سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب
دبیر جشنواره فیلم فجر:

جشنواره فیلم فجر سرمایه ملی است، از آن حفاظت کنیم

rezadad

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد این جشنواره سرمایه ملی است و باید آن را حفظ کرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد این جشنواره سرمایه ملی است و باید آن را حفظ کرد.

سوره سینما- دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفتگوی تلویزیونی خود در برنامه «هفت» که شامگاه ۴ بهمن ماه انجام شد با اشاره به اینکه این جشنواره سرمایه ای ملی است تأکید کرد: هدف اصلی جشنواره فجر اعتلای سینمای ایران است.

به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علیرضا رضاداد در ابتدای سخنان خود در برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره در تالار وحدت، درباره وضعیت کاخ جشنواره یادآور شد: از حدود ۳ ماه قبل کار ستاد اجرایی جشنواره آغاز و مشکلات اصلی کاخ جشنواره در دوره های گذشته بررسی شد. مهم ترین نتیجه این بود که اصحاب رسانه و منتقدان در کنار صاحبان آثار و هنرمندان در فضایی آرام بتوانند نقش مکمل هم را ایفا کنند ولی ازدحام موجود در کاخ جشنواره این فضا را ایجاد نمی کرد. وی مشکل اصلی را در این دانست که سینما با همه اهمیتش در کشور متاسفانه هنوز یک کاخ مخصوص برگزاری جشنواره ندارد وباید از امکانات موجود در برج میلاد بهره برد

دبیر چندین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه سخنان خود داشتن مکانی در خور شأن سینمای ملی به عنوان کاخ جشنواره را یکی از نیازهای اصلی سینمای ایران دانست.

وی درباره نمایش فیلم های مستند در کاخ جشنواره و همچنین خانه هنرمندان ایران توضیح داد: امسال در کاخ جشنواره فیلم های مستند نمایش داده می شوند ولی یک نوبت نمایش با توجه ویژه در خانه هنرمندان برای فیلم های مستند در نظر گرفته شده است. خانه هنرمندان جای مناسبی است که می تواند برخی فعالیت های جشنواره نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی و همچنین یک نوبت نمایش فیلم مستند و برگزاری جلسات بحث و گفتگو درباره این فیلم ها را میزبانی کند.با توجه ویژه ای که در این دوره جشنواره به فیلم های مستند شده، امیدواریم که خانه هنرمندان پاتوق خوبی برای فیلم های مستند و مستندسازان باشد.

رضاداد در پاسخ به پرسش مجری برنامه تلویزیونی «هفت» مبنی بر اینکه در چه شرایطی دبیری جشنواره سی و دوم فیلم فجر را تحویل گرفت، بیان کرد: بنا نبود من دبیری جشنواره را به عهده بگیرم و این امر توفیقی اجباری شد. چند تن از دوستان را برای دبیری جشنواره به رئیس سازمان سینمایی پیشنهاد کردم و از دکتر ایوبی خواستم اجازه بدهند در نقش مشاور در کنار دوستان باشم اما اقتضای شرایط اینگونه شد .

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در ادامه توضیحات خود نبود سازمان جشنواره ها را نقصان بزرگی در سینمای ایران دانست و تأکید کرد: باید سازمان جشنواره ها در این چند سال ایجاد می شد . در این سالهای اخیر جشنواره را از موسسات مستقل کردند ولی سازمان متناسب با آن تشکیل نشد . در دوره ای که آقای مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم فجر بودند به ایشان گفتم که توجه لازم را داشته باشند.کاری کنند تا سازمان جشنواره ها ایجاد شود اما متأسفانه این اتفاق در دوره های گذشته جشنواره رخ نداده و به همین دلیل هر دوره جشنواره با ساختاری متفاوت از دوره های دیگر برگزار شده .

