیان رئیس هیئت داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر گفت: بخشی از بار سنگین رویدادهای فرهنگی و هنری این سرزمین بر دوش اهالی رسانه است و به همین دلیل از همه آنان سپاسگزارم. جشنواره فیلم کوثر پس از پانزده سال مجددا در حال شکل گیری است و این رویداد باید بسیار زودتر از این‌ها برگزار می‌شد. این جشنواره به همت سرکار خانم فاتحی و آقای باکیده شروع به کار کرده است و در این مدت شاهد تلاش‌های این عزیزان برای برگزاری این جشنواره به صورت گسترده و در سطح بین‌المللی بودم.

قائمیان افزود: این رویداد به نام حضرت فاطمه زهرا شکل گرفته است و افتخار می‌کنم که در این جشنواره حضور دارم. در این ایام تلاش کردیم تا با نام حضرت فاطمه و زینب کبرا این جشنواره را پیش برده و اهداف این دو بزرگوار را در به صورت وسیع و به شکلی تصویری ارائه کنیم.

این هنرمند یادآور شد: تصویر در سینما مهمترین عامل برای شناخت اهداف این دو بزرگوار و سیره ائمه است و امیدوارم این اتفاق را در سال‌های بعد نیز به صورت گسترده‌تری صورت دهیم. باید تلاش کنیم تا اهداف نهضت امام حسین(ع) را به صورت شفاف تر به نسل جوان ارائه کرده و در این باره عزاداری‌ها برای ما بسیار عزیز و مهم است، اما نیاز است تا در کنار آن اهداف حضرت را هم بازنمایی کنیم.

قائمیان با بیان اینکه فعالیت بانوان در عرصه سینما داری اهمیت بسیاری است، ادامه داد: پشتوانه جامعه ما بانوان هستند و باید در فیلم‌های دفاع مقدس به جایگاه زنان به صورت ویژه پرداخته شود، چراکه شهدا و بزرگانی که در دفاع مقدس جانفشانی کردند، کار خود را به واسطه پشتوانه‌ای همچون بانوان این سرزمین صورت دادند.

Neshast-Kosar3

در ادامه این نشست، قائمیان اعضای هیئت داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش فیلمنامه ۱۳۵ ثانیه‌ای، انسیه شاه حسینی، هادی مقدم دوست و مهدی بیاتی آثار را داوری خواهند کرد.

در بخش فیلم‌های مستند، داستانی، پویانمایی و نماهنگ نیز مهناز مظاهری، سعید توکلیان، حمیدرضا مدقق، مهدی عظیمی و جمال شورجه آثار را ارزیابی می‌کنند.

در بخش بین‌الملل نیز خانم اروی جمال از لبنان، الهام سلطان از سوریه و فرهاد قائمیان، پرویز فارسیجانی و فاطمه فراهانی  از ایران داور خواهند بود.

در بخش مسابقه سینمای ایران نیز نادره ترکمانی، محمدحسین لطیفی، عبداله باکیده، محسن علی اکبری و مهدی سجاده چی داوری را برعهده دارند.

قائمیان در ادامه بیان کرد: در کنار این بزرگان در هئیت انتخاب و داوری بسیار آموختم و شاهد دقت و حساسیت آن‌ها در فرآیند انتخاب‌ها بودم. یادی کنیم از حرکت اسرا به سمت شام در این روز و بدانیم در این راه سختی‌های بسیار زیادی کشیده شده و تا امروز نیز حرکت و اهداف نهضت بزرگ حسینی پابرجا بوده و امروز می‌توانیم خود را از یاران امام حسین(ع) بدانیم.

نهال قاضی‌خانی ، فرزند شهید مدافع حرم مهدی قاضی خانی که در این نشست حضور داشت نیز گفت: روزی که خدمت حضرت آقا رسیدم سه سالم بود و پدرم تازه به شهادت رسیده بود. من عمامه ایشان را طلب کردم چراکه این عمامه همچون چتری است که ما مردم ایران زیر سایه آن زندگی می‌کنیم.

همسر این شهید مدافع حرم نیز در سخنانی ابراز کرد: افتخار می‌کنم همسر شهید مجاهد مهدی قاضی خانی هستم. ایشان در شهر حلب سوریه به شهادت رسیدند و از ایشان سه فرزند به یادگار مانده است. امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا باشیم. صبر زینبی موهبتی است که از آن خوردار هستیم و لازم است تا با صلابت بیشتر به راه خود ادامه دهیم و بسیار خوشحالم که در این برنامه یاد و خاطره شهدا گرامی داشته می‌شود.

در ادامه مراسم از پوستر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر که توسط پریا امیری طراحی شده استرونمایی شد.

