فیلم سینمایی «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور پیوندی است میان سینمای خانواده، جامعه امروز و دوران دفاع مقدس.
سوره سینما- مهرنوش سلماسی: «مهمان داریم» یکی از سه فیلم حوزه هنری در بخش رقابتی سی و دومین جشنواره فجر است. اثری از کارگردانی که پیشتر «قدمگاه» را ساخته و با این فیلم در خاطرهها ماندگار شده است. «مهمان داریم» حرکتی تازه در کارنامه فیلمسازی است که همواره نامش با عنوانهای مدیریتی در سینما گره خورده است، فیلم در ستایش خانواده، ارزشهای انسانی، نقبی به جامعه امروز و تجلیل از قهرمانان دفاع مقدس است.
۱- محمدمهدی عسگرپور که در سالهای اخیر نامش بیشتر به واسطه مدیرعاملی خانه سینما بیشتر با جامعه اصناف سینمایی کشور عجین شده از جمله کارگردانان گزیده کار سینمای ایران است که در طول بیست و سه سال فعالیت حرفهای ۵ فیلم بلند سینمایی و چند سریال را کارگردانی کرده است. مروری بر ساختههای قبلی عسگرپور نشان دهنده این نکته است که او علاقهای به تکرار تجربههای پیشین خود ندارد. «پرواز در نهایت» در حوزه سینمای دفاع مقدس، «قدمگاه» در حیطه سینمای معناگرا با رویکرد دینی، «اقلیما» به عنوان درام روانکاوانه با مایههایی از معناگرایی و «هفت و پنج دقیقه» تجربهای متفاوت در روایت و ساختار به شمار میآید که این آخری هنوز اکران عمومی نشده است. با این کارنامه و البته تجربه کارگردانی چند سریال پرمخاطب عسگرپور «مهمان داریم» را به عنوان پنجمین ساخته بلند سینماییاش جلوی دوربین برد.
۲- منوچهر محمدی تهیه کننده با سابقه سینمای ایران یک تفاوت عمده با اغلب همکارانش دارد. بیشتر فیلمهایی که محمدی تهیه آن را برعهده داشته براساس طرحی از او ساخته شده است. به همین دلیل آثاری که منوچهر محمدی آنها را تهیه کرده ارتباطی مفهومی با یکدیگر دارند و به صورت تماتیک همدیگر را کامل میکنند. پس از سه گانهای درباره روحانیت منوچهر محمدی حالا چند سالی است کانون خانواده را در محور توجه قرار داده است. ارائه تصویری باورپذیر از خانواده ایرانی با تمام سنتها و ویژگیهای بومی و اعتقادیاش دغدغه این سالهای محمدی بوده است. این تصویر از خانواده ایرانی هم در «طلا و مس» قابل مشاهده است که در آن به شیوهای ریزبینانه خانواده یک طلبه جوان مورد بررسی قرار گرفته و هم در «بوسیدن روی ماه» که با محوریت دو مادر شهید جلوی دوربین رفت. در سینمایی که به ندرت شخصیتهای پا به سن گذاشته به عنوان کاراکترهای اصلی مورد استفاده قرار میگیرند رویکرد محمدی در فیلمهای اخیرش جالب توجه به نظر میرسد. در «مهمان داریم» مثل «بوسیدن …» یک زوج پا به سن گذاشته شخصیتهای اصلی درام را تشکیل میدهند.