این مدیر سینما در پاسخ به سؤالی دیگر از سوی محمود گبرلو مجری برنامه «هفت» مبنی بر اینکه آیا نبود ثبات مدیریتی باعث شده تا هنوز به استانداردهای مدنظر جشنواره فیلم فجر بعد از گذشت ۳۲ سال از برگزاری اولین دوره آن نرسیم؟ یادآور شد: ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ خیلی ضروری تر از حوزه های دیگر است. حوزه فرهنگ کاشت بذزی است که سالها بعد ثمر می دهد مثلا در سال های آخر ۱۰ سالی که آقای بهشتی عهده دار مدیریت بنیاد سینمایی فارابی و همچنین جشنواره فیلم فجر بودند، می شود فهمید که به اهدافشان بیشتر دست پیدا کردند.

رضاداد افزود: از سال دوم ۴ سالی که من عهده دار این مسئولیت بودم بیشتر مشخص بود که از ۲۳ بهمن ماه و پایان جشنواره تا ۱۲ بهمن ماه سال آینده چه کارهایی باید انجام دهیم تا در ایام برگزاری جشنواره ثمره بدهد .

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا با وجود پایان مهلت تعیین شده برای ارسال آثار به جشنواره هنوز آثار در حال دریافت هستند؟ توضیح داد: درمقررات گفته ایم که دبیرخانه این اختیار را برای خود محفوظ می داند که برای احترام به مخاطبان سینما، فیلم هایی را که تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه ارائه نشوند، حذف ویا جایگزین کند.تا مهلت مقرر هم تعدادی فیلم تحویل شده و ما بقی هم در حال تحویل هستند دلیل این تمدیمد مهلت هم این بود وضعیت خاص و شرایط غیر عادی این دوره بود . بنا بود بازبینی ها پایان آذر به اتمام برسد اما توجه داریم که امسال با شرایط ویژه ای مواجه بودیم و حدود ۱۲۶ فیلم به دبیرخانه رسید و ما نمی توانستیم آنها را نبینیم .اطلاعات اولیه دبیرخانه و همکاران از سابق آن می گفت ما با حدود ۷۰ فیلم در مجموع اول و غیر اول روبرو هستیم اما تعداد فیلم ها به ۱۲۶ فیلم بازبینی شده رسید . توجه کنید که سال تغییر دولت بود و به دلایل گوناگون خیلی ها دیر کار شروع کردند و البته حسنی که درکار ما در دبیرخانه امسال وجود داشت این بود که ما کار را با تأخیر شروع نکردیم و در نتیجه توانستیم با قدری فاصله همه فیلم ها را هیات انتخاب بازبینی کنند . وخیلی از این فیلم هایی که با تاخیر فیلمبرداری شان آغاز شد آثار کسانی بود که همه منتظر و مشتاق دیدن آنها بوده و هستند و بی توجهی به آنها شایسته نبود.

وی با اشاره به تعدادی از این فیلم ها مثل فیلم آقای مهرجویی یا کیومرث پوراحمد و یا آقای نعمت الله گفت: اگر این فیلم هارا نمی داشتیم آیا کار خوبی کرده بودیم و با نقدهایی مواجه نمی شدیم؟ همیشه مهم این است که بتوانیم باتصویری کامل از سینما سه ضلع مثلث هنرمند و مردم و نخبگان یا منتقدین را به هم پیوند دهیم .

رضاداد در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه برخی معتقدند که آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر با استراتژی های جشنواره مطابقت ندارند و اینکه چه استراتژی ای برای انتخاب فیلم ها در جشنواره تعریف شده است؟ تصریح کرد: جشنواره فیلم فجردارای فراخوان و مقرراتی است که اولویتها و فواعد در آن تعریف شده است . جشنواره ای ملی است ویک جشنواره موضوعی که نیست . جشنواره ای متعلق به همه سینمای ایران است.

