سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۴۰۳ در ۱۱:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «آنتیک» برگزار شد؛

از داستان شکایت‌ها تا بیان خرافات

Naeeji

نشست فیلم سینمایی «آنتیک» به کارگردانی هادی نائیجی با پرداختن به حاشیه‌های مختلف این فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در شامگاه سیزدهم بهمن‌ماه و دومین روز از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، نشست فیلم سینمایی «آنتیک» با حضور هادی نائیجی کارگردان، محمود بابایی تهیه‌کننده، پژمان جمشیدی، آناهیتا افشار، بیژن بنفشه‌خواه، امیر نوروزی، غلامرضا نیکخواه، فرزین محدث بازیگران، آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری و با اجرای سونیا پوریامین برگزار شد.

محمود بابایی تهیه‌کننده این فیلم در ابتدای نشست مطرح کرد: روزی که بنا شد تهیه‌کننده این فیلم باشد، گمان می‌کردم اولین مواجهه من اکران عمومی فیلم باشد ولی این نمایش در جشنواره را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم آن را دوست داشته باشید.

هادی نائیجی کارگردان فیلم «آنتیک» مطرح کرد: به عوامل جشنواره تبریک می‌گویم که بالاخره اجرا با حضور خانم‌ها دیدیم و این بسیار خوشایند است. فیلم با یک‌خطی نویسنده برای من شروع شد و تجربه زیسته‌ای را درمقابل من قرار داد و به کمک دوستان به سراغ تولید این اثر رفتیم.

بابایی بیان کرد: بانی انقلاب حضرت امام است و این جشنواره برای پیروزی انقلاب برپا می‌شود. امام در وصیت‌نامه خود چند صفحه درباره خرافات و مبارزه با آن سخن گفته‌اند.

وی افزود: گفتند امروز شلوغ‌ترین سانس جشنواره را داشتیم. اینکه توانستیم جشنواره را گرم کنیم برای ما خیلی خوب است.

نائیجی درباره شباهت به زیرخاکی توضیح داد: قطعا نشانه‌های بازیگر با او همراه است و در نقش‌های بعدی او همراه می‌شود. اینکه الزاما بازیگر در هر فیلمی اسم و نشان خود را بر پرده سینما پاک کند، به بحث‌های مفصلی نیاز دارد. ولی به نظر من کم کم باید درباره خرافات و تشخیص خرافات صحبت کنیم.

آناهیتا افشار بیان کرد: براساس متنی که می‌خوانم نقش خود را انتخاب می‌کنم و زمانی که فیلمنامه «آنتیک» را خواندم آن را دوست داشتم و در آن بازی کردم.

پژمان جمشیدی درباره نقش خود توضیح داد: هر فیلمی که می‌آید من بازی می‌کنم. خیلی در این حوزه آدم باسوادی نیستم ولی احساس کردم چون درباره خرافات و اعتقادات است، فیلم خوبی‌ست و در این اثر بازی کردم.

بابایی درباره تولید در ژانر کمدی توضیح داد: اینکه موج کمدی سازی راه افتاده دلیل انتخاب من نبوده است. ما قصه ای داشتیم که می‌توانستیم در ظرف کمدی بریزیم تا به عینیت دربیاید. هرچند که مخاطب سینمای ما در این روزگار میل بیشتری به کمدی دارد. ما تلاش کردیم خلاف جریان مد سینما شنا کنیم. ولی بله، مولفه‌هایی برای فروش وجود دارد و ما به دنبال مخاطب گسترده بودیم و به درستی از مولفه‌های آن استفاده کردیم.

هادی نائیجی مطرح کرد: فیلم مصلحت را دیدم و حتما از آن تاثیر گرفته‌ام. ذهن هر فیلمسازی در معرض انواع و اقسام فیلم ها قرار می گیرد و مستقیم یا غیر مستقیم آن ها را در ذهن می‌گذراند ولی ما برای این فیلم از هیچ چیزی مستقیم برداشت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: نباید به مناسبت یک فیلم به کسی برچسب بزنیم. چه اصراری وجود دارد که با چنین الفاظ و عناوینی با یکدیگر صحبت کنیم و به همدیگر تهمت بزنیم؟ فیلم روایت تاسیس خرافی بخشی از دین است که ما نیز خواسته یا ناخواسته با آن ها درگیر بوده ایم.

امیر نوروزی دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: فیلم در بستر کمدی است ولی کاراکتر اصلا شبیه به فیلم مصلحت نیست. فیلمنامه بسیار خوبی بود و از حضور در این فیلم بسیار خوشحال هستم.

نائیجی بیان کرد: تصور اولیه ما برای تولید این فیلم حضور در فجر نبود و فیلم برای اکران حتما بازبینی می‌شود

محمود بابایی درباره جریان شکایت اوقاف توضیح داد: درباره اخیرا چند رسانه گفته اند که اوقاف از فیلم شکایت کرده است و اصلا چنین چیزی وجود ندارد. این شیطنت‌های برخی رسانه‌ها است. وکلای ما جدی پیگیری خواهند کرد.

وی افزود: طبق قانون، قانون‌گذار این حق را برای همه قائل شده که از هر کسی که می‌خواهد شکایت کند و بله بحث‌های حاشیه‌ای مطرح شده و وکیلان ما به جد پیگیر آن هستند.

غلامرضا نیکخواه بیان کرد: آقای نائیجی این نقش را به من پیشنهاد دادند و تقریبا نقشی بود که تجربه آن را نداشتم و در حد توان خود تلاش کردم تا این شخصیت را به خوبی پیش ببرم. کمدی در حال حاضر روی بورس است و اصلا چیز بدی نیست. اگر اقتصاد سینما بهبود پیدا کند اصلا بد نیست. این فیلم علاوه بر کمدی بودن، پیام و حرف دارد.

هادی نائیجی توضیح داد: ظاهرا فیلم در مرزی حرکت کرده که ما به مقدسات توهین کرده‌ایم، پس در ابتدا باید امر مقدس را تعریف کنیم. یکی از دلایل انتخاب اوائل انقلاب اقتضای داستان بود نه آنکه صرفا به خاطر کمدی شدن در دهه شصت روایت شود. کجای این فیلم ما نسبت به مقدس مسلم تردید ایجاد کرده‌ایم؟

آرمان فیاض فیلمبردار اثر مطرح کرد: افسوس میخورم که هرسال سوال‌های تخصصی کمتر شده و بیشتر به حاشیه‌ها پرداخته می‌شود.

بیژن بنفشه‌خواه گفت: صدای سالن بسیار بد بود، خواهشا رسیدگی کنید.

فرزین محدث در پایان مطرح کرد: از حضور در این فیلم بسیار خوشحال هستم. وقتی فیلمنامه‌ای نوشته می‌شود از جایی تایید می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید من مسلمان‌تر هستم. حداقل به جایی برسیم که بتوانیم با یکدیگر گفتگو کنیم.