جهانگیر میرشکاری تأکید کرد صدابرداری در سینمای ایران همگام با سایر بخشها رو به پیش است.
امشب و در آیین افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر بزرگداشت جهانگیر میرشکاری صدابردار سینمای ایران برگزار میشود. میرشکاری که از نسل اول صدابرداران سینماست درباره اولین سالهای حضورش در سینما به سوره سینما گفت: زمانی که ما فعالیتمان را در سینما شروع کردیم تقریبا صدایی وجود نداشت. تا قبل از سالهای ابتدایی دهه ۶۰ صدای سر صحنه متعلق به فیلمهای دولتی بود و در بخش خصوصی هنوز اعتماد به نفس و جسارت صدابرداری سر صحنه وجود نداشت.
صدابردار «مهمان مامان» افزود: با اصغر شاهوردی و دیگر دوستان برای تشویق بخش خصوصی که صدابرداری سر صحنه را در فیلمهایشان داشته باشند تبلیغ میکردیم. مردم همیشه فیلمها را به صورت دوبله دیده بودند طبیعی بود که ابتدا فیلمهایی که سر صحنه صدابرداری شده بود برایشان جدید یا حتی نامأنوس بود اما بازیگران از این اتفاق استقبال کردند. صدابرداری سر صحنه یکی از حسنهایش نشان دادن توانایی یا ناتوانی بازیگر بود.
وی ادامه داد: بازیگرانی که صدای ضعیفی داشت یا بیان درستی سر صحنه نداشت قاعدتا حذف میشدند. بسیاری از بازیگران توانا از این روند استقبال کردند و صدابرداری سر صحنه بعضا باعث پیشرفت بازیگران شد. درست است که دوبلورها هم در کار خود بسیار حرفهای بودند اما اینکه بازیگر بتواند قدرت بیان خود را نشان دهد برایش یک برگ برنده است.
میرشکاری اضافه کرد: صدابرداری سر صحنه صدر صد حس بازیگر را در اجرایش نشان میداد. ورود تجهیزات و وسایل جدید صدابرداری از ابتدای دهه ۷۰ توسط بنیاد سینمایی فارابی آغاز شد و صدابرداری همگام با دیگر بخشهای سینما در این سالها پیشرفت کرد. صدابرداری در حال حاضر کاملا دیجیتال است و با علم روز پیش میرود. دیجیتال یک کیفیت بسیار بالا به صدا میدهد. به طور مثال در گذشته نمیشد برای هر بازیگر یک باند جدا میداشتیم اما امروز هر بازیگری میتواند یک باند جدا برای خود داشته باشد.
صدابردار «کاغذ بیخط» اضافه کرد: بسیاری از کارگردانان یک آشنایی کلی با صدابرداری دارند که همین کار ما را راحتتر میکند اما درصد کمی از کارگردانان سینما که بعضا از نسل جوان هستند به دلیل ناآشنایی با صدابرداری مشکلاتی را در همکاری برای ما صدابرداران به وجود میآورند. معمولا کارگردانان در همه زمینهها مطالعه دارند چه خوب است که خود را به یک شناخت کلی از صدابرداری مجهز کنند. بعضی از کارگردانان فوقالعاده با مطالعه هستند و از صدابرداری هم اطلاعات کافی دارند همکاری با این دوستان بسیار راحت و دلچسب است.
وی درباره مشکلات احتمالی صنف صدابرداران و علاقه نسل جدید به فعالیت در بخش صدابرداری توضیح داد: مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. در پرداخت دستمزد همه چیز با تعامل پیش میرود. صدای سینمای ایران با قدرت رو به پیش است و چندان حاشیهساز نیست. ما صدابرداران پیشکسوت همیشه از طرف جوانها مورد لطف قرار میگیریم پیشنهادی که همیشه به این دوستان میکنم این است که با بحثهای تئوری صدا آشنایی پیدا کنند و بعد دست به تجربه بزنند. شناخت تئوری هنگام تجربه کمک زیادی به صدابردار میکند.
جهانگیر میرشکاری صدابرداری فیلمهای «سرزمین خورشید»، «هنرپیشه»، «دو فیلم با یک بلیت»، «کلوزاپ»، «مزاحم» و … را در کارنامه دارد.