وی با اشاره به ابیاتی از شعر آرش کمانگیر که در آن به تعیین مرز ایران و توران به وسیله پرتاب تیر از کمان اشاره شده است، جشنواره فیلم فجر را به مثابه تیری توصیف کرد که همه ساله از کمان سینمای ایران بر می خیزد وگستردگی و مرز توانمندی سینمای ایران را نشان می دهد. معنی برگزاری جشنواره فجر در ایام جشنهای پیروزی انقلاب نمایش همه توانمندی های سینمای بعد از انقلاب ماست .اگر نخواهیم این کار را بکنیم درست مثل این است که مثلا در زمان نمایشگاه کتاب که هفته معلم است فقط کتابهای درسی یا کتابهای مر تبط با موضوع آن هقته را در نمایشگاه کتاب راه بدهیم . در حالی که اینگونه نیست .

وی اظهار داشت حتی ممکن است برخی افراد نسبت به برخی فیلم ها منتقد باشند . خوب چه اشکالی دارد . چشنواره محل تعاطی همین افکار و اظهارات متفاوت در جهت رشد و کمال سینمای ایران است وبالاخره باید قبل از اکران عمومی در جایی این فیلم ها پخش بشود که همه هم در چهارچوب قانون است تا این بحث ها را بشود کرد .

این فعال و مدیر عرصه سینما جشنواره فیلم فجر را محل تلاقی و هم نشینی سه گروه مردم، فعالان سینما و بخشی از جامعه نخبگان نظیر منتقدین یا افرادی که نسبت به سینما احساس مسئولیت می کنند، به مانند کارگاه مؤثری دانست و گفت: همه ایران از سینمای ملی انتظاراتی دارند و نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به آن ارزیابی می کنند. جشنواره فیلم فجر یکی از مظاهر خیلی خوب و ارزشمند تحقق شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

رضاداد در ادامه سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در نشستی اهالی سینما اشاره کرد و یادآور شد: حضرت آقا در آن نشست فرمودند که کلید توسعه کشور به مقدار زیادی در دست اهالی سینما است. ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود این نکته را مطرح کردند که ما سینماگران چه کار کرده ایم و چه انتظاراتی داریم.

مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: جامعه سینمایی با حداقل امکانات کارنامه ای مؤثر ارائه می دهد و همزمان با جشن های ایام مبارک فجر به این جشن ها رونق بخشیده است. زیباترین تجلی اجتماعی جشن های فجر انقلاب اسلامی را به لحاظ حضور مردمی، در جشنواره فیلم شاهد هستیم. همچنین در این جشنواره تنوع سلایق، ژآنرها و ایده ها وجود دارد و همه دست اندرکاران و حاضران در آن با جهت پایبندی به قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران حرکت می کنند و اینها مصادیق و مظاهر تحقق شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در جشنواره فیلم فجر شرایطی ایجاد می شود تا میان تولید کنندگان آثار با خودشان در سینما ومیان هنرمندان و فعالان سینما با مردم و بخشی از نخبگان جامعه شرایط گفتگو ایجاد شود و قبل از اکران عمومی جشنواره محلی برای ارزیابی فیلم ها توسط بخشی از جامعه است .

رضاداد در ادامه ارتباط بین فیلمساز، جامعه متخصصین سینما و مردم را ارتباطی سه سویه دانست که در جشنواره بین المللی فیلم فجر برقرار می شود و تصریح کرد: اگر مردم را از سینما حذف کنیم سینما بی معنی می شود. جامعه کوچکی که در جشنواره فیلم فجر شکل می گیرد بسیار ارزشمند است و این امر از ظرفیت ها و نقاط قوت جشنواره فیلم فجر است.