۳- «خبر آمدن یک مهمان، کارهایی که خیلی وقت است زمین مانده، دلشوره یک پذیرایی و زنگ در که به صدا در میآید …» این خلاصه داستانی است که عوامل «مهمان داریم» هنگام شروع تولید این فیلم در اختیار رسانهها قرار دادند. خانوادهای که قرار است برایشان مهمان عزیزی بیاید و به میمنت این اتفاق خانهای که کهنه و فرسوده است پر از روح زندگی و نشاط میشود. این خلاصه طرحی سه صفحهای بود که منوچهر محمدی آن را در اختیار محمدمهدی عسگرپور گذاشت. محمدی در این باره میگوید: «وقتی طرح «مهمان داریم» را با آقای عسگرپور دادم ایشان ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. نگارش فیلمنامه براساس چارچوبهایی که در ذهن داشتیم پیش رفت. طبیعتاً در مرحله تبدیل طرح به فیلمنامه جزئیات بیشتری وارد ماجرا شد و درنهایت به نقطه قابل قبولی رسیدیم.» توضیح محمدی درباره درون مایه «مهمان داریم» نیز قابل توجه است: «این فیلم نوستالوژی یک خانواده ایرانی است. خانوادهای که بنا به دلایلی دچار از هم پاشیدگی شده و براساس آن چه در فیلم به تصویر کشیده شده فضایی به وجود میآید تا این خانواده دوباره دو هم جمع شود.» محمدی میگوید موضوع خانواده به عنوان هسته اصلی که میتواند ضامن سلامت و بقای جامعه باشد در «مهمان داریم» مورد توجه قرار گرفته است.
۴- این طور که محمدمهدی عسگرپور میگوید او از ابتدا قصد نداشته نگارش فیلمنامه را عهده دار شود. ولی پس از مذاکره با چند فیلمنامهنویس و حتی نوشته شدن بخشهایی از کار توسط نویسندگانی جوان، کارگردانی به این نتیجه رسیده که خودش فیلمنامه را بنویسد. عسگرپور در این باره میگوید: «در مذاکره با همکاری با دوستان رسیدن به حس مشترکی مد نظر من و آقای محمدی بود چنان که باید اتفاق نمیافتاد. در نهایت جمعبندی ما این بود که خودم فیلمنامه را بنویسم. به هر حال طرح «مهمان داریم» با تمام جذابیتهایش برای درآمدن فکر اولیه و تبدیل به فیلمنامه چالش دشواری به شمار میرفت. این شاید یکی از دلایل اصلی عدم همکاری با چند فیلمنامهنویسی بود که نگارش متن به آنها پیشنهاد شد. ترجیح خودم این بود که فیلمنامه را شخص دیگری بنویسد و من تمام انرژی و تمرکزم را صرف کارگردانی کنم ولی در عمل نشد. فیلمنامه را نوشتم و پس از چند بازنویسی و ارائه آن به منوچهر محمدی در نهایت به نسخهای رسیدیم که برایمان قابل قبول بود.» به گفته عسگرپور نوشتن فیلمنامه «مهمان داریم» سه ماه طول کشیده است.
۵- «مهمان داریم» به عنوان محصول سازمان سینمایی سوره وارد پیش تولید شد. در این مرحله نهایت تلاش سازندگان صرف این موضوع شد تا از بهترین عوامل سینمای ایران بهره گرفته شود. محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری گزیده کار و توانای سینمای ایران که پیش از این «حوض نقاشی» را نیز با محمدی کار کرده بود پشت دوربین «مهمان داریم» ایستاد. کیوان مقدم نیز طراحی صحنه و لباس را برعهده گرفت. با توجه به ویژگیهای فیلمنامه، «مهمان داریم» طراحی صحنه ویژهای را میطلبید. به خصوص اینکه بخش عمدهای از فیلم در یک خانه قدیمی میگذرد. خانهای که ابتدا فرسوده است و در ادامه مرمت و بازسازی میشود. ساسان نخعی نیز کار صدابرداری این فیلم را برعهده گرفت. مهرداد میرکیانی به عنوان طراح چهره پردازی فیلم باید برخی از بازیگران را به گونهای باورپذیر مسنتر از سن واقعیشان جلوه میداد. تصاویر منتشر شده از فیلم نشان دهنده این نکته است که میرکیانی این کار را با موفقیت انجام داده است.
