سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۳ در ۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «رها» برگزار شد؛

«رها» فیلمی تلخ که سیاه‌نمایی نمی‌کند

Hesam-Farahmand

حسام فرهمند کارگردان فیلم سینمایی «رها» گفت: من فیلم را با مردم‌ تماشا کردم و جالب بود که همه می‌گفتند فیلم تلخ است اما سیاه‌نمایی ندارد.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری فیلم سینمایی «رها» امروز ۱۴ بهمن‌ماه در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر با حضور حسام فرهمند کارگردان، سعید خانی تهیه‌کننده، علی حسینی نویسنده، شهاب حسینی، غزل شاکری بازیگران، روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری، مهدی سعدی تدوینگر، رسول علیزاده طراح صحنه و لباس در برج میلاد برگزار شد.

منصور ضابطیان اجرای این نشست را برعهده داشت و نشست با یاد کیومرث پوراحمد و فرشته طائرپور آغاز کرد.

حسام فرهمند در ابتدا درباره تلخی زیاد فیلم توضیح داد: من دیروز فیلم را در ۲ سانس با مردم‌ تماشا کردم و جالب بود که همه می‌گفتند فیلم تلخ است اما سیاه‌نمایی ندارد. من از ابتدای ساخت این فیلم به همه دوستان و همکاران گفتم که «رها» قرار است فیلمی قصه‌گو باشد و ملودرام داستان براین اساس شکل گرفت.

غزل شاکری درباره همکاری با کارگردان فیلم‌اولی گفت: در جلسه اول این اطمینان برایم‌ حاصل شد که این‌ فیلم‌ نمی‌تواند از یک استانداردی پایین‌تر باشد. همچنین حضور آقای شهاب حسینی هم در فیلم‌ قطعی شده بود. در آن زمان اتفاقات شخصی بسیار تلخی در زندگی‌ام رخ داد حتی تلخ‌تر از چیزی که در فیلم تماشا کردید و تمام گروه بسیار همراه من بودند.

شهاب حسینی نیز در پاسخ به این‌ پرسش بیان کرد: هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش. این اصل در زندگی شخصی هرکسی به یک نوعی تعریف می‌شود اما در حرفه کاری ما این اصل به فیلمنامه برمی‌گردد. از حدود ۲۰ سال پیش با حسام‌ فرهمند آشنایی دارم و او در این چندسال تمرین و ممارست کرد و تدوین و ریتم را بلد است.

وی تاکید کرد: این فیلم‌ با یک‌سوم هزینه یک فیلم‌نرمال و در ۳۷ روز فیلمبرداری شد. امیدوارم این اصل به هنرهای نمایشی ما برگردد که همه‌چیز مبتنی بر فیلمنامه باشد.

سعید خانی نیز عنوان کرد: وقتی حسام فرهمند با این فیلمنامه به من مراجعه کرد بسیار از آن خوشم آمد. ساخت فیلم ملودرام قطعا برای هر تهیه‌کننده‌ای ریسک‌ است و من نیز مجبور شدم‌ بخشی از بودجه فیلم را خودم‌ تامین کنم.

شهاب حسینی در واکنش به تبریک تولدش گفت: به نظرم‌ تولد هر شخصی را باید به مادرش تبریک گفت که رنج به دنیا آمدن و بزرگ کردن آن فرد را برعهده داشته است. من هم سالروز تولدم را به مادرم تبریک می‌گویم.

حسین علیزاده بیان کرد: هر پروژه ‌ای یک مربی خوب نیاز دارد و این مربی به کارگردانی برمی‌گردد که چگونه بازیگرانش را انتخاب کند. فیلمبردار و طراح صحنه مکمل یکدیگر هستند اگر این افراد یکدیگر را تکمیل کنند اتفاقات خوبی رقم‌ می‌خورد. من دوست دارم طراحی صحنه فیلم به شکلی باشد که بازیگران حس کنند در خانه خودشان حضور دارند.

روزبه رایگا عنوان‌ کرد: این فیلم از زمان پیش‌تولید حدود ۴ ماه طول کشید و تمام لوکیشن‌ها را به اتفاق آقای فرهمند و علیزاده چک و عکاسی کردیم.

فرهمند درباره لوکیشن این فیلم گفت: دکوپاژ ما از قبل مشخص بود و می‌دانستیم که لوکیشن مناسبی برای این دکوپاژ پیدا نخواهیم کرد درنتیجه یک خانه کلنگی را پیدا و یک‌ طبقه آن را مجدد ساختیم.

وی درباره یک‌دست نبودن بازی بازیگران فیلم و ضعف بازی بازیگران جوان توضیح داد: تاکید من از ابتدا برای انتخاب بازیگران جوان این بود که با بازیگرانی کار کنیم که شناخته شده نیستند اما در تئاتر و فیلم کوتاه فعالیت داشته اند.‌

غزل شاکری گفت: به نظر ما بازی بازیگران جوان‌ هم‌ خیلی خوب بود.

شهاب حسینی نیز تاکید کرد: ارزش کار بازیگر بزرگ در هماهنگی با بازیگران دیگر مشخص می‌شود و مدیون بازیگرانی است که پاس درست به او می‌دهد. من مدیون همه بازیگران این فیلم هستم.

فرهمند درباره گرته‌برداری از اتفاقات واقعی گفت: کل فیلم‌ برگرفته از داستان واقعی نیست اما هر کدام از عناصر فیلم‌ گرته‌برداری از داستان‌های واقعی است حتی داستان گیر افتادن رها در کانال کولر.

سعدی درباره ویژگی‌های تدوین فیلم بیان کرد: من با فاصله‌ای به پروژه اضافه شدم و از همان ابتدا شیفته موضوع و داستان شدم. بخش عمده فیلم دیالوگ‌محور است و حفظ یکپارچگی ریتم‌ بسیار مهم بود. چیزی که سعی کردیم در این‌ فیلم حفظ شود ارتباط مخاطب با کاراکترها و همذات‌پنداری با آن‌ها است.