سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۴۰۳ در ۱:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب
گفت‌وگو با نیما عبدالعظیمی کارگردان «اهلی»؛

رئالیسم جادویی مرا به آرامش می‌رساند

Nima-Abdolazimi

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم‌کوتاه «اهلی» گفت: این اثر به‌نوعی در سبک رئالیسم جادویی و فانتزی تعریف می‌شود. گویی این سبک فیلمسازی، از نظر روحی و روانی مرا به آرامش می‌رساند.

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم‌کوتاه «اهلی» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران درباره این اثر به سوره سینما گفت: من متولد سال ۷۹ در سنندج هستم و فیلم «اهلی» دومین فیلم‌کوتاه من محسوب می‌شود. این اثر حدود ۲۰ دقیقه است و اولین‌ رونمایی‌اش در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران است. هنوز عرضه بین‌المللی این فیلم را آغاز نکرده‌ایم اما پیش از این فیلم در شورت لیست چهاردهمین جشن ایسفا هم حضور داشت.

وی درباره ایده فیلم‌کوتاه خود گفت: این اثر به‌نوعی در سبک رئالیسم جادویی و فانتزی تعریف می‌شود. داستان آن درباره مردی است که کباب‌فروشی سیار دارد و شبی که از سر کار به خانه باز می‌گردد، با بزغاله‌ای جادویی مواجه می‌شود.

Ahli1

این کارگردان ادامه داد: دغدغه من درباره سینما و فیلمسازی، این است که باید بتوانیم مخاطب را از زندگی روتین خود بیرون بکشیم. از این منظر می‌توان گفت فیلم‌کوتاه «اهلی» محصول همین دغدغه من است. در مرحله نوشتن فیلمنامه این فیلم، وقتی متن کامل شد احساس کردم به آن چیزی که در درون به آن بسیار نزدیک بودم رسیده‌ام. امروز هم فیلمنامه‌ای در دست نگارش دارم به نام «وحشی» و تمایل دارم آن را هم در همین ژانر و سبک بسازم. گویی این سبک فیلمسازی، از نظر روحی و روانی مرا به آرامش می‌رساند.

وی افزود: اینکه در سینمای ایران بسیاری از فیلم‌ها به سمت روایت‌های اجتماعی رفته است هم مزید بر علت شد که به سمت این جنس فیلمسازی بروم. احساس می‌کنم گاهی همین زندگی روزمره را در سینما بازتولید می‌کنیم اما وقتی پای رئالیسم جادویی به میان می‌آید، مخاطب بیشتر می‌تواند با آن همراه شود.

عبدالعظیمی درباره وجوه متمایز فیلم خود هم گفت: داستان «اهلی» به نوعی یک قصیده بومی است که سینه‌به‌سینه به ما رسیده است. داستان «مرد‌آزما» در خیلی از فرهنگ‌ها وجود دارد. اینکه یک حیوان جادویی در یک جاده تاریک و خلوت، در مسیر انسان‌ها ظاهر می‌شود. این قصه در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد اما جذابیت آن  برای من این بود که گویی یک داستان بومی را، مدرنیزه و امروزی می‌کند. به نوعی می‌توان گفت با یک ژانر بومی مواجه هستیم.

Ahli2

کارگردان «اهلی» درباره حضور فیلم‌کوتاه خود در چهل‌ویکمین جشنواره تهران، توضیح داد: به نظرم بزرگ‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای فیلمسازان ایران و خانواده فیلم‌کوتاه ایران رخ دهد، حضور در همین رویداد است. جشنواره فیلم‌کوتاه تهران یک پل ارتباطی میان همه فیلمسازان سینمای کوتاه در سراسر ایران است. این جشنواره می‌تواند محملی برای برقراری ارتباط میان فیلمسازان باشد تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی افزود: این اولین دوره است که در جشنواره تهران حضور دارم و خدا را شاکرم که با دومین فیلمم این شانس را داشتم تا در این رویداد حضور داشته باشم. واقعا هم بابت این اتفاق خوشحالم.