دبیر جشنواره سی و دوم فیلم فجر در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به استقبال مردمی بسیار زیاد از پیش فروش بلیت های این دوره از جشنواره، تأکید کرد: این استقبال از فجر نشان می دهد مردم با سینما قهر نیستند.هنرمندان و فیلمسازان و مدیریت سینما باید راهکارهای برقراری ارتباط سینما با مردم را با محصول خوب را پیدا کنند. مردیم ایران به سینما خیلی علاقه مندند زیرا سینما متعلق به مردم و بازتاب دهنده زندگی و علایق آنها است.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا تعداد داوران بخش مسابقه سینمای ایران زوج است و اینکه این گزینه مطرح شده که خود شما به عنوان دبیر جشنواره در رأی داوران اعمال نظر خواهید کرد یا نه؟ توضیح داد: کارنامه ما روشن است . ما جشنواره را به نمایندگی از جامعه سینما برگزار می کنیم و نیازیبه دخالت در رایی نداریم .وظیفه دبیر دخالت در آرای هیأتهای انتخاب و داوری نیست بلکه وظیفه اش مواظبت و صیانت از آرا است. وقتی ترکیت هیأت داوران مسابقه ایران کامل شد اصراری به فرد یا زوج بودن تعداد داوران نداشتم زیرا معتقدم ترکیب داوران باید مورد وفاق و قبول جامعه سینمایی ایران باشد. ضمن اینکه داوران تلاش شان به رأی حداکثری است و از این رو مشکلی به لحاظ فرد بودن تعداد داوران وجود نخواهد داشت. بی سابقه هم نیست . همین دوره برلین داورانش هشت نفرند و در دوره ای که آقای کیارستمی داور کن بودند تعداد داوران زوج بود . این بحث ها بی اهمیت است و هیات داوری بنایش بر اجماع و توافق حد اکثری است و نمی خواهد رای لرزان داشته باشد . تازه مثلا اگر ۹ نفربودند و آن وقت مثلا سه گزینه سه رایی داشته باشند آنوقت چه ؟ لذا شما وقتتان را برای این موارد نگذارید . مهم این است که هیات داوری جامع و مورد وثوق و وفاق جامعه سینما باشد که بحمد الله اینگونه است .

رضاداد در پاسخ به پرسشی دیگر درباره زیاد بودن تعداد فیلم های پذیرفته شده در جشنواره سی و دوم فیلم فجر و اینکه انتخاب این تعداد فیلم انتخابی مصلحت بینانه یا سفارشی است؟ تأکید کرد: به طور حتم هیأت انتخاب این نگاه را که انتخاب این تعداد فیلم سفارشی بوده است را ندارد . دوره های اخیر هم بین ۲۵ تا ۳۰ فیلم بوده آنهم با تعداد کمتر فیلم های بازبینی شده . این دوره هم همینطور است .اما اینکه این انتخاب ها بر اساس مصلحت باشد، خوب یکی از کارهای هیأت انتخاب همین مصلحت جویی ها است. نگاه مصلحت جویانه در وجه مثبت اش خوب است. یک نگاه سخت گیرانه می توانست ۱۵ تا ۱۷ انتخاب داشته باشند که این سختگیری مورد نظر هیات انتخاب نبود و آنان ترجیح دادند تعداد فیلم بیشتری در معرض قضاوت داوران و مخاطبین قرار گیرد تا تصویر کاملتر و جامعتری از سینما ارایه شود .

وی در ادامه توضیحات خود یادآور شد: ما جشنواره را برای جشنواره برگزار نمی کنیم. اگر فکرکنیم کاری انجام دهیم که تأثیر خوبی در تعالی سینما داشته باشد،انجام آن اقدام درستی است. کار سازمان جشنواره این است که تلاش و کمک کند چیدمانی ارائه شود که به نفع اعتلای سینمای ایران باشد.