در مرحله انتخاب بازیگر پس از بررسیها و در نظر گرفتن گزینههای مطلوب در نهایت پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمیپور، مهدی و محمد صادقی به عنوان بازیگران «مهمان داریم» انتخاب شدند. پرویز پرستویی که در سالهای اخیر پیشنهادهای زیادی را نپذیرفته و نشان داده گزیده کاری را به پرکاری ترجیح میدهد یکی از نقشهای محوری «مهمان داریم» را بازی کرده است. نکته جالب توجه این که حضور پرستویی به عنوان بازیگر اصلی فیلم پیش از نگارش فیلمنامه قطعی شده بود. در واقع عسگرپور فیلمنامه را با این ذهنیت که پرستویی نقش اصلی آن را بازی میکند نوشت. این که پرستویی به فیلمنامه برای پذیرش نقش اهمیت خاصی میدهد و در مرحله طرح به این پروژه پیوسته حاصل اعتماد وی به تهیه کننده و کارگردان است. پرستویی در فیلم نقش یک پدر شهید را بازی کرده است. پس از بررسیهای فراوان در نهایت آهو خردمند به عنوان بازیگر نقش مقابل پرستویی انتخاب شد. بازیگری با پیشینه طولانی در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون پارنتر مناسبی برای پرستویی در این فیلم محسوب میشود. بهروز شعیبی نیز که به جرگه فیلمسازان پیوسته و سال گذشته فیلم «دهلیز» را کارگردانی کرد در «مهمان داریم» نقش فرزند خانواده را ایفا کرده است. سهیلا گلستانی که یکی از بازیگران زن پرکار جشنواره امسال است نیز یکی از نقشهای مهم «مهمان داریم» را بازی کرده. جالب اینکه او پس از بازی در این فیلم جلوی دوربین چند کارگردان دیگر رفت. «مهمان داریم» به لحاظ ریتم درونی و حال و هوای خاص اثر تجربه متفاوتی در سینمای ایران محسوب میشود و به همین دلیل حضور تدوینگر برجستهای چون محمدرضا مویینی برای تدوین این اثر انتخاب هوشمندانهای به شمار میآید. مویینی با حوصله و وسواس خاصی به تدوین میپردازد و این روحیه باید به کار فیلم متفاوتی چون «مهمان داریم» آمده باشد.
۶- «مهمان داریم» به لحاظ کارگردانی ساختاری سهل و ممتنع داشته است. این طور که عسگرپور میگوید قرار نبوده در دکوپاژ جلوه نمایی تکنیکی صورت بگیرد. در واقع کارگردانی فیلم در خدمت فضا و حال وهوای فیلمنامه بوده. در «مهمان داریم» نه از برشهای فراوان خبری است و نه از پلان- سکانسهای طولانی که معمولا برای به رخ کشیدن دوربین مورد استفاده قرار میگیرد. چالش اصلی کارگردانی فیلمهایی از جنس «مهمان داریم» درست درآوردن ریتم متناسب با حال و هوای اثر و البته رنگ آمیزی و پرداخت بصری همخوان با محتوای فیلم است. کارگردانیای که چه در دکوپاژ و چه در میزانسها قرار نیست مشهود باشد و حضور فیلمساز در آن به چشم بیاید. رسیدن به تعادل و توازن بصری و ریتم همگون هنگامی دشوارتر میشود که بدانیم «مهمان داریم» در مرز میان خیال و واقعیت میگذرد.
۷- «مهمان داریم» جزو اولین فیلمهایی بود که توسط هیئت انتخاب جشنواره برای حضور در بخش سینمای ایران پذیرفته شد. فیلمی که از جمله آثار شاخص فجر سی و دوم محسوب میشود و این طور که کارگردانش میگوید قرار است ما را به دوران خاطره انگیز دهه اول انقلاب بازگرداند. همان طور که خانه قدیمی فیلم به مرور و برای حضور مهمانی عزیز مرمت میشود خاطرات دوران آرمانی نیز در این اثر سینمایی زنده میشود. البته حال و هوای نوستالژیک «مهمان داریم» به معنای توقف در گذشته نیست. فیلم رایحه دلپذیر گذشته آرمانی را در فضای امروز بازآفرینی کرده است.