فیلمساز برگزیده «رویش» دو سالانه شدن جشنوارهای ممتاز را دور ماندن فیلمسازان از موهبت برگزاری آن دانست.
سوره سینما- تیمور قادری کارگردان سه فیلم تحسینشده «انار میوه بهشت است»، «چیدن سپیده دم» و «میخورد بر بام خانه» که هر سه محصول حوزه هنری کردستان هستند در یاداداشتی که در اختیار سوره سینما قرار داد در مورد دو سالانه شدن جشنواره «رویش» ابراز نگرانی کرد. در این یادداشت نوشته شده:
حبس دو ساله «رویش»
این روزها باید شاهد برگزاری یک جشنواره خوب در فرمت کوتاه باشیم، اما نیستیم. به عنوان فیلمسازی که در این جشنواره حضور داشته و جایزه گرفته، این حبس دوساله «رویش» را به شدت نگران کننده برای سینمای کوتاه می دانم. «رویش» امتیازاتی دارد که هیچ یک از جشنوارههای داخلی دیگر ندارد. به عنوان مثال منِ فیلمساز هیچ برایم مهم نیست که آن طرف دنیا یا حتی گوشهای از ایران فیلمم اکران شود و جایزه بگیرد، اما خودم حضور نداشته باشم. واقعا هیچ مهم نیست. چرا که ما با عکس العملهای بینندگان انرژی تحلیل رفتهمان را باز مییابیم.
«رویش» با شعور خوب برگزاریاش، همیشه کارگردان فیلم و یکی از عوامل ذکر شده در تیتراژ را به محفل خود دعوت میکند. طی برگزاری جشنواره شاهد برپایی کارگاههای آموزشی خیلی خوب در باب فیلمنامه، انیمیشن، کارگردانی و تصویربرداری هستیم. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این جشنواره توجه ویژه به هزینههای سفر فیلمسازان شهرستانی به جشنواره و اسکان است. در شرایطی که کمتر جشنورهای برای میهمانان و برگزیدگانش توجهی اینچنینی قائل است «رویش» با فراهم کردن مقدمات سفر و اسکان جای هیچ نگرانی را برای فیلمساز باقی نمیگذارد.
همه میدانیم خود جشنواره مهم نیست، پیدا کردن کانالهای ارتباطی با دیگر فیلمسازان و فضای حرفهای حاکم بر جشنواره مهم است. تجربه حضور در جشنواره «رویش» فرصت برقراری ارتباط و پیدا کردن مسیرهای ارتباطی با فیلمسازان برجسته کشور را برای شرکتکنندگان فراهم میکند. از برگزارکنندگان جشنواره «رویش» خواهشمندیم این جشنواره را از حبس بیرون بیاورند. ناگفته پیداست تداوم، اصل ماندگاری یک جشنواره ست. این دوسالانه شدن برای «رویش» و فیلم کوتاه سم است.