سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آبان ۱۴۰۳ در ۳:۰۶ ب.ظ چاپ مطلب

تابش: جشنواره «دیدار» به افزایش کیفیت آثار پلتفرم‌ها کمک کند

Tabesh

علیرضا تابش گفت: جشنواره «دیدار» می‌تواند واسطه‌ای بین ایده‌ها با پلتفرم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و سازندگان آثار باشد و ایده‌های کسب و کاری را توسعه دهد. به نظر من، این جشنواره می‌تواند به افزایش کیفیت آثار نمایشی در پلتفرم‌ها کمک بیشتری کند.

به گزارش سوره سینما، برگزاری جشنواره‌ها علاوه بر رونق تولید آثار در حوزه نمایش، برای آحاد مردم به لحاظ معرفی آثار برگزیده از جذابیت خاصی برخوردار است که همین موضوع زمینه تولید کیفی آثار را به دنبال دارد.

در جامعه امروز بخش عمده‌ای اوقات فراغت خانواده‌ها از طریق آثار تولید شده توسط پلتفرم‌های نمایش خانگی پر می‌شود و بخش اعظمی از مردم مخاطب این آثار هستند. این گستردگی مخاطب لزوم برگزاری جشنواره تولید آثار در این بخش از بیش از پیش نمایان کرد.

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری با درک اهمیت این موضوع برگزاری جشنواره اختصاصی برای بررسی آثار این پلتفرم‌ها را در دستور کار قرار داد و جشنواره «دیدار» کلید خورد، جشنواره‌ای که قرار است برای نخستین بار آثار پخش شده در پلتفرم‌های نمایش خانگی را داوری و آثار برگزیده را معرفی کند.

در این جشنواره شورای سیاست گذاری متشکل از افراد صاحب نام در حوزه تولید آثار نمایشی حضور دارند که علیرضا تابش یکی از آنها است.

در گفت و گویی با وی نظرش را در خصوص برگزاری نخستین جشنواره آثار شبکه نمایش خانگی «دیدار» جویا شدیم.

تابش با اشاره به اینکه جشنواره می‌تواند رابط بین ایده‌ها و تولیدکنندگان باشد، گفت: «من در جلسه شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز گفتم جای این رویداد در بین رویدادهای فرهنگی هنری و رسانه‌ای کشور بسیار خالی بود.»

وی تاکید کرد: «در اقتصاد امروز با دو موضوع مهم مواجه هستیم؛ اقتصاد دیجیتال و اقتصاد خلاق. جشنواره «دیدار» پل ارتباطی و محل ملاقات این دو اقتصاد است. مخاطب نیز تشنه چنین رویدادی است.»

مدیرعامل سابق بنیاد فارابی اضافه کرد: «سکوهای نمایش خانگی (پلتفرم‌ها) از محبوب‌ترین سکوهای نمایش هستند. به این دلیل که به‌ خصوص بعد از بحران کرونا، شاهد استقبالی روزافزون و ویژه خانواده‌ها و نسل‌های متمادی در کنار هم ازاین پلتفرم‌ها و محصولات شان بودیم.»

او تصریح کرد: «یکی از ریشه‌های این کار در اقتصاد دیجیتال است؛ به این معنا که ما محصول را بر پایه تعدادی پلتفرم‌ِ پایه‌گذاری‌شده‌ در دنیای دیجیتال می‌بینیم. نکته دیگر، تولیدکنندگان محتوا هستند که به‌نوعی در حوزه اقتصاد خلاق هنر خود را نمایش می‌دهند. جشنواره می‌تواند رابط بین ایده‌ها و تولیدکنندگان باشد.»

تابش در ادامه پیشنهاد داد: «به نظرمن، یکی از نکاتی که این جشنواره می‌تواند در دستور کار جدی خود قراردهد، بخش مردمی و استقبال از ایده‌های مردم درتولید محتوای سریال‌ها و فیلم‌ها است. ایده‌های فراوانی وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی به سرمایه و تهیه‌کننده عملاً هیچوقت دیده نمی‌شوند و مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند. اما این جشنواره می‌تواند سکویی برای دریافت ایده‌های بیشمار مردم و مخاطبان گمنام باشند.»

وی در توضیح این پیشنهاد گفت: «مردم می‌توانند ایده‌های  خود را به این جشنواره بفرستند.‌ از سوی دیگر، یک رویداد پیچینگ برگزار شود، صاحبان ایده‌های برتر در چند دقیقه به معرفی ایده خود بپردازند؛ تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار نیز ایده مورد پسند خود را انتخاب کند و به سمت تولید برود. به‌عبارتی جشنواره واسطه‌ای بین ایده‌ها با پلتفرم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و سازندگان آثار باشد و ایده‌های کسب و کاری را توسعه دهد.همچنین به نظر من، این جشنواره می‌تواند به افزایش کیفیت آثار نمایشی در پلتفرم‌ها کمک بیشتری کند.»

تابش در پایان گفت:«به نظرم جای این جشنواره خیلی خالی بود. اگر نخستین سال این جشنواره‌ سیاست‌گذاری درستی داشته باشد، درادامه شاهد یک رویداد متفاوت مردمی خواهیم بود که در سپهر فرهنگ و هنر حرف‌های جدیدتری خواهد زد».

جشنواره «دیدار» نخستین جشنواره آثار نمایش‌خانگی است که با هدف معرفی آثار برگزیده به همت کانون رسانه های دیداری و توسط موسسه عصر تکنولوژی پویا برگزار می‌شود.