سپس ناصر باکیده دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری ماه محرم گفت: حضور خانواده معظم شهدا در این نشست باعث افتخار است و امیدوارم به برکت نفس و روح شهدا بتوانیم قدم‌های موثری را در راه اهداف آنان برداریم. این اتفاق از صدر اسلام تا به امروز ادامه داشته و نقطه تعالی آن واقعه عاشورا محسوب می‌شود. نهضت انقلاب اسلامی نیز در ادامه این جریان عظیم محسوب می‌شود که در ادامه اهداف جشنواره کوثر بر مبنای آن ادامه یافته است.

باکیده ابراز داشت: متاسفانه از سال ۸۸ تا به امروز فعالیت این جشنواره متوقف شده بود و از اهالی رسانه می‌خواهم زبان مطالبه گر در جهت تحقق اهداف جشنواره باشند. از اسفندماه سال گذشته به صورت جدی به اعلام فراخوان این جشنواره فکر کرده و پس از پایان تعطیلات نوروز، آن را رسانه‌ای کردیم و در این مدتبیش از ۱۲۰۰ اثر دریافت شد. در ابتدا تلاش ما بر احیایجشنواره‌ای بود که فعالیت آن به مدت پانزده سال متوقف شده بود. در طول مدت اعلام فراخوان جشنواره تلاش کردیم تا بحث الگوی زن سوم تمدن ساز را که مطابق فرمایش حضرت امام مطرح شده است را با حضور کارشناسان و در قالب نشست‌های مختلف بررسی کنیم و در طول این مدت در خدمت هفتاد فیلمساز علاقه‌مند به چنین مضامینی بودیم.

باکیده خاطرنشان کرد: این بحث‌ها در دانشگاه‌های فرهنگی کشور از جمله دانشگاه الزهرا مطرح شد و رسانه‌هایی در قبال این موضوع با ما همکاری داشتند. برای ترسیم الگوی زن سوم تمدن ساز نباید صرفا به برگزاری جشنواره اتکا شود و در برنامه ما، مجموعه فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شد و در نشستی تخصصی میزبان بانوان بودیم و راهبردهای این موضوع مورد موشکافی قرار گرفت. جشنواره میدان رقابت توام با رفاقت است و تلاش کردیم آسیب‌های سینما در ارتباط با موضوعی که دنبال می‌کردیم را مورد بررسی قرار دهیم.

Neshast-Kosar2

این مدیر فرهنگی خاطرنشان کرد: در این جشنواره نگاهی جدی به حوزه بین‌الملل داشتیم تا بتوانیم سینمای مورد علاقه خود را در جهان رصد کرده و این موضوع را در سرزمین‌های اسلامی به صورت جدی دنبال شد و فعالیت‌های رسانه‌ای در این زمینه در نظر گرفته شد. جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر نمی‌توانست نسبت به ظلم و ستمی که به مردم غزه توسط صهیونیست‌ها شکل گرفته بود بی‌تفاوت باشد و به همین دلیل در بخش‌های ملی و بین‌الملل به آن پرداختیم.

باکیده ادامه داد: کارشناسان عقیده دارند دامنه بحث حجاب و عفاف در قالب زیست عفیفانه قابل گسترش است و به همین دلیل بخشی را به این موضوعاختصاص دادیم.

در بخش فیلم‌های ۱۳۵ ثانیه‌ای که عنوان آن برگرفته از حروف ابجد نام حضرت زهرا(س) است نیز اهدافی را با حمایت قرارگاه حجاب و عفاف وزارت کشور دنبال کردیم.

در بخش ملی ۱۲۱ عنوان فیلم ارسال شد که ۲۳ فیلم یعنی ۱۸ درصد آن توسط بانوان تولید شده است و برای ما جای سوال است که چرا خانم‌ها در این بخش فعالیت محدودی دارند.

در بخش داوری از ۳۵ فرد بهره بدیم که یازده نفر آن‌ها بانوان متخصص در حوزه سینما هستند.

باکیده ابراز داشت: در بخش فیلمنامه از ۳۷ فیلمنامه ۱۳۷ ثانیه‌ای ۱۷ مورد یعنی ۴۶ درصد مربوط به خانم‌ها است که نشان می‌دهد در بخش نگارش و ایده‌پردازی بانوان حضور موثری دارند. همچنین در بین الملل ۴۸ فیلم انتخاب شده که سازنده پانزده عنوان خانم هستند.

دبیر این جشنواره در پایان صحبت‌های خود گفت: به دلیل رخدادهای مهمی که شهادت آیت الله رییسی و برگزاری انتخاباتریاست جمهوری سرآمد آنها بود،فرصتی برای اکران فیلم‌ها فراهم نشد و صرفا اختتامیه این جشنواره روز ۳۱ تیرماه در باغ کتاب تهران برگزار می شود.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش با همکاری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر، سازمان سینمایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۳۱ تیرماه امسال با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار می‌شود.