دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد تلاش میکند به انتظارهایی که از برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر وجود دارد، پاسخ داده شود.
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه امسال به دلایل گوناگون سطح انتظارات از جشنواره بیشتر شده است، گفت: امیدواریم با تلاش هیاتهای انتخاب تا حدودی به این انتظارات پاسخ دهیم.
وی در ادامه یکی از دلایل مهم این انتظارات را تغییر دولت خواند و گفت: با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت جدید، فاصله میان جامعه سینمایی و مدیریت سینما، کمتر شده است و جامعه سینمایی باور دارد که مدیریت سینمایی کشور به دنبال تشدید اختلافات و کینهها نیست. در حال حاضر مدیریت سینمایی کشور بسیاری از مشکلات را برخود هموار میکند تا از مشکلات جامعه سینمایی کاسته شود.کمتر شدن فاصله میان جامعه و مدیریت سینمایی به خودی خود، این انتظار را ایجاد میکند که در جشنواره فیلم فجر ، با یک افق منطقی و متفاوت نسبت به سالهای قبل رو به رو شویم.
رضا داد در ادامه گفت: مدیریت سینمایی در تلاش است که آرام آرام بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر هویت مستقلی پیدا کند و حتی با ایجاد امکانات و شرایط مناسب بتواند به صورت جشنواره مستقلی تعریف شود. در دوره جاری تلاش میکنیم تا با ارزیابی از ویژگیها، به فرصتها و تهدیدهای جشنواره مستقل بینالمللی فجر دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه تفکیک بخش مسابقه بین الملل از بازار به ما کمک میکند تا به دستاورد نسبتا منطقیتری دست یابیم و این دستاورد را در سالهای دیگر تعمیم و یا نسبت به آن تصمیم صحیحتری اتخاذ کنیم، گفت:با آنکه محدودیتهای بخش بین الملل را خوب میدانیم اما نمیخواهیم بخش بین الملل زینت المجالس جشنواره باشد و دنبال تقلید،تکرار و یا گرتهبرداری بیهدف از جشنوارههای دیگر نیستیم.
او اذعان داشت: تلاش ما بر این است که حتی الامکان بخش بینءالملل جشنواره فیلم فجر یک هویت مستقل داشته باشد و همان هویت را هم به نمایش بگذارد. آرزوی ما این است که این بخش معرف فیلمهای ارزشمندی باشد که در جشنوارههای دیگر کمتر مورد توجه قرار می گیرند یا مورد توجه قرار نمیگیرد.
دبیر جشنوارهی فیلم فجر در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت:ما سینمای ایران را از ابعاد گوناگون سینمایی متفاوت میدانیم و فکر میکنیم این سینما هم در تلاش است و هم میتواند طعم و ذائقهای متفاوت را در جهان به نمایش بگذارد و این طعم و ذائقه را تعمیم دهیم. امروز پژوهشگران از سینمای ایران به عنوان سینمایی متفاوت که نه مولفههای هالیوود، نه ویژگیهای سینمای اروپا یا بلوک شرق سابق و نه آسیای دور بلکه مولفههای مستقلی دارد، یاد میکنند.
وی تصریح کرد: از این جهت مهم است که ما هم در سینمای جهان حضور جدی تری داشته باشیم و هم با سینمای جهان در جشنواره فجر ارتباط معنادار و ویژه برقرار کنیم. به همین جهت در بازار فیلم ایران ما تمامی میهمانان را به تماشای فیلمهای ایرانی دعوت میکنیم، در انتخاب فیلمهای بخشهای بینالملل هم سه مولفه همسطحی، همگرایی و همجواری مورد توجه ما است . هدف ما در هم سطحی رقابت پذیر بودن و رقابت پذیرکردن سینمای ایران است و این امر موجب رشد سینمای ایران شده و میشود.
علیرضا رضاداد گفت: پس از دریافت جایزه اسکار توسط آقای فرهادی باید به رقبای جدی تر فکر کنیم. فتح هر قله، این اعتماد به نفس را به ما میدهد که در سینمای جهان، قلههای جدید را هدف قرار دهیم. تردید نکنیم، علیرغم همهی ناملایماتی که سینمای ما با آن دست به گریبان است این طعم و ذایقه متفاوت به جهان معرفی خواهد شد. سینمای ما سینمای خواستنها و توانستنهاست.
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: در مولفه هم سطحی برجستهسازی رقابت میان جامعه سینمایی ایران و جهان هدف جدی ما است.در مولفه همجواری در بخش جام جهاننما و سینمای سعادت تمرکز بر روی سینمای آسیا و جهان اسلام برای ما بسیار حائز اهمیت است. این منطقه فرصتهای بسیاری برای ما و دیگران به وجود میآورد. باید بتوانیم پایگاه فرصتهای منطقه باشیم و سپس میتوانیم این ذائقه متفاوت و دلپذیر سینمایی را در دنیا به اشتراک بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: حذف بخش سینمای آسیا در دو سال گذشته، یکی از اشکالات بخش بینالملل جشنواره بود. در جشنواره سی و دوم باید، از همان فرصت جایزه ویژه آسیا استفاده کنیم و برجستهترین فیلمهای سینمای آسیا که قابل رقابت با سینمای ایران هستند را برگزینیم. به هر حال موضوع همجواری و اینکه سینمای بینالملل بهانهای است برای نزدیک شدن کشورهای منطقه باید در جشنواره فیلم فجر بروز و تجلی پیدا کند.
علیرضا رضا داد، عنوان کرد: نکته دیگر همسویی است. به هر حال سینمای ایران در دنیا حوزه معرفتی خاص خود را دارد. در کشورهای دنیا سینمای ایران با توجه به ویژگیهایی مانند حذف خشونت و سکس و توجه به ویژگیهای انسانی و اخلاقی و معنوی و دینی و حتی سیاسی مکتب معرفتی ویژهای برخاسته از فرهنگ و تمدنی دیرینه رابه نمایش میگذارد. این ویژگی باعث شده تا سینمای ایران علاقهمندان زیادی پیدا کند و با فیلمهای کشورهای دیگر دنیا که با این فضای معرفتی سازگار هستند هم سویی یافته و به دنیا معرفی شود.
وی افزود:به همین جهت است که میگوییم ما به دنبال تکرار دیگران نیستیم. جشنوارههای دیگر هم به شکلی این همسویی را با خودشان تکرار میکنند. اگر بتوانیم بر روی سه محور همسطحی، همگرایی و همجواری تمرکز ویژهای داشته باشیم میتوانیم روشی نو و خاص برای جشنواره ترسیم کنیم. البته طبیعی است و میدانیم که در دنیا هنوز برای ما فیلم نمی سازند ولی دستمان برای شروع چندان هم بسته نیست. در سال جاری اگر هیأت انتخاب هم به این سه محور توجه ویژهای داشته باشد، میتوان بخش بینالملل را از آسیبهای احتمالی مصون نگه داشت و هویت جدیتری در بخش بینالملل جشنوارهی فیلم فجر به وجود آورد.