سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ دی ۱۳۹۱ در ۷:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
جشنواره فیلم فجر در انتظار سه فیلم/

حوزه هنری پرچمدار سینمای خانواده در جشنواره فیلم فجر

حوزه هنری پرچمدار سینمای خانواده در جشنواره فیلم فجر

فیلم‌های سینمایی «خسته نباشید»، «حوض نقاشی» و «تاج محل» با هدف احیای سینمای خانواده در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌روند.

فیلم‌های سینمایی «خسته نباشید»، «حوض نقاشی» و «تاج محل» با هدف احیای سینمای خانواده در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌روند.

سوره سینما- حوزه هنری از شروع سال ۹۱ با اعلام اینکه حاضر نیست تعدادی از فیلم‌هایی که در سی امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده‌اند را به علت مشکلات مضمونی این آثار و قرابت نداشتن آنها با رسالت اعتقادی حوزه هنری در سینماهای خود نمایش در بیاورد، سبب جریان سازی گسترده‌ در سینما و اغلب رسانه‌ها شد.

مدتی بعد حوزه هنری با انتشار فراخوانی برای حمایت از فیلم‌هایی که در حیطه سینمای خانواده، دینی و دفاع مقدس قرار می‌گرفتند اعلام کرد به ۱۵ اثر که با نگاهی سالم این اهداف را دنبال می‌کنند تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان کمک هزینه تولید می‌دهد.

از آنجا که یکی از رسالت‌های حوزه هنری تولید آثار فرهنگی در راستای اهداف کلی نظام است و سینمای خانواده ، سینمای دینی و دفاع مقدسی در اولویت تولید این مجموعه قرار دارد در سال جاری ۳ اثر سینمایی توسط این نهاد تولید شده که می‌توانند نتیجه سیاست گزاری کلی حوزه هنری باشند.

فیلم‌های «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری، «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی و «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی محصول سال ۹۱ حوزه هنری هستند که احتمالا اولین نمایش آنها در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر باشد.

شهاب حسینی و نگار جواهریان بازیگران اصلی این فیلم هستند که به دلیل تازگی نقش‌ها و نوع قصه قطعا بازی شان در این دوره از جشنواره دیده می‌شود.

داستان این فیلم سینمایی درباره زوج جوانی به نام مریم و رضا است که با نوع نگاهی که به زندگی دارند با تمام افرادی که پیرامون آنها زندگی می کنند متفاوت هستند و این تفاوت در زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها تاثیر می‌گذارد.

این فیلم هم اکنون مراحل فنی خود را طی می‌کند و نسخه ای از آن برای بازبینی به هیئت انتخاب سپرده شده تا برای نمایش در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شود.

اثر دیگری که محصول حوزه هنری در سال جاری است، فیلم سینمایی «تاج محل » به کارگردانی دانش اقباشاوی فیلمساز جوانی است که سال‌ها به عنوان دستیار در سینمای ایران همکاری کرده است. این فیلم تجربه اول سینمایی اقباشاوی در مقام کارگردان است، حوزه هنری در یکی از جدی ترین برنامه هایش به دنبال این بوده که از فیلمسازان جوان حمایت کند و آثاری را در اولویت ساخت قرار دهد که در فضای غیرشهری و خارج از تهران فیلمبرداری می شوند.

اقباشاوی درباره همکاری خود با حوزه هنری چنین می‌گوید: بی شک حمایت حوزه هنری در ساخته شدن اولین فیلمم تاثیر زیادی دارد . مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که وظیفه حمایت از فیلمسازان جوان را دارد، کمتر این‌کار را می‌کند. اما حوزه هنری بااینکه فیلم ما در شهرستان روایت می‌شود، کاملا ما را مورد حمایت قرار داد. تا کنون کمبودهای که متوجه کارگردان فیلم اول است را داشته ایم اما همین فراهم کردن شرایطی که من بتوانم دغدغه‌ای که داشتم را بسازم قابل تقدیر است.

فیلم سینمایی «تاج محل» به مسائل انسانی وایمانی می‌پردازد و موضوع آن در جامعه امروز که درسال‌های اخیر وجوهات و رفتارهای انسانی کمی کم رنگ شده کار کرد مناسبی دارد. این فیلم یک فیلم شهری اجتماعی است و برخلاف معمولِ فیلم‌های شهری که در تهران می‌گذرند، «تاج محل» در فضای شهر صنعتی آبادان روایت می‌شود.

توجه حوزه هنری به فیلمسازان جوان و حمایت از آنها، در این کار نمود پیدا می‌کند. همچنین باتوجه به فضای این اثر که در شهر آبادان می‌گذرد می‌تواند قدمی برای تمرکززدایی از تولید آثار تنها در شهر تهران باشد و مخاطبان را با فضاهای جدید بومی و اقلیمی دیگر این سرزمین آشنا کند.

تولید دیگری که در سال جاری می‌تواند نماینده خوبی از حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر باشد فیلم سینمایی «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی است که این فیلم اولین تجربه کارگردانی سینمایی قرایی محسوب می‌شود.

قرایی در گفتگویی درباره همکاری خود با حوزه هنری چنین گفته است: حوزه هنری در این سال‌ها به عنوان تولید‌کننده آثاری تحسین شده نظیر «یه حبه قند»، «به همین سادگی» و غیره انتظاری را ایجاد می‌کند که شاید سینماگران را برای دیدن اولین فیلم من نیز ترغیب کند.ازطرفی داشتن سینماهای زیاد در سطح کشور امکان اکرانِ مناسب را برای فیلم فراهم می¬کند که در کنار سطح کیفی کار ، از عواملِ مهم در میزان دیده شدن فیلم خواهد بود.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «خسته نباشید» در شهر کرمان صورت گرفت و این فیلم در راستای تولید آثارسینمایی در شهرهایی دیگر کشور و به کارگیری هنرمندان شهرستان است. این فیلم هم اکنون مراحل فنی خود را طی می‌کند.

تاکید حوزه هنری بر سینمای سالم می‌تواند برای کلیت سینما جریانی را ایجاد کند، نمایش این سه فیلم به عنوان نخستین گام های حوزه هنری برای حضور در عرصه سینمای سالم و پاک که مخاطب گسترده دارد، اولین محک جدی برای حوزه هنری است.