دبیر چندین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر در پاسخ به سخنان مجری برنامه تلویزنی «هفت» مبنی بر اینکه جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته خود تأثیرگذار بر سینمای ایران نبوده، بیان کرد: نباید نگاه صفر یا صدی به جشنواره داشته باشیم.آغاز حرکت استقبال مردمی سال گذشته فیلم های خانم پوران درخشنده و آقای پرویز شهبازی جشنواره بود که خود را معرفی کردند و با اقبال مخاطبان هم مواجه شدند. این اتفاق برای فیلم «حوض نقاشی» هم رخ داد. جشنواره قرار است فیلم را در ارتباطی وسیع یا بهتر با مخاطب و در عین حال گزارش فیلمساز در ارتباط با جامعه خود را به درستی ارائه دهد.

بخش پایانی گفتگوی علیرضا رضاداد در برنامه تلویزیونی «هفت» به بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر ارتباط داشت. وی در این بخش با اشاره به برگزاری چند کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان خارجی و ایرانی اشاره کرد و یادآور شد این کارگاهها جنبه گفتگو و تبادل داشته و بیانگر ظرفیت های بالای سینمای ایران است و این جنبه برای ما در برگزاری این کارگاه ها از جنبه آموزشی آن ها مهمتر بوده است.

دبیر جشنواره سی و دوم افزود:همه ما میدانیم به بین الملل فجر نمی توانیم مثل بقیه جشنواره ها نگاه کنیم .رویکرد ما در بخش بین الملل جشنواره باید بر سه مؤلفه همجواری، هم سطحی و هم سویی استوار باشد. اگر این سه مؤلفه مورد توجه جدی قرار گیرند بخش بین الملل جشنواره باعث ارتقای سینمای ایران می شود.مثلا بر اساس این سه مؤلفه حضور فیلم هایی از سوریه و کشورهای اسلامی و کشورهایی نظیر پاکستان و قزاقستان برای مان مهم می شود .

رضاداد در ادامه سخنان خود درباره بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: بخش بین الملل ظرفیتی برای سینمای ایران است که طی آن مهمانان خارجی با حضور در جشنواره با سینمای ایران آشنا می شوند.البته از ظرفیت حضور میهمانان خارجی به دلیل کثرت اشتغال آنها برای آشنایی با سینمای ایران استفاده حد اکثری نمی شود که ما در این دوره از آقای جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی جشنواره خواهش کردم فضای رسانه ای بیشتری را برای مهمانان خارجی فراهم کنند و از شما هم میخواهیم که حتما یکی دو برنامه تان را در ایام فجر به این بخش اختصاص بدهید .

وی سینمای ایران را طی ۱۵ سال گذشته دارای دستاوردهای ارزشمند فنی هنری دانست و گفت: جنبه صنعتی سینمای ایران تقویت شده است و ارتباط جامعه حرفه ای سینمای ایران با سینمای جهان در حال برقراری است. این توجهات از جشنواره فیلم فجر شروع شده است و گسترش پیدا می کند.

در بخشی از برنامه «هفت» محمود گبرلو با اشاره به نتایج شرکت در سئوال برای مردم اعلام کرد که مردم در درجه اول از جشنواره فیلم خوب وبعد داوری عادلانه و سپس حضور مردمی را به عنوان انتظاراتشان از جشنواره فجر اعلام نمود که رضاداد اظهار داشت: این نتایج تاکیدی است بر همین موضوع که ما در اهمیت فجرطرح کردیم که جشنواره محل تلاقی و تعاطی سه ضلع مثلث هنرمند به عنوان سازنده و داور به عنوان بخشی از نخبگان جامعه و مرده به عنوان مخاطب است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پایان سخنان خود یادآور شد: جشنواره فیلم فجر سرمایه ای ملی است. ما در جشنواره فیلم فجر جامعه سینمای ایران را نمایندگی می کنیم و بستری را فراهم می کنیم تا پایان جشنواره فیلم فجر آغاز یک همدلی جدید در سینمای ایران باشد. ما تنها درخواستمان همین است که هر کدام از ما باید به این همدلی اهمیت دهیم وهمه از جشنواره فیلم فجر به عنوان سرمایه ملی حفاظت کنیم .