سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۴۰۳ در ۱:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب

سعید راد درگذشت + زمان تشییع و پیام‌های تسلیت

Saeed-Rad

سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون ایران صبح دوشنبه اول مردادماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، سعید راد که شهریورماه سال گذشته به دلیل زمین‌خوردگی دچار مصدومیت شده بود و به دنبال وخیم شدن وضعیت جسمانی‌اش در بیمارستان بود، صبح دوشنبه اول مرداد بر اثر عوارض این مصدومیت در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

نگاه راد دختر سعید راد خبر درگذشت پدرش را تایید کرد و گفت: پدرم ساعت ۹:۳۰ صبح امروز اول مرداد در بیمارستان از دنیا رفته است.

سعید راد در اواخر دهه ۷۰ به ایران برگشت و پس از سال‌ها دوری از بازیگری با فیلم «دوئل» احمدرضا درویش به سینما بازگشت.

«خداحافظ رفیق» به کارگردانی امیر نادری، «صادق کرده» به کارگردانی ناصر تقوایی، «سفر سنگ» و «خط قرمز» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «عقاب‌ها» به کارگردانی ساموئل خاچکیان، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «پایان خدمت» به کارگردانی حمید زرگرنژاد از جمله آثار ماندگار این بازیگر در سینما هستند.

سریال‌های «گیلدخت»‌، «سرزمین مادری» و «در چشم باد» هم با بازی این هنرمند از تلویزیون پخش شده است.

زمان تشییع سعید راد

مراسم بدرقه پیکر سعید راد چهارشنبه ۴ مردادماه ساعت ۹:۳۰ صبح از ساختمان شماره ۲ خانه سینما (خیابان وصال جنوبی، نبش کوچه شفیعی) به سمت بهشت زهرا(س) ، قطعه هنرمندان انجام می‌شود.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

در متن این پیام آمده است:

«خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت مرحوم سعید راد جامعه هنری کشور را غافلگیرکرد. او از سرمایه‌های ارزنده سینمای ایران بوده است که در کارنامه‌اش آثار ارزشمند بسیاری ثبت شده است.

مرحوم راد، بازیگری بود که در ایفای نقش، به آن‌ها، تشخص، عمق و قدرت می‌داد و همین شاخصه، کیفیت حضور او را بر پرده سینماها متفاوت کرده و شمایلی که او با کوشش و تلاش، چند دهه بر پرده سینماها خلق کرد، غبطه برانگیز، با شکوه و پرقدرت است که بدون شک، این هنرمند را در جایگاه یکی از بزرگان عرصه بازیگری قرار می‌دهد که طی چند دهه در سپهر سینمای ایران خوش درخشیده است.

نقش‌های بسیاری از او در ذهن مردم ایران ثبت و ماندگار شده است. از نقش تیمسار فلاحی فیلمِ «چ» تا خلبان مهردادِ در فیلم عقابها، از اسکندر فیلم دوئل تا کولی فیلم سفر سنگ و همه و همه شمایل نامیرایی هستند که بر پرده سینماها آورد.

دستاورد او برای سینمای ایران مجموعه‌ای از بهترین خاطره‌هاست. سعید راد با برخی آثار ارزشمند خود یکی از قهرمانان سینما خواهد ماند.

تجربه همکاری نزدیک بنده با ایشان برای من شیرین و دلنشین بوده است. او هنرمندی شریف، پرمایه، کاربلد و دغدغه‌مند بود که تعلق خاطرش به مردم و مسائل آنان بویژه نگاهش به اهمیت رونق سینما در استان‌ها و حمایت از بچه‌‎های پرتلاش شهرستان‌ها برای من ستودنی است.

اینجانب ضایعه درگذشت این هنرمند ارزنده را به جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.»

پیام تسلیت معاون سیما

متن پیام محسن برمهانی به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت سعید راد از هنرمندان پیشکسوت و خالق شخصیت های ماندگار سریال های تاریخی تلویزیون موجب تأسف و تألم اینجانب شد.

سعید راد نه تنها یک بازیگر که یک استاد هنرمند اخلاق مدار بود. ذکر احوالات او در زندگی شخصی و مراودات کاری اش می تواند کلاس درس برای جویندگان حوزه سینما و هنر باشد.

رسانه تلویزیون مردم کشورمان به عنوان مخاطبان آن چه بهره ها که از ظرفیت این هنرمند محبوب کشورمان نبرده است.

بازی او در سریال تلویزیونی “درچشم باد” به قدری تاثیرگذار بود که این نقش را برای مخاطب باورپذیر کرد.

و درخشش ایشان در سریال “سرزمین مادری” و دیگر آثار تلویزیونی، گواه بر توانایی زنده یاد سعید راد در نقش های مهم و  جدی است.

بی شک نقش آفرینی های خاطره ساز این چهره توانمند عرصه بازیگری و خلق شخصیت ها و قهرمانان مانا، همیشه در ذهن مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی ماندگار خواهد ماند.

اینجانب ضمن ابراز تأسف از فقدان این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، درگذشت مرحوم سعید راد را به خانواده آن مرحوم و دوستان و جامعه هنری تسلیت می گویم و از درگاه ایزد منان برای بازماندگان صبر جزیل خواستارم.»

پیام تسلیت خانه سینما

در این پیام آمده است: «خانه سینمای ایران درگذشت بازیگر پیشکسوت سینمای ایران زنده‌یاد سعید راد را به خانواده محترم ایشان و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.»

پیام تسلیت موزه سینما

در این پیام آمده است: «موزه سینمای ایران با نهایت تاسف و تاثر درگذشت  سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون را به جامعه هنری ایران تسلیت گفته و از خداوند برای این هنرمند غفران الهی و برای خانواده و سایر بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در این پیان آمده است: «با نهایت تاسف و تاثر باخبر شدیم که جناب آقای سعید راد عزیز بازیگر محبوب، پیشکسوت و متشخص سینمای ایران پس از سالها هنرمندی و تلاش در عرصه سینما درگذشتند.

این ضایعه غم انگیر را به خانواده محترم ایشان، همه همکاران عزیز و به ویژه مردم شریف و هنردوست ایران تسلیت گفته، برای بازماندگان صبر و برای ایشان آرامش و رحمت الهی طلب می‌کنیم.»